Remeha geeft geen vollast?

Goedemiddag,

Ik heb een bedrade tado thermostaat op mijn Remeha calenta CW6 40L aangesloten. Het viel mij op, vooral nu met de wat koudere dagen, dat het niet snel warm wordt in de woonkamer. Toen ik op de ketel ging kijken zag ik dat hij eke keer maximaal in modulaire stand 3 gaat. Volgens mij zijn er 5 standen, in 5 staat hij nooit en voorheen met de isense thermostaat wel. Zeker als de temperatuur tot 16° is gedaald en naar 20° moet lijkt het mij verstandig dat de ketel het lekker snel warm maakt. Is dit misschien een eco instelling of kan ik daar zelf nog wat in instellen?

Gr. Paul

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Eigenlijk is het nog steeds grotendeels de gangbare situatie waarbij er alleen een andere thermostaat is geïnstalleerd.

    Een paar gedachten over de cv ketel:

    Heb je al gekeken wat de ingestelde maximum temperatuur is van het cv water? En het ingestelde maximum cv vermogen? Dat zijn variabelen die heel direct de warmteafgifte beïnvloeden. Als de watertemperatuur omhoog gaat wordt de warmteafgifte hoger. Nadeel kan wel zijn dat de retourtemperatuur hoger wordt, en daarmee het rendement van de ketel slechter wordt. Als de temperatuur achterblijft op het ingestelde maximum kan het zijn dat het maximum stookvermogen te laag is ingesteld. Maar hier moet wel heel voorzichtig mee worden omgegaan.

    Groet, succes

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Heb je alleen een Tado thermostaat of ook knoppen?

    Over je vraag valt heel wat te zeggen, maar het is vrij ingewikkelde materie. Er is via het Open Therm protocol een samenspel tussen de thermostaat en de ketel. Je hebt een ketel met een groot vermogen. Als ie vol aan zou gaan dan schiet de watertemperatuur al snel door de het maximum bij indeling in kleinere zones. Daarom wordt het vermogen van de ketel teruggeregeld met verschillende parameters op de ketel. (Max. Vermogen cv, terugmodulatie, Tau factor) Allemaal dingen waar je beter niet zelf aan zou moeten komen als je niet precies weet wat het doet. Installateurswerk dus.

    En het maakt uit of je extra Tado knoppen hebt of van plan bent te installeren.

  • Hoi Herres,

    Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb inderdaad 2 tado knoppen, 1 in de werkkamer op de 1e verdieping en 1 in de badkamer. Maar deze heb ik niet toegewezen aan een zone regelaar omdat anders de woonkamer bleef verwarmen, deze staan op een slim schema op Max 20°. De woonkamer is eigenlijk in 2 delen verdeeld, 2 radiatoren voor en vloerverwarming achter in de keuken en eetkamer, dit is 1 ruimte van 80m2. Hier is ook een open trap en ik heb al geëxperimenteerd met een laken voor het trappengat te hangen. Dit scheelt iets maar niet veel.
    Op de 1e verdieping zit naast de werkkamer en badkamer nog een kamer met gewone manuele thermostaatknop (altijd op standje 2) en 1 radiator die altijd dicht staat.
    Op zolder zijn nog 2 radiatoren met manuele thermostaatknoppen die ook altijd op stand 2 staan.
    Het hele huis is 200m2.
    Misschien geeft deze info even iets meer beeld.

    Gr. Paul
  • In de woonkamer zitten overigens helemaal geen thermostaat knoppen, helaas.

    Gr. Paul
  • Hoi Herres,

    Bedankt voor de tips, dan weet ik even wat ik kan zeggen tegen mijn installateur.

    Gr. Paul
  • ik heb hier ook een remeha ketel, echter nog zonder tado.


    mijn installateur is een paar keer langs geweest mdat het in huis NIET warm werd.

    water van de ketel bleeg ook te laag in temperatuur.

    eerste keer heeft hij de MAX termperatuur op75 graden gezet, hielp voor geen meter.

    zelf heb ik een aantal temperatuur sensoren op de leidingen gezet en daar kon ik uiteindelijk zelf aflezen dat de delta tussen uitgaand en retour op 6 graden gehouden werd.

    met 1000 meter vloerverwarmin in huis is die delta temperatuur te laag, er blijft namelijk altijd "koud" water terug stromen naar de ketel omdat de vloer niet echt opwarmd met een temperatuur van 38 graden aan verwarmings water.

    ook de verwarmingen blijven continu oud water terug sturen naar de ketel.


    nadat de installateur voor de 2e keer terug gekomen was heeft hij nog het een en ander aangepast, de delta is nu hoger en de ketel verwamrd het water naar 50+ graden.

    enige nadeel is wel dat er nu ongeveen 0.3m3 per uur meer vrebruikt word aan gas.


    als je kan hobbien, maak een ESP32 met daarnaan een aantal temperatuur sensoren ds18b20

    schrijf een progje en hang het geheel aan een mysql database en dan kan je precies zien wat je ketel doet aan temperaturen.

    op die manier ben ik er dus ook achter gekomen waarom het niet warm wordt in mijn huis.


    voor degene die "hulp" daarmee nodig hebben, laat maar weten.


    zelf ben ik aan het kijken naar IOT radiator knoppen, ik wil geen termostaat omdat de meeste niet om kunnen gaan met een warmte pomp di eook nog eens aan koeling doet en al vaak ook niet het instellingen menu van de ketel/elgra pomp kunnen weergeven.


    zijn deze radiator knoppen met de bridge maar zonder termostaat goed te gebruiken?

    is er een of ander abbonementje nodig of blijft alles binnen je huis(netwerk)

    ik heb geen zin om afhankelijk te zijn van derden om mijn huis warm te krijgen, als tado besluit om te stoppen of het over een andere boeg te gooien dan moet je alles vervangen of gaan betalen voor "service"

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hi Pieter,

    Ik heb op internet gekeken naar de schakelingen die je noemt. Dat zijn inderdaad reuze leuke hobby projecten. Voor mij op het moment niet nodig omdat ik stapsgewijs de situatie thuis naar tevredenheid kunnen dresseren. Met de max. aanvoertemperatuur op 65 graden ingesteld wordt het huis goed warm, en blijft de retourtemperatuur altijd onder de 35 graden.

    Je 1e vraag kan ik niet beantwoorden omdat er ook koeling in het spel is.

    Je 2e vraag: er is geen abonnement nodig om het systeem te laten werken.