Tado v3+ Geeft aan dat het verwarmt terwijl cv uit is

De temperatuur op 20,5 graden gezet in de app. Kamer temp in app is 20,6 graden.
Nu geeft de app aan dat de cv nog steeds aan verwarmen is maar de cv is uit.
Wat kan de oorzaak zijn.
Het betreft een draadloos systeem van Tado. Cv ketel is een Remeha Avanta 35c.
Heb de draadjes op de plus en min op draadloze ontvanger en in de cv op de 3 en 4. Poortjes 1 en 2 zijn doorverbonden.
Ben nieuw met dit systeem.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "verwarm naar" geeft alleen aan dat het doel van het systeem is om de ruimte op deze temperatuur te krijgen (dmv van verwarmen, als het een airco systeem was zou hij ook kunnen koelen).

    Of hij echt aan het verwarmen is kun je daar niet aan zien, maar wel aan de 3 kringeltjes die onder de temperatuur staan. Die geven aan of en hoe hard er gestookt wordt.

  • Ja klopt. 3 van die kringetjes. Eerste twee zijn wat lichter de derde wat minder. Wat ik begreep is dat de cv aan het moduleren is maar in werkelijkheijd is de cv uit.
  • Ook ik heb hetzelfde probleem, is er al een oplossing gevonden?

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Volgens mij laat tado nadat de temperatuur is bereikt de ketel nog even rondpompen. Afhankelijk van het water in het systeem kan dit zonder extra warmtevraag zijn (omdat het water nog warm genoeg is), zodat de kamer uiteindelijk 0,5 graad of zo warmer eindigt. Ik denk dat dat voor tado een bewuste feature is en geen probleem.

    Ik heb het zelf in de woonkamer in combinatie met vloerverwarming, omdat dat nogal 'doorwarmt' leidt het tot soms wel een graad te warme temperatuur. Ik heb zelf de temperatuur daarom wat lager gezet ;-)

  • @Schippie dat doet tado niet, dat doet elke cv.

    Wel vind ik 0.5 graden een beetje aan de hoge kant. Heb je een modulerende cv of aan/uit? En hoe lang heb je tado? Is de thermostaat bijvoorbeeld nog aan het leren?
  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    @familiedraak Bij mij is het niet de ketel die dit doet hoor, met mijn vorige thermostaat (Remeha iSense) had ik dit niet, of in ieder geval niet meer dan 0,1 graad of zo. Ik heb inderdaad een modulerende ketel (Remeha Tzerra M) en sinds eind december tado.

    De thermostaat leert m.i. overigens vrij weinig. Na twee weken vroege start begon de thermostaat nog steeds een half uur van te voren met opwarmen van de vloerverwarming (om vervolgens 1,5-2 uur te laat te eindigen). Dat staat bij mij sinds deze week uit, ik heb zelf een handmatig schema gemaakt. Werkt vele malen beter, zeker aangezien ik de temperatuur 0,5 lager zet dan ik eigenlijk wil. Komt nu helemaal goed uit.

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    En om het nog even af te maken... al met al is tado voor mij niet 100% een vooruitgang. Wat heel fijn is, is dat iedere kamer warmtevraag naar de ketel kan sturen.

    Er zitten alleen echt nog wel wat kinderziekten/missende features op. Voor mij zijn de belangrijkste

    • Geen maximale aanwarmtijd kunnen instellen (bijv. de radiatorknoppen startten 2-3 uur te vroeg & waren vervolgens na 20 min klaar; nogal verspillend)
    • Geen maximale keteltemperatuur of aanwarm-/afkoeltempo kunnen instellen (met veel getik in de leidingen van mijn oude verwarmingssysteem als gevolg)
    • Vroege start werkt voor mij echt voor geen meter. In de radiator-gestuurde kamers starten ze, zoals ik al zei, veel te vroeg. In de thermostaat-gestuurde kamer (met vloerverwarming) weer veel te laat
    • Temperatuur van de radiatorknoppen kan alleen maar per graad, dat vind ik wel erg grof (0,5 graag zou beter zijn)
    • De radiatorknoppen het verst van de bridge (ca. 6 m) raken af en toe de verbinding kwijt; aangezien er geen extender mogelijk is (of extra bridge) is hier m.i. niks aan te doen

    De eerste 3 'missende' functies werkten bij de iSense echt prima. Maar ja, zoals ik al zei... tado is het enige systeem dat het toelaat om radiator-gestuurde kamers warmte te laten vragen aan de ketel.

  • @Schippie elke ketel doet rondpompen nadat deze uitgezet wordt. Dat heeft verder niks te maken met een verdere temperatuurstijging omdat, als het goed is, de kranen dicht staan ivm bereiken waarde.

    Het lijkt erop dat tado te laat terug schakeld naar een lage stand. Misschien dat het offsetten (de knop laten denken dat de temperatuur hoger is dan in werkelijkheid) een optie is?
  • Hi @familiedraak ahhhh dat bedoel je. Maar inderdaad, tado schakelt vrij laat terug. Offsetten kan, daar kreeg ik in de keuken weer gedoe mee (leek op of een bug, of ik begrijp de offset-implementatie niet helemaal). Uiteindelijk zet ik de gewenste temperatuur gewoon 0,5 graden lager. Een soort handmatige offset, dus.

  • Ronny_K
    Ronny_K
    januari 2021 aangepast
    Dit is mijn situatie.
    Links knippert het ledje dat aangeeft cv is aan het verwarmen. Ketel is uit. Als de ketel aan is branden er 2 rode ledjes.

    https://youtu.be/PeJ1vsuT1to

    .