De tado regeling heeft problemen met een itho Klimax 42/46 gen 1. Wij kunnen niet open therm regelen

Opties

Op open therm valt de Itho uit met vermelding knipperende 8. (volgens de handleiding : toerental ventilator niet juist.)

De tado geeft dan ook geen icoon warm water aan. Gaan we weer terug naar de chronotherm van Honeywell dan werkt weer alles. Ik heb voor dan 1200 euro aan spul maar zo krijg ik nooit de beloofde besparing.

Blijkbaar is het probleem moeilijker dan we denken want de technische ondersteuning komt er ook niet uit. We zitten al drie weken met dit probleem. Zijn er slimme lotgenoten die hier uitkomst kunnen bieden.

Nu draaien we met de tado slimme thermostaat op de NO en com uitgang naar de ingang kamer therm. (bij de ketel). Dit is echter geen goede blijvende situatie want de ketel werkt dan niet modulerend.

Ik heb vertrouwen in de lezers.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Bah wat vervelend. Voor zover ik weet is open therm een protocol wat niet verschillen heeft onderling met de cv ketel. Het is een communicatie taal die redelijk universeel is. Dus wat er bij fout gaat is mij een raadsel.
    Misschien een overbodige opmerking. Maar je moet tado wel omzetten naar open therm via een menu. Mocht je dit wel gedaan hebben dan misschien je start toerental van je ventilator op bv 70% zetten. Bij inschakelen van de cv ketel gaat die eerst heel hard branden.
    Iets wat ik op mijn ketel niet (meer) kan aanpassen.

    Je werkt nu met no/comm. dat wil niet zeggen dat je ketel niet moduleert. Het werkt nu als een soort pwm signaal. Je ketel start helemaal in de laagste stand en bouwt vermogen op tot thermostaat weer uit gaat. Hoe langer de thermostaat om warmte vraagt hoe hoger het vermogen wordt.
    Ben het met je eens dat dit nog steeds niet de meest efficiënte manier is.
  • Vragen:

    We hebben een fout in het warmwater circuit, althans dat geeft de Itho manual aan (Flashing 8). Overgeschakeld naar OpenTherm, dat gaat goed tot dat er warm-water gevraagd wordt. Toerental van de ventilator op 80% gezet. Is ventilator, welke werkt op PWM en feedback heeft via een tacho-signaal (digitaal of analoog).

    Ik zal de speed-value van de ventilator terug zetten naar 70%.

    De TADO-installatie moet ook een vloer-verwarming aansturen. Dit wil ik doen via het relais contact van de KamerThermostaat. De OpenThem wordt aangesloten op de CV-installatie via de Extensie Kit (EK). De EK wordt aangestuurd wireless door de Kamer Thermostaat.

    De Kamer Thermostaat geeft de fout 'Geen externe toegang' ... vreemd ... De andere onderdelen zijn extern wel uit te lezen. V1: Hoe kan dat?

    De Kamer Thermostaat geeft een FAIL aan het einde van het programmeren. V2: hoe kan ik die fout ongedaan maken?

    V3: Welke waarde moet ik kiezen voor de HC-variable? Ik dacht voor de Itho HC01.

    V4: Waarom kan ik de Kamer Thermostaat niet programmeren via een computer scherm op afstand?

    V5: Helaas komt het tijdens deze installatie te vaak voor dat Tado op afstand iets moet aanpassen. Ik ben geen installateur, maar ik vind het uitermate irritant dat ik weer twee dagen moet wachten op ondersteuning. Waarom is er geen 'fabrieks-settings stap' die zonder TADO-ondersteuning gekozen kan worden.

    Ik assisteer alleen maar, tijdens deze TADO-installatie. Mijn eigen TADO systeem werkt al een bijna een jaar zonder problemen en voldoet prima!

    mvg HM

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    A1: dit heeft te maken dat er geen verbinding is met de bridge. Maar daar hoor ik meer mensen de laatste tijd over. Begin eerder het idee te krijgen dat er een slechte bridge een poosje van de band is gekomen. Hier nog nooit ervaren. (Draait al een jaar)

    A2: echt geen idee wat dat kan zijn. Helaas ben je hiermee echt aangewezen op de helpdesk.

    A3: helaas ook een verwijzing naar de helpdesk.

    A4; dit is iets wat we allemaal graag zouden willen. Helaas geeft tado deze toegang niet vrij.

    A5: vroeger was de helpdesk stukken beter. Meestal al dezelfde dag antwoord en hulp op afstand. Laatste weken is het kommer en kwel.

    En wat je ventilator in de ketel betreft. Ben echt bang dat die niet goed meer is. Lijkt me stug dat door een tado product je hele ketel anders werkt.
    Maar even een monteur naar laten kijken.