Configuratie OpenTherm - Buderus U012-28K

JJ_OT
JJ_OT
november 2020 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hoi iedereen,

Wij zijn recent verhuisd en hebben hier ook weer opnieuw gekozen voor een Tado slimme thermostaat V3.

De installatie om de slimme thermostaat via aan/uit te laten werken verliep vlekkeloos, maar ik zou deze graag instellen om OpenTherm te werken. Reeds contact gehad met het support team, maar tot op heden nog geen oplossing gevonden. Misschien weet iemand van jullie wel raad.

Ketel/Boiler: Buderus U012-28K

  • Jumper op OT gezet
  • Kabels lijken mij juist in de ketel

Tado slimme thermostaat:

  • Twee draden uit ketel op + en - aangesloten
  • Tado via handleiding voor installateurs op OpenTherm ingesteld (D01 -> HC01 -> HW v -> EK x -> SAVE)

Wanneer ik de ketel opnieuw in werking stel en de Tado aan de muurhouder bevestig dan springt de ketel aan en stopt hij niet met branden. 10 min gewacht, maar stopt niet. Van zodra ik de Tado van de houder haal stopt hij met draaien maar bij opnieuw bevestigen schiet hij opnieuw in gang.


Zien jullie misschien de oorzaak?


Bedankt alvast!


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit is "normaal" bij OpenTherm! Als het een klein beetje te koud is (zoals nu) dan draait de ketel de hele dag, en de thermostaat regelt dan hoe hoog die brandt. Zoals het nu is dan brandt ie heel laag en worden je radiatoren alleen maar een beetje lauw, naar mate het kouder wordt gaat de ketel dan steeds hoger branden.

    Dat is dus een verschil met de aan/uit regeling. Als je wilt testen of je OpenTherm verbinding wel werkt dan zul je minimaal het systeem op afwezig moeten zetten zodat de ingestelde temperatuur 15 graden is ofzo, terwijl het in huis nog gewoon 20 is. Dan moet ie wel uitgaan. Maar ook dan duurt het wel even voor de pomp stopt.

  • Dit is helaas niet de pomp die op een lage snelheid blijft draaien. De ketel bleef op volledig vermogen doordraaien en werd ook bijna 27° binnen.

  • Vandaag met Tado support gebeld. Er komt geen communicatie vanuit de ketel naar de Tado thermostaat. Van zodra de Tado verbonden wordt blijft de ketel branden zonder stoppen.


    Iemand nog een idee?