Tado thermostaatkraan icm Plieger kraan

Ik had deze thermostaat knoppen en Tado past daar standaard niet op. Ik heb een modificatie moeten uitvoeren op de Plieger kraan (ean 8711238235547). Er zit een soort moer op de kop waardoor geen enkele adapter past. Ik heb deze moer rond gemaakt met een vijl. Daarna past de originele knop zonder adapter. Ecchter is de pen te kort waardoor je een E2 of E4 melding krijgt. Je kan in geval van E2 het kleinste pennetje in de adapterset op de tado pen lijmen waardoor de tafo pen de knop wel kan indrukken. In geval van E4 een paar oude dubbeltjes in de knop doen. Bij mij 3 stuks. Dat vijlen is een hoop werk kan ik zeggen. Maar het werkt nu ;)

Reacties

  • Michael
    Michael | Moderator

    Interessant, helaas moeten wij standaard zeggen dat tado° niet compatibel is want wij kunnen er niet vanuit gaan dat iedereen dit gaat doen ;)

  • Hahaha, ja begrijp ik maar er zijn altijd van die mensen zoals ik die dat dan toch wel weer werkend willen krijgen. Snap alleen niet dat daar geen adapter voor gemaakt is. Is volgens mij wel een veel verkocht producht op de NL markt. Net nog even 2 kranen aangepast ;)
  • Komt er wel een verloop voor deze Plieger. Ik heb namelijk bijna allemaal plieger en het rare is er is er maar 1 die afwijkt zoals boven beschreven. Alle andere paste een van de meegeleverde verloopjes wel.. Wellicht was die ene een ouder model of zo??

  • Micha
    Micha ✭✭
    Hoi Simon, zou best kunnen dat ik een ouder model heb. Heb ze ongeveer 12 jaar geleden gekocht. Model is overigens nog steeds te koop.
  • Ook ik heb deze thermostaatknoppen: Voordat ik ga vijlen (7 stuks in mijn huis...) ben ik wel even benieuwd of er nog kans is op een verloopstuk vanuit Tado, en zo ja wanneer die verwacht worden. Ook ik ben van mening dat dit een veel verkocht type thermostaatknop in Nederland is en ben verbaasd dat deze nog niet ondersteund worden.

    Alvast bedankt voor de update.

  • Ik heb het geprobeerd op te lossen met de ring met 2 schroefjes, nog een stukje en een pinnetje. Het werkt, maar zit niet goed vast, ben bang als iemand er lomp aan draait het hele spulletje eraf komt (inclusief ventiel als ik pech heb).
    Waarom doet tado hier niets aan? Bekend probleem!
  • Helaas ben ik er ook achter gekomen dat de Plieger kranen niet te gebruiken zijn icm Tado. Vreemd aangezien die thermostaatkranen op veel plekken verkocht worden. Nog steeds geen goede oplossing beschikbaar? De twee oplossingen op het forum zijn mij te gammel.

  • brijante oplossing. Heb m ook toegepast. Met een dremel ben je in 5 minuten klaar. Dat palletje van 7mm is precies lang genoeg. Had het verschil van tevoren gemeten met een schuifmaat. Geen E2 of E4, als je netjes dremelt, past de "moer" precies in het gat

  • Bedankt voor de tip. Ik heb met een 3D printer zelf een palletje geprint, zie ihttps://www.thingiverse.com/thing:4692578

  • Ik heb rechte radiatorkranen van Plieger en daar schroef ik de slimme radiatorknoppen zo op. Echter ook twee haakse en daar past het dus niet en ook geen verloop hiervoor. Wel vreemd inderdaad dat er nog steeds geen verloop is.
  • Ik heb ook een haakse met het zelfde probleem. Nu merkte ik wel dat de zwarte kunststof zeskant er af gehaald kan worden, als die er af is past de Tado radiatorknop er zonder adapter op. Dan krijg ik echter storting E1. Blijkbaar kan de Tadoknop het pennetje van het thermostaatkraan niet goed bereiken, zoals hier ook al werd aangegeven.
    Ik heb ook nog geen oplossing.
    Dat lijmen van het pennetje zonder verdere geleiding/ondersteuning lijkt me wat gammel.
    Ik ga opzoek naar een ring waar een van de pennetjes inpast en zo een betere geleiding/ondersteuning heeft.
  • Ik heb de volgende oplossing gevonden, een adapter die lijkt op één van de adapters van TADO maar heet een grotere schroefdraad aansluiting voor op de radiatorkraan M30 ipv M28.
    Aangezien het me niet lukt om foto’s hier te uploaden heb ik dit op de dit ibb.co gedaan daar staat ook een beschrijving bij mogelijk helpt dit anderen ook verder!
    Link: https://ibb.co/album/tBNdwN
  • Ik heb hier de beschrijving nog een keer (deze keer is het gelukt om afbeeldingen te uploaden! 😁).


  • Heb deze oplossing toegepast. Zeer tevreden. Uitstekende tip.
    Adapters bij Reichelt Elektronik besteld.