Nefit ecomline hr reageert niet bij warmte vraag

Opties

Heb een nefit aangesloten op tado slimme thermostaat v3+ alles volgens instructie (+ rode draad / - blauwe draad) met tado instelling d24 en de nefit ketel (op 3 & 4) - geen u-brug op 1/2 = een dummy - verwijderen levert tevens geen resultaat op.


de oude moduline 300 terug plaatsen doet gewoon wat tado verzuimt te doen (aansturen ketel!)

Antwoorden

  • Beste RiJo, ik heb exact hetzelfde. Ik heb meerdere protocollen geprobeerd op de tado D01 D31 en uiteindelijk weer de aangeven D24 maar geen succes. Ik heb het idee dat het aantal volt wat de tado stuurt niet gelijk is aan het aantal volt wat de conventionele thermostaat stuurt. Ik ga morgen de helpdesk proberen te contacteren.

    Situatie bij mij overigens met extensiekit
  • RiJo
    Opties
    Dat vermoedde ik ergens ook al; raar dat er geen (error)log protocol is die duidt of er überhaupt communicatie is (of een fout verslag) .... heb de vraag ook gesteld (helpdesk telefonisch onbereikbaar) aan tado maar ook via deze weg geen reactie - beschamend eigenlijk.
  • Berkie
    Opties
    Heb ook precies hetzelfde, heb vandaag de vraag gesteld aan de helpdesk van TADO. Laat hier weten wat er me verteld wordt
  • Heb al 3 dagen geen reactie op de chat die ik op 3 Jan verstuurde. Zeer beschamend. Zeg gewoon even dat het in behandeling is. Ik geloof best dat heg druk is.
    Heb overigens op de community ook nog geen antwoord gevonden.

    Ik houd jullie op de hoogte.
  • RiJo
    Opties

    Sound of silence ..... nog steeds afwachten inderdaad

  • Ik heb reactie gekregen vandaag. De extensiekit moet softwareversie 74.3 hebben en die van mij had 74.1. Er zou door tado een automatische update gedaan worden.
  • RiJo
    Opties
    Ok

    hoop dat de update werkt ; jammer dat de update een push is en dat je niet zelf vanuit de app deze update kan starten en je afhankelijke bent van tado!

    Ben benieuwd of dit ook evt het geval kan zijn voor de smart thermostat; zie alleen de versie maar niet wat het de laatste versie .

    Ben benieuwd.
  • Update is automatisch gedaan door de extensiekit vlak bij de bridge te hangen.
    Heb even gekeken en de thermostaat heeft versie 73.1.
    Ga morgenavond de boel nog eens op de ketel aansluiten.
    Wordt vervolgd...
  • Update gedaan en alles werkt nadat extensiekit en ketel weer zijn gestart. Wel ff 10 minuten wachten. Er lijkt in die 10 minuten wel wat te gebeuren. Je hoort de pomp langzaam harder gaan.
  • RiJo
    Opties

    Gefeliciteerd;

    heb ondertussen onderstaand advies om de standaard settings te negeren en over te gaan op relais; niet op uba interface ketel via aansluiting 3 & 4 maar 1 & 2 ; (3 & 4 u-brug)

    From our side your Smart Thermostat is configured to control the Nefit UBA bus of your boiler and from our side everything looks correct. Yet, if the boiler is not controlled via the UBA bus, we can offer you an alternative.

    As alternative, we can offer to to connect tado° to the On-off relay interface of the Nefit boiler (not UBA bus). Installation Instructions. I have changed the configuration of your Smart Thermostat to match the new wiring instructions.

    Please connect your tado° as described in the Installation Instructions and contact us again to make sure that configuration is still correct. Check if tado° can control your boiler for the heating. “


    Heb gereageerd met vraag qua settings thermostat ( For the relay interface configuration is: R01, HC01, HW off, EK off ) en waarom dit alternatief omdat standaard UBA settings voldoende moet zijn volgens Tado; met daarop het antwoord:

    Thank you for your question. tado° device interface setting is not available in the app, but we are always happy to configure the device for you when you contact us. 

    According to our information about the model of your boiler is has UBA-interface and should work correctly when tado° is connected to the 3-4 of the boiler and the bridge between 1-2 is removed.

    When it does not work it usually indicates that there is a translation module between the tado° and the boiler or that the cable from tado° to the boiler is old and damaged. To check this try to connect the tado° to the boiler using a new cable. We can send you a new cable 120 cm by mail, please let us know.

    As a quick workaround we suggest using another interface of your boiler (terminals 1-2 relay). 

    We are also happy to replace the tado° device in case it is faulty. Please let me know”


    heb geantwoord dat kabel het probleem niet kan zijn (de moduline 300 werkt naar behoren als ik die aansluit op de bekabeling) en dat ik vraag/bedenkingen heb bij het alternatief. dus nog geen uitkomst omdat het dus niet zeker is of het alternatief wel gaat werken en omruilen weet ik niet omdat er meerderen zijn met soortgelijke problemen met deze ketel. Wellicht gewoon teruggeven

  • RiJo
    Opties

    Of dus wellicht ook zo’n extensie kit; wat en waar heb je deze extensie vandaan?