Vaak "geen externe toegang"

Ik gebruik tado nu ongeveer een week, maar ik krijg vaak "geen externe toegang". Dit probleem doet zich dagelijks meerdere malen voor. Ik heb de internetbridge ook reeds op een andere locatie gezet.

Heeft iemand hier ervaring mee?





Beste Antwoord

  • VinLy
    VinLy
    Antwoord ✓

    Mijn issue lijkt opgelost te zijn door de bridge op een totaal andere locatie te zetten.

«1

Antwoorden

  • Ik heb ook vaak hetzelfde probleem. Standaard antwoord van Tado. Bridge rechtop plaatsen. Verder vanaf de router af. Dat helpt in ieder geval niet.

    Met andere systemen zoals Nest Plugwise en Nefit nooit problemen gehad.

  • Heeft de bridge dan nog wel externe toegang (3 leds aan) als externe toegang thermostaat is uitgevallen?

  • De 3 leds zijn nog aan op het moment van de problemen

  • Tadoaddict
    januari 2021 aangepast

    Mijn tado-installatie geeft heel vaak (minstens een paar maal per dag ) bij 1 of meer zones de tekst ‘geen externe toegang’. Ik heb nog geen sluitende verklaring voor dit fenomeen. Voor de analyse van het fenomeen maak ik gebruik van de app, de website en ook gebruik ik de (ongedocumenteerde) api.

    De volgende zaken zijn bij mijn installatie opgevallen:

    -         als in een bepaalde ruimte ‘geen externe toegang’ optreedt, dan verdwijnt dit soms als ik aan de radiatorthermostaat draai

    -         soms gaat het urenlang goed, soms treedt vanuit het niets opeens weer de melding ‘geen externe toegang’ op

    -         als één van de drie radiatorthermostaten geen verbinding kan maken, dan geeft de zone, waar die drie thermostaten bij horen, de melding ‘geen externe toegang’; de andere twee thermostaten maken (volgens de gegevens van de api) wel kontakt

    -         als ik de positie van de bridge verander, wil dat ook nog wel eens helpen om de melding ‘geen externe toegang’ te laten verdwijnen; ik heb inmiddels de bridge op meer dan 30 verschillende posities gepositioneerd, maar elke keer was er wel een of andere thermostaat die geen verbinding kon maken; mijn gevoel zegt dat de positie van de bridge wel belangrijk is

    -         ik heb ook een andere (sterkere) adapter gebruikt, maar dat leverde ook geen verbetering op

    -         als volgens de gegevens van de api de verbinding langer dan 30 minuten verbroken is, verschijnt de melding ‘geen externe toegang’; als de melding verschijnt is er al 30 minuten geen verbinding tussen de bridge en de thermostaat(knop)

    -         het verwisselen van de batterijen heeft over het algemeen geen effect, evenmin als het opnieuw instellen of pairen, maar soms wel

    -         als er geen verbinding met de kamerthermostaat gemaakt kan worden, verschijnt bij alle zones de melding ‘geen externe toegang’

    Op basis van het onregelmatige karakter van de ‘geen externe toegang’-meldingen begin ik langzaam te denken in de richting van problemen met de 868 Mhz frequentie, waarop de bridge functioneert. Het zou kunnen dat er andere apparatuur op dei 868 Mhz frekwentie opereert, die de tado-installatie in de war brengen.

    Als ik er niet zoveel geld in gestopt had, zou ik het allang opgegeven hebben en overgestapt zijn op een ander systeem.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja dit zijn licentievrije frekwenties waarop je geen alleenrecht kunt laten gelden. Net als WiFi overigens.

    Deze 868 MHz wordt ook gebruikt door LoRa. Wellicht woon je net onder/naast een LoRa accesspunt ofzo.

  • Zou ik met een veldsterktemeter of zoiets kunnen nagaan of ik last heb van andere apparatuur op 868 Mhz of is dat niet mogelijk ?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dan moet je toch wel minimaal het spectrum kunnen bekijken.

    Maar gelukkig is dat tegenwoordig heel gemakkelijk: koop een RTL2832 stick (was eigenlijk voor DVB-T maar tegenwoordig meer bekend als "SDR stick"), en gebruik een SDR programma zoals SDR#.

    Dan kun je afstemmen op 868-869 MHz en precies zien wat daar allemaal gebeurt.

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Ik heb dezelfde verbindingsproblemen. Vaak gaat 't goed, af en toe verliest een radiator een korte periode de connectie & af en toe blijft die connectie weg. Dan moet ik pairing op de bridge aanzetten om alles weer werkend te krijgen. Het is vaak 1 specifieke radiatorknop die wegvalt, overigens, maar die zit al met al niet meer dan 5-6 meter van de bridge af op dezelfde verdieping.

    Na contact met Tado-Klantenservice gaan ze een ander kanaal proberen, hopelijk werkt dat. Een instabiel netwerk is echt wel erg onhandig. En dan heb ik nog niet eens radiatorknoppen op zolder (alleen beneden + eerste verdieping).

    Hun eerste voorstel, namelijk een betere plek voor de bridge vinden die altijd werkt, lukt me in ieder geval niet. Er valt altijd wel iets uit. En dan heb ik een oud huis, niet al te groot, met houten vloeren & nauwelijks beton dat in de weg kan zitten. De bridge zit nu bovenaan de trap naar de eerste verdieping, dus behoorlijk in het midden. Beter kan denk ik niet. En dan nog, zoals ik al zei, valt de radiatorknop in de keuken regelmatig weg.

    Anway, tipje: het aansluiten van de bridge direct op de router (i.p.v. via een switch) heeft mijn verbinding al stabieler gemaakt. Nog niet voldoende, maar wel minder instabiel. De thermostaat valt in ieder geval niet meer weg.

    @Tadoaddict wat bedoel je met een sterkere adapter? Misschien helpt mij dat nog. En ik ben ook wel benieuwd hoe het je gelukt is de api te benaderen. Alle beetjes helpen, haha.

  • En nog een vraag voor de andere gebruikers hier: ik heb pas sinds eind december Tado in huis. Is bij degenen die Tado al langer gebruiken recent iets veranderd aan de connectiekwaliteit? Of is dit altijd zo geweest? Het zou mooi zijn als het een firmware-bug betreft die eenvoudig gefixt kan worden ;-)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Anway, tipje: het aansluiten van de bridge direct op de router (i.p.v. via een switch) heeft mijn verbinding al stabieler gemaakt. Nog niet voldoende, maar wel minder instabiel. De thermostaat valt in ieder geval niet meer weg."

    Dit zal niks te maken hebben met de switch (tenzij die defect is) maar komt vast omdat je de bridge nu iets verplaatst hebt waardoor die specifieke verbinding (met de thermostaat) het beter doet.

    In die richting moet je het ook zoeken tot Tado dit definitief oplost: bridge ergens anders neerleggen, draaien, uit de buurt van metaal halen, etc.

  • @Tadoaddictwat bedoel je met een sterkere adapter? Misschien helpt mij dat nog. En ik ben ook wel benieuwd hoe het je gelukt is de api te benaderen. Alle beetjes helpen, haha.

    Ik heb een andere adapter gebruikt met meer milliamperes; geen idee trouwens of dat iets uitmaakt, maar ik las dat ergens op een forum.

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Thanks, @Tadoaddict. Ga ik ook eens proberen. De kanaalverandering door klantenservice heeft bij mij tot 2 keer toe niet geholpen. Tado gaat nu, zag ik net via mail, extra onderzoek doen. Ik neem aan dat het wordt doorgezet naar een 2e lijns-helpdesk. Hopelijk kunnen ze iets aanpassen dat er voor zorgt dat ik geen connectieproblemen meer heb. Tot die tijd heb ik de aanschaf van Tado-knoppen voor badkamer en zolder maar even in de wacht gezet.

  • Het veranderen van kanaal van de Frequentie zou een optie in de instellingen moeten zijn van de bridge, zodat de gebruiker zelf de juiste kan kiezen (net als bij een modem wifi kanaal dat kan ) zo zal het de helpdesk ook weer wat ontlasten met deze simpele optie
  • @CarloM helemaal eens. Die optie, gecombineerd met inzicht in de signaalsterkte van de individuele apparaten, zou veel verschil maken. Uiteindelijk is de enige echte oplossing natuurlijk dat Tado een repeater gaat aanbieden, of in ieder geval de mogelijkheid om een internet bridge als repeater te gebruiken.

  • @CarloM en @Schippie dat ik ook graag zien. Mijn ervaring is dat een kleine aanpassing in de positie van de internet brigde al veel invloed heeft. Dit zijn de ervaringen die ik heb:

    1. Direct aan de Fritzbox met originele kabels (zoals afgebeeld in de handleiding) = Regelmatig melding Geen Externe Toegang
    2. Centraal in de woning aan een switch met originele kabels en power adapter = Eerst regelmatig Geen Externe Toegang, na twee dagen geen onderbrekingen meer. (zelflerend systeem?)
    3. Centraal in de woning aan een switch met lange UTP en USB kabel "netjes opgehangen (80 cm hoger en 40 cm naar links)" = Regelmatig melding Geen Toegang
    4. Centraal in de woning aan een switch met langere UTP en USB kabel op de positie van stap 2= Nog maar 1 korte onderbreking gezien in 3 dagen.

    Het is ingewikkeld om de juiste positie van de internet bridge te bepalen. Dat blijkt ook wel uit de vele topics in andere talen van gefrustreerde gebruikers die het tado systeem niet stabiel krijgen. Een betere uitleg bij installatie, langere UTP en USB kabel en aanpassen van aanpassen/inzicht in frequentie en singaalsterkte zou daarbij wel helpen.

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Het is inderdaad vrij ingewikkeld en onvoorspelbaar @elans . Ik had een paar dagen geleden veel problemen met het uitvallen van een specifieke radiatorknop in de keuken. Gisteren viel dan ineens de thermostaat uit, maar was de keuken prima. Vandaag is juist de radiatorknop die in het weekend het meeste stabiel was (op een slaapkamer) er regelmatig uit. En in die tijd heb ik niks gedaan aan de internet bridge. Nou, op zijn hoogst minimaal verschoven omdat de tape was losgelaten.

    Er is wat mij betreft geen logica te vinden in de stabiliteit van het tado-netwerk in de tijd. Ik ben benieuwd of de technische helpdesk in mijn geval nog iets anders kan doen. De eerstelijns helpdesk heeft een paar keer de kanalen gewijzigd maar dat heeft de connectieproblemen alleen veranderd, niet opgelost.

    Uiteindelijk is de enige echte oplossing m.i. dat er meerdere bridges aan een huis kunnen worden gekoppeld en dat die bridges dan als repeater gaan werken. Maar ja, geen idee of tado dat wil/kan.

    Ik zou het in ieder geval superjammer vinden om van tado af te stappen, want ze bieden mooie spullen en een in de basis goed concept, maar die instabiliteit van de connectie is echt een dealbreker voor mij.

    Eerst nog even afwachten waar de klantenservice van tado mee komt, natuurlijk, maar ik heb al wel wat vragen gesteld aan de klantenservice van Netatmo (die dezelfde apparaten levert maar dan wat duurder en minder mooi) over het bereik en de stabiliteit van het netwerk dat zij leggen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik dacht laat ik toch eens kijken wat er gaande is op die frekwentie. Met een simpel RTL2832 USB stickje en de juiste software kun je meekijken op een laptop wat er gebeurt.

    Ik zie die Tado spullen communiceren op 868.275 MHz met korte berichtjes die niet erg breedbandig zijn (ongeveer 150 kHz). Zo eens in de paar minuten komt er een wat langer berichtje voorbij (enkele tienden van seconden). Ik denk dat dat van de bridge komt.

    Diezelfde band wordt gebruikt door LoRa maar dat is wel een breedbandig systeem (wat het hele gebied van 863 tot 870 MHz gebruikt). Ik dacht wellicht is er iets waar te nemen van een nieuw LoRa netwerk wat wellicht dan een hoop mensen zou storen. Maar hier merk ik daar niets van. Maar goed ik heb ook geen problemen met de Tado.

    Als er (radio)technisch geinteresseerden zijn die problemen hebben met de verbinding zouden ze zelf eens kunnen kijken of er wellicht enorme storing is ter plekke en waar dat wellicht vandaan komt.

  • Bijgaand mijn plaatje van een paar minuten geleden. Precies wat @Rob2 ook al zei (de gele lijn is een soort 'highwatermark'). Bij mij lijkt de frequentie 868.327 te zijn. Het plaatje is geschoten vlak nadat ik mijn Tado-installatie op 'afwezig' had gezet. Ik krijg overigens steeds meer het vermoeden (net zoals vele anderen) dat de Tado-bridge niet krachtig genoeg is. Als ik op de begane grond kijk is het signaal veel zwakker; het plaatje is genomen op zolder, waar ook mijn bridge is gesitueerd.

    Overigens mijn dank aan @Rob2, die mij in dit forum van nuttige tips voorzag omtrent USB-stick en SDR#.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat zijn leuke dingen he? Kun je een hoop mee doen voor 20 euro.

    Maar het is interessant om te kijken wat er gaande is als de verbinding eruit ligt, of je dan andere (storende) signalen ziet, bijvoorbeeld iemand zit de hele avond naar muziek te luisteren met een draadloze koptelefoon van voor de tijd dat die met bluetooth werken. Die kan in die band zitten, en dan heb je een vergelijkbaar signaal maar dan niet die korte uitzendingen maar 100% van de tijd. Zit dat in de buurt dan kan het best zijn dat de Tado niks meer doet.

  • Mijn buurman heeft ook een Tado-installatie; morgen ga ik mijn hele Tado-installatie offline halen, alle batterijen er uit, bridge van de stroom af en dan maar kijken of ik in dat frekwentiegebied andere signalen zie. Ben benieuwd en u hoort er nog van.

  • Ik had vanmiddag mijn antenne meegenomen naar de buurman en die zit op dezelfde frekwentie als mijn Tado-installatie.

  • Hier hetzelfe probleem, als ik in het log van de router kijk dan zie ik dat de Tado bridge steeds voor een minuut of 5 verbinding heeft dan weer enige tijd 'weg' is. Als ik dan met verbindings problemen een ping naar de bridge stuur komen alle Tado apparaten weer online.

  • @pwe Dat lijkt me juist een ander probleem, toch? Dit gaat om de radiatorknoppen/thermostaat die de verbinding met de bridge verliezen (en dan op 'geen externe toegang' komen te staan)

  • Ik heb dit probleem ook. Een beetje moderne woning met betonnen vloeren lijkt al te veel. Met de bridge op de eerste verdieping verbrak de verbinding met apparaten op de begane grond. Na het verplaatsen van de bridge wisselde dat probleem zich om. Nou, TADO, wat kan ik hier aan doen?
  • @TadoUserNL, veel gehoorde klacht. De user @wandal (thank you for posting the picture) heeft in dit UK topic al een foto van de antenne geplaatst. Met een vergelijking met een ander merk dat ook 868MHz frequentie gebruikt: https://community.tado.com/en-gb/discussion/559/radiator-thermostats-out-of-range/p1

    Mijn ervaring is dat een kleine verplaatsing (of het roteren) van de internetbridge nog wel eens het verschil kan geven. Dit ontwerp zorgt er echt voor dat tado nog niet plug&play is voor "de massa". In topics in andere talen lees je dat het gebruikers echt tot wanhoop drijft.

    @pwe, bij mij kwam het nooit voor dat alle tado apparaten offline gingen. Het was heel wisselend per draadloze thermostaat of draadloze temperatuur sensor. De radiatorknoppen lijken trouwens minder kritisch te zijn in het ontvangst.


  • Volgens mij zit het als volgt in elkaar met die melding 'geen externe toegang':

    1. Als de zone alleen bestaat uit een radiatorthermostaat en de bridge kan langer dan 30 minuten geen kontakt maken met die radiatorthermostaat, dan gaat die zone op 'geen externe toegang' totdat de bridge weer kontakt maakt. Dat opnieuw kontakt maken kan door aan de radiatorthermostaat te draaien, door aan de bridge te frunniken of te verplaatsen, en soms gaat de verbinding weer uit zichzelf werken.
    2. Als de zone bestaat uit een kamerthermostaat met drie radiatorthermostaten daaraan gekoppeld en de bridge kan langer dan 30 minuten geen kontakt maken met een van de radiatorthermostaten, dan gaat de zone van de kamerthermostaat op 'geen externe toegang', ook al kan de bridge gewoon kontakt maken met de andere radiatorthermostaten en met de kamerthermostaat. Overigens zie je in dit geval in de grafiek niet dat er een periode met 'geen externe toegang' is geweest.
    3. Als de zone bestaat uit een kamerthermostaat met drie radiatorthermostaten daaraan gekoppeld en de bridge kan langer dan 30 minuten geen kontakt maken met de kamerthermostaat, dan verschijnt op alle zones 'geen externe toegang'. In dit geval zie je in de grafiek wel dat er een periode met 'geen externe toegang' is geweest.

    Bij mijn Tado-installatie doen alle drie bovengenoemde gevallen zich voor. Ik heb wel kontakt met de helpdesk, maar die ontstijgen niet het niveau van 'bridge op een centrale plek hangen', 'bridge rechtop zetten', 'bridge rechtstreeks aan de router hangen' etc. Ik blijf erbij dat die bridge niet krachtig genoeg is voor mijn dertien-in-een-dozijn-gewone-rijtjeshuis. Verder ben ik met anderen ook van mening dat een mesh-netwerk alle connectieproblemen zou verwerken, maar dat gaat met de huidige apparatuur natuurlijk niet lukken.

  • Ik ondervind hetzelfde probleem. As ik een knop of thermostaat die geen verbinding maak losmaak en vlakbij de bridge houd herstelt de verbinding. Ik heb ook thermostaatknoppen gewisseld. De ene knop doet het in een bepaalde kamer beter dan de andere!

  • @MaartenM En alle batterijen zijn (nog) even goed?