Het systeem moduleert heel erg goed... Té goed (Ketel blijft geactiveerd)

Beste lezers,


Sinds het weekend heb ik een tado thermostaat in de huiskamer hangen. Deze is aangesloten op een Nefit Topline compact. Het systeem lijkt goed samen te werken met de ketel inclusief modulerende werking. De installatie hiervan is dan ook goed verlopen. Kijk even mee naar onderstaande afbeelding van het temperatuur verloop van vandaag:

"In de nacht is het afgekoeld naar net boven de 18 graden. om 0800 wordt de thermostaat ingesteld op 20 graden (A) en de ketel begint te verwarmen. om 0900 is de juiste temperatuur bereikt en gaat de ketel minder heet water rondpompen/moduleren. Dit is ook te zien in de app waarbij als je op de kamer klikt van de 3 'golf-strepen' er maar 1 brandt. Hier geeft de app ook aan dat de kamer wordt verwarmt naar 20 graden terwijl het 20.3 graden is.

Tot het de volgende ingestelde kamertemperatuur van 19.5 graden blijft de ketel de hele tijd actief. Na het instellen van 19.5 graden wordt de ketel kortstondig uitgeschakeld om de temperatuur te laten zakken (Deel B). Daarna gaat het 'modulerende systeem' keurig de temperatuur opvangen zodat deze niet te hard zakt en onder de 19.5 graden zou kunnen komen. De ketel blijft hierbij dus vanaf 12:30 actief tot 17:00. Weliswaar op een lage pit.

Om 17:00 wordt de temperatuur van 20 graden ingesteld en gaat de ketel harder stoken. Als test heb ik de thermostaat hierna op 15 graden ingesteld en je ziet dat de ketel na deze periode uitgeschakeld (deel C) wordt totdat de temperatuur van 21 graden wordt ingesteld. "


Onze woning is niet heel erg goed geïsoleerd en verliest vrij snel warmte. Wellicht dat dat de werking van het systeem met de tado niet bevorderd. Wat raar is want met de originele thermostaat van Nefit werd ook gemoduleerd maar minder 'nauwkeurig' of in iedergeval minder extreem waardoor de ketel tussentijds gewoon uit gaat. Is er een mogelijkheid om de modulerende werking te "tunen"??? Of kunnen de technici van tado dat voor mij aanpassen?

('Vroege start' staat uitgeschakeld)


Alvast bedankt voor je reactie.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je kan niet in de software van tado en finetunen lukt ook niet.
    Op zich vind ik je regeling helemaal zo slecht niet. Blijft mooi stabiel zonder enorme pieken en dalen. Ik wou dat ik dat had.
    Zou me er niet te druk om maken. Of je stookt heel lang op een laag pitje met het beste rendement van je cv ketel. Of met tussenpausen met steeds veel kracht.
    Hoe dan ook, je huis heeft het gewoon nodig om op temperatuur te blijven op deze manier.
    En dit is maar een aansturing wat je ziet. Niet wat de ketel echt doet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja het is een heel verhaal, maar ik zie ook niet wat er nou precies fout is (of wat de vraag is).

  • B79: misschien moet ik niet zo klagen inderdaad...

    Rob: De vraag is inderdaad wat langdradig..

    De vraag is concreet of de modulerende werking agressiever kan worden ingesteld zodat de ketel iets meer doorwarmt -> uitslaat -> en pas bij een halve graad onder de ingestelde temp weer aan gaat.

    Op dit moment wordt de temperatuur te netjes opgewarmd naar de ingestelde waarde en blijft de verwarming constant doorwarmen op dezelfde temperatur.

    Update: Inmiddels heb ik contact gehad met een medewerker van Tado zelf en die vertelde dat het systeem tot een maand nodig heeft zichtzelf in te leren. Als het na die tijd nog steeds niet goed is kunnen ze het systeem handmatig eventueel afstellen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Andere mensen klagen juist over het feit dat de temperatuur te ver "doorschiet" als de verwarming gedraaid heeft. Ik denk dat het moeilijk is om het idereen naar de zin te maken.

    Het rendement is juist het beste als de ketel de hele dag op een laag nivo draait ipv steeds een tijdje voluit en dan weer een tijdje niet.

    Een probleem van de Tado is dat je zelf niks kunt instellen. Je moet steeds weer contact zoeken met de helpdesk, hopen dat ze snappen wat je wilt, dan stellen ze iets anders in en moet je weer hopen dat het een verbetering is en als het een verslechtering is moet je hopen dat je ze weer snel te pakken kunt krijgen.

    Men zou de settings voor de klant bereikbaar moeten maken (met een waarschuwing erbij).