Intergas Xtreme 36 instellingen.

Wie o wie heeft hier een antwoord of oplossing voor?

Ik heb van de zomer een nieuwe CV ketel laten installeren. Oude was een Intergas compact 22 CW3. Deze werkte prima met tado en het hele vorige stookseizoen geen rare dingen gehad. Temperaturen stabiel en modulerende werking was gewoon perfect. Met deze ketel waren via het service menu wel heel veel instellingen aanpasbaar. Zo had ik de aanvoer temperatuur verlaagd van 40 naar 30. Start toerental omlaag gezet van 70% naar 50%. Hierna werkte alles echt heel mooi. Nieuwe ketel was wenselijk omdat oude gehuurd was en CW3 toch niet meer van de tijd is. Voorkeur was een CW5 ivm regendouche.

De keuze voor een nieuwe intergas xtreme 36 was zn rendement en een minimaal start vermogen van 4Kw. Andere beginnen vaak bij 8Kw. Dit is teveel voor in de avond met nog maar 2 of 3 radiatoren in gebruik. Het tado systeem heeft zich in de oude situatie goed bewezen en over de werking twijfel ik dus niet.

Nieuwe ketel werkt perfect. Radiatoren worden warm en met douchen spoel ik bijna zelf door het doucheputje mee. Maar nu na een paar weken stoken loop ik er tegenaan dat de modulerende regeling niet lekker meer werkt. Ketel reageert wel, maar langzaam. Platen worden lauw maar temperatuur zakt vaak nog steeds onder de ingestelde waarde. Op de ketel zelf zie een lage vraag staan. Bv 38 graden water voor CV. Het water lijkt bijna niet de radiatoren te bereiken. Doordat de temperatuur ver zakt. Bijna een hele graad soms gaat tado toch meer aansturen. Dan lijkt er een soort kernfusie reactie plaats te vinden, en je zweet de tent uit....

Minimum aanvoer temperatuur instelling is 30 graden. Dit staat vast en kan niet veranderd worden. starttoerental staat ook vast en is via menu ook niet te benaderen. Ik had het idee dat het water niet meer koud genoeg werd en dus heb ik 2 radiatoren zo aangepast dat deze alleen meelopen. Dus geen warmtevraag meer vragen naar de ketel. Dit geeft weinig verandering, hooguit een beter rendement voor de ketel. Het vermogen van de ketel heb ik inmiddels omlaag gezet op 70%. Is een terugstap van 25 naar 18Kw. Moet nog steeds voldoende zijn lijkt mij zo. Door tado het CV water laten verhogen van 70 naar 80 graden. Ook in de app de ketel veranderd. De modulerende pomp in de ketel is wel nog aan te passen. Maar dat laat ik liever zo. Zo langzaam mogelijk lijkt mij het beste voor de condensor in de ketel. (Hoger rendement) Als die harder moet draaien regelt die dat zelf wel. En dat hoor je ook in de leidingen. Pomp instelling is nu 35 tot 100% . Volgens mij draait de pomp alleen vol gas als het hele huis 12 graden is, en als ik thuis kom de ketel echt moet werken. (Slaap voor werk regelmatig door de week in hotels)

Heeft iemand nog tips die ik niet weet? Een menu in de ketel die niet in de handleiding staat misschien? Op internet is er wel iets over te vinden, maar die informatie is heel summier. Ben vast niet de enige met deze ketel hier.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    kun je je vraag eenvoudiger formuleren? Door het wollige taalgebruik ontgaat die mij.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Is er een instelling menu waar ik zelf bij kan met mogelijke aanpassing om andere dingen aan te passen dan alleen in het service menu 15?
  • Ik heb deze ketel ook en vorig jaar toen deze geïnstalleerd werd veel gedoe gehad met instellen.

    3 weken gelden een expert erbij gehad die verstand heeft van ketel instellingen en waterzijdig inregelen.

    In mijn geval zei hij dat ik simpelweg mijn woning kon verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Maar voor deze maand wilde ik eerst even proberen met 70 graden. Verder heeft hij de Max cv vermogen op 40 gezet en de pomp op Max 55 en min 25. Pompinstelling heeft hij iets verlaagd omdat ik last had van stromingsgeluiden en ik hoorde in de woonkamer de cv op zolder aangaan, zo hard was hij aan het werken. Geen idee waarom. Het is nu beter maar mijn vroege start is nog steeds niet secuur.

    Nu wordt mij doodleuk verteld door tado dat de vroege start alleen is ontwikkeld voor trage verwarmingssystemen zoals vloerverwarming. Dit is toch pure onzin. Daarnaast wilde ik weten wat de Max cv temperatuur is die tado vraagt omdat ik het idee had dat hij nog boven de 70 uit kwam. Hier wilde tado geen overzicht van geven, waar ik deze vorig jaar wel kon krijgen. Toen ik vervolgens de vraag stelde of zij mij konden vertellen welke Max cv temperatuur lijdend is wisten zij dit ook niet, ofwel of de tado thermostaat de cvinstelling kon overrulen konden zij mij niet vertellen, heel handig dat zij dit weten 🤬.

    Waarom heb jij bijvoorbeeld je Max cv bij tado laten aanpassen?

    Ik ga nog een eigen topic openen maar ik ben op dit moment zeer ontevreden over de helpdesk van tado. Totaal geen meedenkende antwoorden, überhaupt geen technici bij de helpdesk die iets zinnigs kunnen melden, het lijkt erop dat tado zijn succes voorbij gaat.

    Ben benieuwd naar jou antwoorden.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Met de ketel zelf heb ik heen problemen. Maar het lijkt soms dat alles wat traag reageert. Je ziet 1 golfje op tado. Ketel doet niks. Na een poosje nog niks. Dit kan tot een halfuur duren. Dan komen er twee golfjes. Ketel gaat branden. In het display komt dan aan getal te staan van rond de 50 graden. Dat is normaal voor mij. Dan gaat opwarmen nog erg langzaam. Dan vliegt de ketel zowat naar Max vermogen en worden de platen echt heet.
    Ik kan de aanvoer temperatuur en vermogen heel laag zetten maar dan duurt het opwarmen weer uren.
    Daarom heb ik de aanvoer temperatuur van 70 naar 80 laten brengen. (Oud huis)
    Tado overruled deze instellingen helemaal en staat vast op Max 70 graden.
    Ik weet dat er een extra menu in de ketel zit waar je zelf bij kan. Schijnt menu 22 te zijn. Maar wat daar staat is nergens omschreven
  • Ik heb ook geen problemen met de ketel. Die werkt wel maar tado functioneert gewoon niet. En het lijkt er ook bij jouw op dat hij rare dingen doet met je ketel.

    Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je het eerst hebt over een aanvoer verlagen van 40 naar 30 en vervolgens heb je het over verhogen van 70 naar 80 bij Tado.

    Ik heb ook een jaren 30 woning slecht geïsoleerd maar ik krijg het goed warm alleen het finetunen waar ik het over heb lukt niet met tado.

    Je mag me een privé bericht sturen dan kunnen wij eens kijken naar je ketel instellingen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Het rare is dat mijn vorige intergas ketel het wel prima deed.
    Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met de aanvoer temperatuur.
    Bij de vorige ketel kom je instellen dat de minimale temperatuur waar die vanaf mocht gaan stoken eerst 40 graden was. Deze had ik terug gezet naar 30 graden. Dus er kom toen ook vanaf 30 graden water verwarmt gaan worden.
    De cv water temperatuur wordt door tado begrensd op 70 graden. Dus wat er maximaal uit gaat.
    Dit werkte in mijn huis gewoon niet. 2 uur op volle kracht stoken om van 17 naar 20 graden te komen.
    Dit heb ik een jaar geprobeerd maar toen omhoog laten zetten naar 80. Nu lukt me dit in een half uur. Ben ik tevreden mee.
    Het is ook niet niet dat het hier koud is. Het staat gewoon te jojoën met anderhalve graad soms.
  • Ik weet niet hoeveel kw je aan radiatoren (kun je uitrekenen) hebt maar ik gok dat je Max cv te hoog staat icm de hoge aanvoertemp zorgt dit er voor dat je woning niet warm wordt. Dit had ik ook, temp verhogen naar 80 hielp enigszins maar in principe staat hij veel te hoog.

    Daarnaast is mijn pompinstelling aangepast omdat hij nog iets te hard stroomde. In principe werkt je pompcapaciteit op basis van de hoogte van je Max cv dus die veranderd mee als je de Max cv aanpast. Ik zou toch aanraden je instellingen eens terug te zetten naar de basis en dan eens proberen met een lagere cv Max en 70 graden aanvoer.

    wat bedoel je met tado overruled, jij zegt dus als de instelling bij tado op 80 graden aanvoer staat dat hij de ketel instelling van 60 bijvoorbeeld overruled?

    wat bedoel je met het meelopen van 2 verwarmingen?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Voor mijn huis was 70 echt niet genoeg. Zeker niet als het buiten rond het vriespunt komt.
    Dat duurt echt 2 uur dan om het 3 graden te verhogen. (Dit zegt ook wel iets over mijn huis maar dat is even niet anders.)
    Nu tado het verhoogd heeft heb ik zelf wel de vrijheid om het op de ketel lager te zetten. Daar kan tado niks aan veranderen. Geeft me ruimte om te spelen.
    Cv pomp geloof ik wel dat dit goed staat. Nooit geen gesuis door de leidingen. Alleen als alle knoppen tegelijk dicht lopen. Dan hoor ik op de enige radiator die geen tado knop heeft heel even wat geluid. Dit wordt snel minder en pomp gaat in capaciteit minder draaien. Geluid is dan ook meteen weg. Dat werkt wel.

    Het maximaal vermogen staat mogelijk wel wat hoog. Kan zijn dat ik dit verkeerd zie, maar dat zou de open therm regeling toch moeten opvangen?
    Ketel regelt zichzelf terug als de gevraagde temperatuur is bereikt. Ketel kan tussen 4 en 25 kw regelen.


    Met 2 meelopende verwarmingen bedoel ik dat ik de knop of ruimte zo heb ingesteld dat die alleen open en dicht gaat zonder de cv ketel aan te sturen. Beetje als een normale thermostaat knop maar dan wel met de functie van een slim schema.
    Dit kan in de instellingen. Dan haal je de ruimte weg van de zone regelaar.
  • Weet je zeker dat de aansluitingen goed zitten voor het moduleren? Als ik bovenstaande lees (1 golfje niks, twee golfjes ketel aan), lijkt dat namelijk niet het geval. Ik heb een Intergas (Komfort 24/28), waar ik wel verschillende temperaturen op de ketel zie.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Er is een verband tussen cv vermogen, pomp snelheid en temperatuur. Ik heb het gevoel dat ze nu niet in de pas lopen met elkaar door verkeerde instellingen. Dus inderdaad de ketel terugzetten op fabrieksinstellingen en dan opnieuw beginnen. Misschien kun je via je installateur info krijgen hoe de ketelinstellingen in jou geval moeten zijn?

    ik denk dat het een misverstand is dat Tado de cv watertemperatuur zou regelen. Met open therm bepaalt de thermostaat de hoeveelheid warmtevraag in de vorm van modulatie. De instelling op de ketel bepaalt de max. temperatuur. Het is denkbaar dat Tado wel gebruikt maakt van de uitgelezen temperatuur voor het bepalen van de modulatie, en dat daarbij een uitgangspunt van de genoemde 70 graden wordt genomen. Maar Tado kan niet de max watertemperatuur bepalen.

    Je zegt dat een lage pompsnelheid goed is voor de condensor. (Rendement). Hoe ziet dat verband er dan uit? Wat essentieel voor het rendement is is de retourwatertemperatuur. Boven de 35 graden valt het extra rendement van de warmtewisselaar snel weg. Als je aangeeft dat je watertemperatuur 80 graden is vraag ik me af wat je retourtemperatuur is, en of dit niet te hoog komt.

    ik heb ook begrepen dat er een verborgen menu in de ketel zit, maar weet niet hoe en wat.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik ben er de laatste maanden nog een beetje mee aan het klooien geweest.
    Bij nader onderzoek bleek dat de aarde kabel niet meer was aangesloten op het stopcontact door de installateur. Dat is een los koper kabeltje wat helemaal naar de meterkast getimmerd was. Oude installatie.
    Daarna ging de regeling ineens een stuk beter. Veel instellingen staan weer terug op fabrieksinstellingen. En eigenlijk heb ik geen klagen meer.
    Alles wat nu niet zo lekker gaat komt eerder door de isolatie van mijn huis.
    En daar kan tado en intergas ook niks aan doen. Na de zomer komen er nieuwe kozijnen en ramen. Dan kijk ik wel weer verder.
    Hoe dan ook, het gasverbruik is toch een heel stuk minder geworden. Dat mijn voornaamste doel.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Mooi zo. .
  • @Herres Tado kan zeker wel met je aanvoertemp aan de haal gaan, ik heb het aan den lijve ondervonden waardoor mijn temperatuur in de woning ook niet goed en snel gehaald werd. Bleek dat Tado al 2 seizoenen de aanvoertemp op 70 graden had begrensd ondanks dat ik meerdere malen via de support had aangegeven dat ik het niet warm kreeg in de woning. Waarop zij aangaven dat het snel genoeg warm werd en dat ik de vroege start maar uit moest zetten en eerder moest beginnen met verwarmen. Terwijl er heel veel factoren zijn waar Tado geen weet van heeft; zoals woning isolatie, open deuren, capaciteit radiatoren en zoveel meer. Ik kwam er pas achter toen het -15 graden was een paar maand terug. Toen heeft Rob van Tado mij goed en vriendelijk geholpen, nadat ik meerdere malen met Jurian in de clinch lag via de email. Wat een hork van een vent is dat zeg, uitermate klantonvriendelijk. Na contact met Rob hebben zij de aanvoertemp bij hun op 90 graden gezet, eerder was de begrenzing eraf gehaald maar dit hielp niet. Door de grens op 90 graden aanvoertemp te zetten kan ik nu zelf de aanvoertemperatuur regelen op de ketel. Hij staat nu standaard op 60 graden, wordt extreem koud dan zet ik hem op 80 graden zodat ik het comfort en behaaglijke gevoel houdt.

    Zoals eerder aangegeven had een installateur bij mij de instellingen op de ketel veranderd, pompsnelheid en max cv. Dat is bij deze ketel eigenlijk helemaal niet nodig aangezien deze prachtig mooi moduleert dus ik heb dit terug gezet naar de standaard instellingen. De max cv capaciteit wel op 100 gezet ipv de 75% standaard. Zo heeft hij een iets hoger bereik. En de minimale pompsnelheid ook wat verlaagd zodat deze bij het moduleren ook iets lager kan. Hier zou de ketel vooral gebruik van maken wanneer hij op minimale capaciteit verwarmt, bv het verwarmen van de laatste graad.

    Wil je trouwens wat waarden uitlezen tijdens het verwarmen is dit topic heel handig. Hier kun je mooi zien dat de ketel goed moduleert: https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/intergas-xtreme-36-sensoren-uitlezen-810

    Overigens staat er op deze site meer geschreven over de intergas xtreme 36 wat wellicht van pas kan komen, maar met dit menu en deze sensoren heb je mooi wat extra informatie. Als ik dan de witte rook uit schoorstenen van buren zie komen dan weet ik dat die xtreme van mij goed moduleert en in het hr gebied werkt.

    @B79 dat aardekabel verhaal vind ik wel gek maar goed mooi dat het met de standaard instellingen goed gaat, iets wat ook zou moeten. Ik zou je max cv op 90 laten zetten zoals bij mij en wanneer het echt koud wordt dit op je ketel lekker verhogen naar gelang je het nodig hebt. Ik heb ook een jaren 30 woning, wel geïsoleerd inmiddels maar tijdens temperaturen van -15 heb ik ook wel een aanvoer nodig van 80 graden.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Interessant allemaal om dit soort onderwerpen eens uit te diepen. Eigenlijk komt het er op neer dat de Tado thermostaat de watertemperatuur kan beperken door zijn instelling onder de max instelling van de ketel, maar niet verhogen boven de instelling van de ketel. Wat eigenlijk niet in strijd is met wat ik al aangaf over het open therm protocol: de thermostaat kan de max ingestelde watertemperatuur van de ketel niet overrulen.

    Blijf zoeken naar zo laag mogelijke instellingen zou ik toch zeggen. Hoe lager de retourtemperatuur van het water, des te zuiniger draait de ketel.

    Helaas heb ik geen Xtreme meer. Ik had er een gekocht, maar men kreeg hem niet aan de praat met mijn C-mix groepenregeling. Toen heb ik een Remeha ketel gekregen. Daarna heb ik Tado aangeschaft in plaats van de C-mix regeling, dus nu had ik gewoon de Xtreme kunnen hebben met Tado. Balen. 😫

  • En zo is het. Erg leuk ook om via zo’n menu die waarden uit te kunnen lezen.

    En precies dat is waarom hij nu op 60 graden staat bij mij. Grootste gedeelte van het seizoen is dat dus prima. Nu heb ik eindelijk alles voor elkaar met Tado en dan gaan wij over 5 weken grof verbouwen, gaan de houten vloeren eruit en krijgen wij vloerverwarming 😂.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Haha, dan kun je weer opnieuw sleutelen. Op de Xtreme zit nog een leuk item in het verborgen menu. De mogelijkheid om hoog/laag te stoken tbv vloerverwarming. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dat is wel te vinden op internet. (Tweakers dacht ik.). Succes met de verbouwing.

  • Dankjewel! Mocht je het topic tegenkomen hoor het ik graag
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Dit was het artikel. Nog heel wat uitzoekwerk om dit met Tado te regelen denk ik. Maar een leuk hobbyproject.


  • Tom198601
    Tom198601
    maart 2021 aangepast
    Thanks. Het enige wat ik mij voor zou kunnen stellen is dat je dat geen verdeler nodig zou hebben? En gevolg energiezuiniger stoken, ik ben nog niet zo thuis in de vloerverwarming.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Zelfs dat durf ik niet te zeggen, alleen het principe van hoog laag regeling van de ketel viel me op.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Toen ik de ketel ging bestellen zat er ook ergens in het keuze menu de vraag of ik vloerverwarming had. Dan zit er een extra ding in wat niet dan geen heet water nodig heeft. Geen idee of dit achteraf makkelijk in te bouwen is.
    Je zal dan wel de aanvoer voor je vloerverwarming apart aan je cv ketel moeten aanbieden.