Tado radiatorknop past niet onder vensterbank

Seltaeb
Seltaeb
februari 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Goedemorgen allen,

Onlangs heb ik een Tado thermostaat besteld en opgehangen. Dit verliep allemaal vlekkeloos en werkt goed. Nu wil ik ook graag radiatorknoppen gaan installeren. Dus radiatorknop besteld en wil ik gaan plaatsen. Alleen tot mijn grote schrik ( ;) ) past deze niet onder de vensterbank, zie de bijgevoegde foto. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen? Ik kan een stuk uit de vensterbank zagen, maar doe ik liever niet. Of kan ik de radiatorknop op een andere manier installeren, bijvoorbeeld horizontaal?

Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik dat graag.


Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je kan ook een andere thermostaat ventiel installeren. Eentje waarmee de knop haaks staat.
  • Op Amazon.nl kun je haakse verloop stukken bestellen mogelijk lukt het daarmee zonder dat je het thermostaatventiel moet vervangen.
    Ik heb er twee besteld maar nog niet ontvangen, dus ik kan je nog niet zeggen of het ook echt naar wens functioneert.

    https://www.amazon.nl/Oventrop-1011450-hoekadapter-voor-ventiel-HK/dp/B0017V3P4O?pd_rd_w=lx5oa&pf_rd_p=f0050663-183f-444b-a6cc-249f6504f8a7&pf_rd_r=JSH8A36YDBP98W17T7BN&pd_rd_r=cb9bbdbd-1fcb-47db-81db-cb2f54efc36b&pd_rd_wg=Qhu3s&pd_rd_i=B0017V3P4O&psc=1&ref_=pd_bap_m_rp_1_sc
  • @B79 Thanks voor de tip! Zou een hoop gedoe schelen.

    @AWdK Dat ziet er interessant uit. Ben erg benieuwd naar je bevindingen met dit verloopstuk. Op de foto's ziet het er niet superstevig uit? Maar dat kan ook gewoon aan de foto liggen.

  • @Seltaeb,
    Ik heb vandaag de haakse adapters ontvangen en gemonteerd en ze werken prima. Ze zijn in elk geval stevig genoeg.
    Als het lukt zal ik foto’s er van uploaden.
  • AWdK
    AWdK
    februari 2021 aangepast
    Sorry ik kan niet ontdekken hoe ik een foto's kan uploaden in het forum. Ik gebruik nu m’n telefoon maar zal morgen eens kijken of het via de pc misschien wel lukt.
  • Goed om te horen dat ze in ieder geval werken! Heb je nog adapters moeten gebruiken om de Tado op de Oventrop aan moeten sluiten?
  • Nee hoor de Tado slimme knop past er direct op.
    Ik zie op jou foto dat je al een adapter moet gebruiken tbv de TADO knop. Mogelijk moet je de haakse adapter dan op die adapter monteren, want de haakse adapter heeft de zelfde bevestigingsmoer als de TADO knop (M30x1.5)
  • Ofwel uploaden naar ImgBB — Gratis afbeeldingen hosting / Foto-upload en dan de link hier plaatsen

  • @Dragunov; bedankt voor de tip, ik heb de foto’s en een beschrijving(je) bij Ibb.co ge upload en beschikbaar gemaakt.
    Mocht de link je niet direct doorsturen dan moet je hm ff kopiëren en dan in je browser plakken en openen.
  • Hier dan een link ( met dank aan Dragunov) naar de foto’s en een beschrijving:
    https://ibb.co/f2G8qK7
  • Heb de foto zichtbaar gemaakt zonder dat je naar de link moet gaan

  • Hoe heb je dat gedaan?
  • Had je link gekopieerd en geopend in Edge, daar rechtersmuisknop en gekozen voor afbeelding kopiëren, dan enkel geplakt hier ;)

  • Ik gebruik Firefox, maar zal jou manier nog eens proberen.
    Bedankt.
  • Seltaeb
    Seltaeb
    maart 2021 aangepast

    Bedankt! Dat ziet er erg goed uit. Ik heb ze inmiddels ook binnen gekregen, maar blijkbaar kan ik ze toch niet helemaal lekker monteren.

    Het volgende is het geval: Ik heb een adapter nodig om de haakse adapter te monteren, dat gaat goed. Daar zet ik de basis van de tadop radiatorknop op, dat gaat ook goed. Maar als ik de radiatorknop op de basis wil zetten, dan heb ik een probleem. Het metalen "palletje" steekt te ver uit, waardoor ik de radiatorknop niet kan installeren. Ik kan deze niet in de radiatorknopbasis draaien.

    Ik denk dat ik het witte "palletje" van het verloop stuk maar een klein stukje afzaag/vijl. Ik dénk dat het dan goed zou moeten komen. Maar als iemand een beter of ander idee heeft, dan hoor ik dat ook graag ;)


  • Hallo Saltaeb,
    Op de foto waar je tegen de basis en ook het metalen pennetje aan kijkt, lijkt deze toch niet te ver uit te steken. Zover ik kan zien komt het palletje niet voorbij de basis van de Tado knop.
    Mogelijk heb je de TADO knop al gemonteerd gehad en steekt het zwarte pennetje in de TADO knop al iets uit waardoor de montage niet goed lijkt te passen.
    Heb je al geprobeerd de TADO knop te resetten/opnieuw te laten kalibreren?
    Dit doe je door de batterijen er even (+_ 1 minuut) uit te halen, daarna terug plaatsen dan gaat het zwarte pennetje in de knop terug naar basis positie. Na montage op de basis zal dan het kalibreren opnieuw starten en het zwarte pennetje in de knop juist afgesteld worden.

    Als dit ook niet werkt is het misschien een optie een korter pennetje in de eerste adapter (die op de thermostaatkraan gemonteerd is en waar de haakse adapter weer op gemonteerd wordt) te plaatsen. Je hebt een aantal verschillende lengtes pennetjes bij de adapterset van TADO meegeleverd gekregen. Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je nu nog niet het kortste pennetje al gebruikte.

    Ben benieuwd of je hiermee verder geholpen bent?
    Succes.
  • Hoi AWdK,

    Ik heb dit inderdaad geprobeerd en ook het kortste pennetje gebruikt, maar dan blijft er nog een paar mm over waardoor de tado niet op de basis past, helaas. Ik ga nu een van de andere pennetjes gebruiken en die proberen wat korter te maken dan het kortste pennetje. Ben benieuwd of dat gaat lukken.

  • Helaas, ook het inkorten van het pennetje maakt geen verschil. Dan wordt het pennetje te kort en krijg ik E4 foutmelding. Toch jammer dat dit niet wat makkelijker kan. Ik zoek nog even verder.

  • Er zou een juiste combinatie moeten zijn tussen pennetje te lang en pennetje te kort.
    Ben benieuwd of je een oplossing kunt vinden.
  • Zo'n extra verloop maakt het wel een enorme constructie. Naar mijn idee is de enige juiste oplossing in dit geval een andere thermostaatkraan.

    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-aansluitmateriaal/Thermostatische-radiatorkraan/Heimeier-thermostatische-radiatorkraan-verkeerd-haaks-1-2/p/44852405?origin=Search%20Results