Opstelling werkt niet naar verwachting

Hallo. Mijn situatie is als het volgt: wij hebben zowel beneden als boven vloerverwarming en helemaal geen radiatoren. Zowel boven als beneden heeft zijn eigen verdeler en pomp. Ik heb een Tado slimme draadloze thermostaat (Starterskit V3) geïnstalleerd. De Intergas CV ketel is (middens OpenTherm) aangesloten op de draadloze ontvanger (V3) welke communiceert met de draadloze slimme thermostaat. Dit werkte naar behoren, maar was nog niet optimaal. De draadloze thermostaat hangt beneden en in deze situatie werd het gehele huis verwarmd met één thermostaat. Hierdoor werd het boven onnodig warm.

Daarom heb ik boven voor de tweede verder een tweeweg klep (Honeywell VC8615) laten installeren. Hier heb ik een additionele Tado slimme (bedrade) thermostaat op aangesloten. Als dus boven de gewenste temperatuur is bereikt, gaat de tweeweg klep dicht, en wordt alleen beneden verwarmd (mits daar een warmtevraag is). Alleen merk ik dat als er beneden geen warmtevraag is, en boven wel, dan het hele huis verwarmd wordt. Eigenlijk moet het zo zijn dat alleen de draadloze thermostaat (beneden) de ketel aanstuurt, en de bedrade themorstaat alleen ervoor zorgt dat de tweeweg klep wordt geopend/gesloten. Hoe kan ik daarvoor zorgen? Moet ik hiervoor een instelling wijzigen op de bedrade thermostaat?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je moet uiteraard beneden OOK een zoneklep installeren als je wilt dat het daar ook goed werkt!

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Rob2 wat je voorstelt is uiteraard de beste oplossing, maar niet wat Bastiaan vroeg. Hij denkt dat het goed genoeg zal werken als de 2e slimme thermostaat niet de ketel aanstuurt maar alleen de klep.

    Eigenlijk eenzelfde situatie als wanneer je een knop buiten een ruimte in de app zet zonder koppeling aan een meetinstrument. Dan kun je wel profiteren van slimme schema’s zonder dat de knop de ketel aanstuurt. Kan dit ook met een thermostaat?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat ie dat nu heeft. Alleen dat doet niet wat ie wil: als het beneden koud is wordt het alleen beneden verwarmd, en dat is goed, maar als het boven koud is wordt het boven EN beneden verwarmd. En dat wil ie niet want dan wordt het beneden te warm.

    Veel mensen denken dat het ergens monteren van een thermostaat er voor zorgt dat het daar niet te warm wordt. Dat is dus niet zo.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Bastiaan1983 , hoe heb je die 2e thermostaat in de app staan? Kun je daar een screenfoto van sturen? Ik vraag me af of je die thermostaat in een ruimte hebt geplaatst of dat ie helemaal los staat, en of dat een oplossing zou kunnen zijn. Als het zo niet lukt dan moet het waarschijnlijk in de instellingen van de thermostaat geregeld worden.

    @Rob2 , ja je hebt gelijk, dat zie je hier vaker 😉. Maar de vraag van Bastiaan is toch net even anders. Als het werkend te krijgen is dan is het voor hem een verbetering.

  • Dank allen voor de reacties. Ik heb ook contact gezocht met de Tado servicedesk. Zij meldde mij het volgende:

    "Dat kan gedaan worden in te loggen op onze website (niet via de mobiele app), dit is te vinden onder "Instellingen", "Kamers & Apparaten", de klik op de pijl voor de juiste kamernaam. Onderaan ziet u de optie "Zones"

    Maar ik heb dit alvast voor u ingesteld."

    Als ik kijk in de Tado instellingen (via browser op laptop) dan zie ik dat er beneden een zone is ingesteld.

    En boven is dat niet zo. De bedrade thermostaat stuurt nu (als het goed is) alleen de klep aan.

    Dit zou als het goed is moeten leiden tot de situatie waar boven de warm water toevoer naar de verdeler gestopt wordt als de gewenste temperatuur is bereikt. De pomp laat zich niet aansturen door de Tado bedrade thermostaat, dus daar is een zogenaamde 'voeler' (een soort sensor) geinstalleerd dat als er geen warm water toevoer is, de pomp ook stopt (scheelt energie/geluid).

    Het enige nadeel van deze opstelling is dat je boven niet afzonderlijk kunt verwarmen als beneden de verwarming uit staat. Er moet altijd beneden een warmtevraag zijn, om het boven ook warm te krijgen. Maar praktisch gezien maakt dat voor ons niet uit.

    Ik ga het nog even aankijken, maar hopelijk werkt het geheel nu na de aanpassing van de Tado servicedesk.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    👍 ziet er goed uit zo.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    O ja dit is ook een mogelijke instelling. Als je het zo wilt dan zal dat werken alleen zal het dan boven niet warm worden als je bijv de hele dag beneden de temperatuur hoog hebt staan en dan later bijv in de avond de temperatuur boven ook hoog zet.