Tado Thermostaat vloerverwarming

Opties
Ik mis in de productlijn een thermostaatknop voor vloerverwarming. Nu moet dat heel ingewikkeld opgelost worden met kleppen en kabels.

Het zou mooi zijn als de standaard knop vervangen zou kunnen worden door een draadloze Tado-knop.

In dat geval zou de leidingtemperatuur op bijvoorbeeld 45 graden Celsius ingesteld kunnen worden en ook een uitschakeling bij het behalen van de temperatuur in de (vloerverwarming)ruimte.

Het probleem is dat als de verwarming in een andere ruimte met een Tado thermostaatknop wordt ingeschakeld ook de vloerverwarming in de woonkamer gaat opwarmen. Dit is onwenselijk omdat daarmee de ingestelde temperatuur in de woonkamer overschreden wordt.
0
0 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt dit gewoon met de standaard thermostaatknop doen, zie het ontzettend lange onderwerp wat hier al over is.

    Je moet deze wel als EXTRA plaatsen voor de bestaande thermostaatknop!! Nooit deze vervangen, want die knop is heel ergens anders voor: die bepaalt de temperatuur van het water in de vloerverwarming. De Tado knop bepaalt de temperatuur in de ruimte.

    Naast de Tado knop moet je dan nog een temperatuurvoeler in de ruimte hebben, dat kan ook "de thermostaat" zijn die de ketel regelt (dit kastje kan beide functies vervullen).

  • Maar dat zou toch juist een toevoeging zijn op de productlijn?

    Als je een thermostaatknop maakt die de leidingtemperatuur meet met een externe (aan een kabeltje) thermostaat, zoals dit hoort bij een verdeler en een schakelaar die reageert op de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer. Dan is het probleem perfect opgelost.

    Hoe zie je het voor je? Tussen de bypass en de bestaande leidingthermostaat nog een thermostaat plaatsen? Zeer ingewikkelde oplossing.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is de enige oplossing die er momenteel is. En die wordt niet eens aangeraden/ondersteund door Tado, die raden een zoneklep aan. Maar de makke is dat je die moet aansturen vanuit je kamerthermostaat, niet vanuit een extensiekit. En normaalgesproken loopt er natuurlijk geen draad van de kamerthermostaat naar de plek waar de vloerverwarming verdeler zit.

  • Oevie
    Opties

    @Tado_Patrick wat @Rob2 zegt, werkt prima.

    Op aanraden van de installateur plaatsten wij ook een aan/uit-schakelaar die de vloerverwarming-pomp in/uitschakelt naar gelang de warmte-aanvoer in de buis. Dit werkt niet, want 1) Schakelt te laat in (cv detecteert eerder al hoge retourwatertemperatuur en schakelt uit) & 2) als waterstroom onder de vloer ophoudt, ontstaan lokale temperatuurverschillen die niet bevorderlijk zijn voor de tegelvloer.

  • Bananabender
    Opties

    Ik ga voor de oplossing van Rob2 echter met de opmerking dat Tado een kleine software aanpassing moet doen, nml. de temperatuur van de thermostaatknop gekoppeld maken aan de slimme ruimte thermostaat. Dan kan deze zonder een extra temperatuur voeler rechtstreeks door de kamerthermostaat geschakeld worden.

    Dan heb je de volgende opstelling

    Ruimte thermostaat bedraad of draadloos.

    • 1 extra radiator kraan die voor de thermostaat op de verdeelunit in de leiding wordt geplaatst. Hierop plaatst men een (draadloze) thermostaatknop die niet op de omgevingstemperatuur reageert, maar gekoppeld wordt aan de temperatuur van de slimme thermostaat en hierop schakelt.
    • In andere ruimtes kan men de extra Tado Thermostaatknoppen monteren.

    Naar mijn inzien is dit alleen een software issue en kan Tado de alreeds in het assortiment aangeboden thermostaatknoppen hier voor gebruiken, door ze deze additionele koppelfunctie te geven. Dan is de extra draad waarover Rob2 spreekt niet meer nodig.

    Ik zou zeggen geef deze post veel likes en misschien doet Tado er wat mee!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee hoor Tado doet niks met likes...

    Overigens is sinds ik dat schreef de situatie weer veranderd. Er zijn nu geen "extensiekits" meer maar alleen nog de bedrade en de draadloze thermostaat. Daarmee kan het dus wel zonder draad te trekken, al moet je dan nog wel met de helpdesk chatten om het werkend te maken want de benodigde configuratie (met apart schakelen van de vloerverwarming klep en de ketel, kennelijk met 2 draadloze ontvangers) kun je zelf niet maken.

    Ik heb hier geen vloerverwarming dus ik houd het niet zo bij, en helaas is Tado er ook niet zo van om de nieuwe of gewijzigde mogelijkheden te documenteren op de site of op het forum. Dus moet je het doen met de vermanende antwoorden van Tado helpdesk medewerker Joey die op antwoorden van forumleden reageert met dat ze niet kloppen (en dan zelf ook weer dingen schrijft die niet helemaal kloppen).