Extra Slimme Schema

Is het mogelijk om naast 1 schema, ook een 2e of 3e te hebben?
In een vakantieperiode is een ander schema nodig. Nu moet ik het bestaande schema aanpassen. Meerdere weekschema's zou dat veel eenvoudiger maken.
45
45 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Ja, dit is ook precies waar wij naar opzoek zijn!
  • Inderdaad. Ik ben sinds een aantal dagen ook overgeschakeld op Tado. Dit is het eerste wat ik mis. Tijdens een aantal weken vakantie is het niet nodig om om 5u in de ochtend een uur de verwarming te laten draaien. Een vakantieschema zou erg welkom zijn. Indien mogelijk ook met een einddatum waarop het schema automatisch terug naar het normale overschakelt.

    Voorts zou een extra schema toevoegen ook welkom zijn voor mensen die op sommige dagen op een ander uur op moeten staan dan de gewoonlijke dagen (soms thuis werken, soms op kantoor).

    Doet Tado ook effectief iets met de opmerkingen in dit forum? Mensen die daar ervaring mee hebben?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er zijn 3 schema's. Dit zijn de verschillende indelingen van de week. Je kunt kiezen voor alle dagen hetzelfde, werkdagen hetzelfde, of alle dagen verschillend.

    Als je wisselt tussen deze indelingen krijg je een nieuw schema. Dus als je nu bijv alle werkdagen gelijk hebt ingesteld en ingevuld kun je overstappen naar het schema alle dagen hetzelfde en dat anders instellen (bijv overal de temperatuur op 15 graden) en als je terug bent kun je dan weer terug gaan naar dat werkdagen schema en heb je al je instellingen weer terug.

    Een andere mogelijkheid is dat je via de tegel "Thuis" je status op afwezig zet, dan gaat ook alles uit en neemt ie de ingestelde temperatuur voor afwezig aan.

    Dus in feite heb je wel 3 schema's maar het is niet zo heel flexibel omdat je wel moet leven met die indelingen, je kunt niet een ander schema maken met dezelfde weekindeling.

    Er is al vaak gediscussieerd over hoe de schema's beter kunnen hier op het forum en daar is tot nu toe door Tado niets mee gedaan. In feite komt het zelden voor dat er iets wordt gerealiseerd wat hier is voorgesteld, een heel enkele keer is dat wel voorgekomen maar er zijn andere fabrikanten van IoT spulletjes die hier veel en veel actiever mee zijn. Dat is zeker een verbeterpunt als Tado "hip" wil blijven.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je hebt beschikking over drie schema’s. Met de huidige technieken kan het nooit moeilijk zijn om er meer te maken. Iedereen heeft wel zo z’n redenen om er een paar extra te hebben.
    Maar dit is al veelvuldig op dit forum gevraagd
  • @Rob2 Dit is inderdaad wel een handige provisoire oplossing. Bedankt voor de tip. Hopelijk doet Tado alsnog iets aan de schema's. Het is ten slotte slechts een vrij eenvoudige aanpassing aan de software.
  • Dit is idd iets wat ik ook zou willen, ik werk in ploegendienst. De ene week wil ik het warm hebben als ik om 6 uur uit bed ben maar de week erop hoeft dat dan weer niet. Met een 2e schema zou ik dat makkelijk kunnen instellen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat het extra schrijnend maakt is dat de hele afhandeling van de schema's "in de cloud" plaatsvindt, dus op de server waar je bridge verbinding mee maakt via internet.

    Er is dan ook geen reden als "het geheugen van de thermostaat kan niet meer aan" ofzo waarmee ze kunnen verdedigen dat de mogelijkheden niet worden uitgebreid. Het is puur desinteresse: je hebt al gekocht dus waarom zouden we nog iets voor je doen.

  • Om anderen er ook ervan te overtuigen om dit product te kopen, want mond-aan-mond reclame verkoopt nog altijd het best.

    Meer mensen zullen het negatieve tegen andere mensen meedelen, want het positieve vinden ze altijd evident!

    Maar als een product nu top is of er komen constant nieuwe mogelijkheden bij en iemand vraagt welk systeem nou goed is, (waar goed natuurlijk weer relatief is, want iedereen heeft een ander idee van goed), dan raden ze natuurlijk het systeem aan dat zij zelf zo tof vinden en verkoopt het product zichzelf.

    Zoals elders al aangehaald, heb ik het systeem vooral gekocht door het minimalistische uiterlijk en al de rest is natuurlijk mooi meegenomen

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Een forum zoals dit is ook wel uniek natuurlijk. Gewoon met z’n allen kunnen sparren met tegenvallers en nieuwe ideeën.
    Als ontwerper of programmeur is het lastig om het in één keer goed te doen. Of je mist de input aan ideeën. Die kan je hier weer vandaan halen.
    En als dan daar de fabrikant weinig mee doet geeft dit helaas wel veel frustratie. Dat is dan weer de keerzijde ervan.
  • Een extra schema en/of vakantie modus zou erg nuttig zijn. Op mijn oude Honeywell Lyric kon ik een vakantie instellen zodat het warm is als je terugkomt. Vreemd dat Tado dat niet heeft. Geolocatie is zeker niet hetzelfde, want dan is er onvoldoende lead time on je huis op te warmen.
  • Afzonderlijke schema’s voor zomer en winter zou ik handig vinden.

  • Mijn woning heb ik voorzien van slimme radiatorknoppen die ik onafhankelijk van elkaar kan aansturen. Ik heb namelijk geen centrale thermostaat. Ook ik was op zoek naar een optie van meerdere slimme schema's, maar helaas moeten we het voorlopig doen met de 3 ingeprogrammeerde week scenarios. Dan zou het wel handig zijn als je met 1 druk op de knop kan switchen tussen de 3 schema's en dat dan alle ruimtes in het huis deze setting overnemen. Nu moet dat per ruimte apart worden veranderd.
  • Ik sluit mij aan bij de wens om een alternatief te hebben voor je normale wekelijkse schema.

    Een onderscheid dat hier niet zo goed gemaakt is vakantie = ik ben van huis dus verwarming uit/lage stand. Met aan de andere kant vrije dag met een ander schema voor een onbepaald aantal dagen. Op mijn oude thermostaat was dat gewoon een soort van 8ste dag of relax dag die je apart kon aan en uit zetten.

    Vooraf aangeven hoelang je op vakantie gaat, zou ik liever niet aangeven. Mocht de data gehacked worden dan hoeft niemand dat te weten. Je kunt immers ook het normale programma van afstand en voordat je thuiskomt weer aanzetten.

  • Als nieuw samengesteld gezin met kinderen die slechts een week op de twee bij ons zijn zou een twee-wekelijks schema wel handig zijn. Nu zet ik in de week dat de kinderen uit huis zijn handmatig de kamerthermostaat op laag en moet ik het weekschema handmatig weer hervatten wanneer ze terug komen.

  • Goede suggestie. Ik mis die mogelijkheid ook. Met het deels thuis en op kantoor werken, heb ik twee schema’s nodig. 1 voor de dagen dat ik thuiswerk en 1 voor dagen dat ik op kantoorwerk. Kantoor en thuisdagen vwrschillen van week tot week.
  • ik zou deze optie ook graag willen hebben/zien in de app!

  • Tado, hierbij mijn adhesiebetuiging 🔜

  • Wristy
    Wristy
    februari 2022 aangepast

    Het 2 wekelijkse schema zou ik ook graag willen zien ivm co ouderschap. Daarnaast zou een feestdag/vrije dag functie heel erg handig zijn!! Dan hoef je niet alles aan te passen als je een keer thuis werkt of als een feestdag door de weeks valt!

    Overigens ongelooflijk dat deze functie niet bestaat. Zelfs de ‘domme’ thermostaten van Honeywell hadden dit al 15 jaar geleden.

  • Een apart zomer- en winterschema zou inderdaad wenselijk zijn. Ik gebruik mijn airco namelijk voor zowel verwarmen als voor verkoelen.

  • Ook ik heb een tweede schema nodig, als het koud is trekken wij ons terug in een kamer, de andere 4 ruimten moeten dan op 'zuinig' daarvoor moet gewoon een ander schema komen.
  • Wanneer we op vakantie zijn en mijn zoon thuis is, dan is het handig om hiervoor een apart schema te hebben. In de zomer is het niet nodig een ruimte 's morgens op te warmen omdat de zon dit in de loop van de dag vanzelf doet. Het is een zeer grote winst als er meer schema's mogelijk zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja winst voor jou. Maar niet voor Tado... voor hen kost het geld om het te maken en onderhouden.