Tweede radiatorknop als referentietemperatuur

Hsd1965
Hsd1965
juli 2019 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

We hebben een ruimte waar alleen een radiator aanwezig is. We hebben geen controle over de verwarmingsketel zelf.

Op de radiator zit nu een slimme radiatorknop. Afgelopen winter werkte het best goed, maar de temperatuurmeting van de radiatorknop wijkt door de plaatsing van de radiator en de omgeving nogal af van de echte temperatuur in de ruimte. Regelmatig moet de temperatuur offset van de radiatorknop bijgesteld worden.

Ik begrijp dat ik met een losse slimme thermostaat de temperatuur op een andere plek in de kamer kan meten. De thermostaat dient dan alleen als een (nogal prijzige) temperatuurmeting.

Nu heb ik echter het volgende bedacht. Wij hebben een starters kit met twee radiatorknoppen aangeschaft. Ik heb de tweede, tot dusver ongebruikte, radiatorknop geregistreerd en aan dezelfde kamer toegevoegd. Vervolgens ingesteld dat deze knop de temperatuur in de ruimte bepaald en hem op een plek in de ruimte geplaatst waar hij de correcte temperatuur meet. Maar de knop zelf kan dus niets aan de temperatuur regelen, dat kan alleen de knop die op de radiator is gemonteerd.

Vraag is nu: Gaat dit werken? Of raakt de regeling van Tado in de war omdat de ene radiatorknop in werkelijkheid de temperatuur niet kan regelen?

Reacties

  • Rob
    Rob | Admin

    Hallo Hsd1965,

    Qua aansturing kun je prima 2 Slimme Radiatorknoppen hebben in 1 (virtuele) kamer, waarbij je er een verantwoordelijk maakt voor de temperatuurmeting. De andere radiatorknop negeert dan zijn eigen temperatuurmeting en neemt de temperatuurmeting van de andere knop over. Net als bij de thermostaat+radiatorknop combinatie.

    Dus, in een situatie met 2 radiatoren met 2 radiatorknoppen is dit een prima oplossing.

    Wat ik hier alleen als potentieel probleem zie is dat die temperatuurmetende knop aan zal geven dat die niet gemonteerd is. Ik ben niet 100% zeker dat dat geen roet in het eten gaat gooien, al verwacht ik dat het zonder problemen werkt.

    Aangezien hier al een tweede radiatorknop aanwezig is zou ik aanraden om het gewoon te proberen en te testen of dit goed werkt.

  • Ik heb het nu zo geïnstalleerd. De temperatuur metende knop moest inderdaad even op de radiator gezet worden om door de installatieprocedure te komen (hij moet zien dat hij gemonteerd is en daarna kalibreren). Na afronden van de installatie weer gewoon afgekoppeld van de radiator en op de juiste plek gezet.

    Het lijkt allemaal te werken, nu afwachten tot het weer kouder wordt buiten. :)