Tado systeem icm thermostatische radiator

Ik heb gezocht op het forum maar kan geen sluitend antwoord vinden. Mijn vraag is als volgt:

Wij hebben in de woonkamer een slimme TADO thermostaat hangen, 1 radiator met simpele open/dicht kraan en een convectorput. Verder overal in huis alleen maar simpele open/dicht radiatorkranen.

Het plan is om in de garage een radiator op te hangen (was verwijderd door verbouwing tot kantoor) met een slimme TADO thermostaatknop.

Ik ben me er van bewust dat als deze thermostaatknop warmte gaat vragen, alle radiatoren in huis die open staan ook warmte gaan leveren. Wat dus ongewenst is.

De oplossing die ik voor ogen heb is om alle radiatoren (inclusief die in de woonkamer en ook de convectorput) te voorzien van een standaard thermostatische radiatorkraan en deze op de gewenste temperatuur in te stellen.

Echter, op dit forum en de website van TADO staat dat wordt geadviseerd om de radiatoren in de woonkamer (waar ook de slimme TADO thermostaat hangt) allemaal te voorzien van een TADO slimme radiatorknop. Naast dat dit extra geld kost, vinden we het niet fijn om telkens in de convectorput batterijen te gaan vervangen.

Mij is niet duidelijk waarom een standaard thermostatische radiatorkraan niet het gewenste effect levert.

Dus als de radiator in de garage warmte vraagt en de temperatuur in de woonkamer is zoals ingesteld, dan zullen de radiatoren toch geen water doorlaten?

Het probleem dat er een storing veroorzaakt kan worden in de CV als de thermostaat het idee krijgt dat de temperatuur niet gehaald wordt, kan worden verholpen door de thermostatische radiatorkranen iets hoger te zetten dan de TADO thermostaat. (Bijv. Thermostaat op 21 graden en thermostatische radiatorkranen op 22 graden).

Dus theoretisch zou de temperatuur in de woonkamer dan 1 graad kunnen stijgen als ik de garage op warmte wil krijgen.

Of werkt dit anders? Iemand hier misschien ervaring mee?

Beste Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    In korte uitleg. Als je cv ketel aanslaat gaat er water stromen naar alle radiatoren die open staan. Dus als jouw garage/kantoor om warmte vraagt gaat dit overal stromen. Ook in je woonkamer.
    Als je deze knop uit de blauwe winkel besteld heb je alleen de knop. En niet het ventiel wat je tussen je radiator moet gaan bouwen. Die kost ook nog rond de 20€
    Kan zijn dat dit in jouw geval goed gaat werken. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
    Ik heb hier mijn tado systeem hangen vanaf november 2019. Van de 9 knoppen hier in huis heb ik laatst van 3 knoppen de batterijen moeten vervangen. Deze gingen dus een goed jaar mee.
    Moet er wel bij vertellen dat deze knoppen veel werken. De slaapkamers worden niet zo vaak gebruikt en gaan stukken langer mee.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Wat betreft punt 2: “Zou het dan toch nog verstandig zijn een standaard thermostaatknop in de convectorput te plaatsen zodat deze geen extra warmte gaat leveren zodra de radiator in de garage dit vraagt van de CV?” B79 heeft het eigenlijk al gezegd: zodra de garage warmte gaat vragen loopt het water overal naartoe waar knoppen openstaan. Dus ook die convectorput.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast

    U heeft een hele specifieke wens die beter past bij een regeling met een Remeha C-mix met 2 kleppen en 2 ruimtethermostaten. Een voor het huis en een voor de garage. Kijkt u daar eens naar.

    En anders in de ruimte met de Tado thermostaat toch tenminste één thermostatische Tado knop plaatsen.

  • Bedankt voor je reactie! Ik heb gekeken naar die Remeha C-mix maar ben bang dat dit een te grote ingreep voor ons gaat worden.
    Een oplossing met 1 TADO knop klinkt interessant, maar zou graag willen weten waarom dit wel zou werken en 2 standaard thermostatische radiatorknoppen niet.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    De ruimte waar de thermostaat hangt moet ook zelf een intelligente knop hebben. Op die manier regelt de thermostaat iets. Als ie dat niet doet is de kans op een goed en veilig werkend systeem nu en in de toekomst te klein. Dat zou ik dus niet doen, en daarom adviseer ik aan u om het zo te doen.

  • Wederom bedankt voor uw antwoord en advies!

    Kunt u misschien een voorbeeld geven wat er mis zou kunnen gaan als ik een standaard thermostatische kraan op de radiator en de convectorput in de woonkamer zet (zoals alle andere kamers in de woning) en een slimme TADO radiatorknop op de radiator in de garage?

    (Ervan uitgaande dat de knoppen op de radiator en de convectorput in de woonkamer op een hogere temperatuur worden ingesteld dan die op de thermostaat).

    Op die manier zou ik het misschien beter kunnnen begrijpen.

    Nogmaals dank voor uw geduld dit uit te leggen aan een leek zoals ik.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit bij jou goed gaat functioneren.
    Als je toch al het plan hebt om alle knoppen te vervangen voor thermostaat ventielen is de stap naar een tado niet heel veel duurder.
    Een beetje kwaliteit thermostaat knop kost ook al snel rond de 50€. Een tado knop kost 80€
    Voor je convectorput kun je kiezen om die knop ergens ander in een leiding te plaatsen. Ergens waar je wel bij kan. Hoeft niet verplicht op de radiator te zitten.
  • B79, eveneens bedankt voor je reactie!

    Ik apprecieer jullie beiden reactie en uitleg enorm, ben alleen te koppig om zonder voorbeeld waarbij het mis kan gaan te kiezen voor de duurdere oplossing....;-)...

    Ik vond namelijk deze thermostaatknop voor 20€ bij een bekende blauwe webwinkel:

    Dus 2 van deze in de woonkamer vs 2 van TADO scheelt me zo’n 120€. Vwb het probleem met de batterijen en de convectorput: helaas gaan de leidingen in de put meteen de vloer in dus ik zie niet een alternatieve, meer bereikbare plaats voor de TADO radiatorknop. Toch bedankt voor de slimme oplossing, had goed kunnen werken in een andere setting!

    Maar dit allemaal gezegd hebbende, alle advies op het forum en die van jullie wijst in de richting van het plaatsen van TADO radiatorknoppen in de woonkamer dus ik ga dit toch serieus overwegen, ook al begrijp ik nog niet helemaal precies waarom.

    Wellicht extra info die me kan helpen:

    • Hoe vaak moet een batterij in een TADO radiatorknop vervangen worden bij normaal gebruik in dezelfde ruimte als waar de thermostaat hangt? (Globaal/gemiddeld gezien.... Praten we over weken/maanden? Als het heel sporadisch is dan wordt het probleem van batterijen vervangen in de convectorput kleiner)
    • Als ik ipv 2, slechts 1 TADO slimme radiatorknop zou plaatsen in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, (zoals in de 1e reactie werd voorgesteld) en het zou niet uitmaken waar, dan zou het mijn voorkeur hebben om deze op de radiator te plaatsen ipv de convectorput. Zou het dan toch nog verstandig zijn een standaard thermostaatknop in de convectorput te plaatsen zodat deze geen extra warmte gaat leveren zodra de radiator in de garage dit vraagt van de CV?

    Ik denk dat ik met bovenstaande info een weloverwogen keuze kan gaan maken.

  • Herres en B79, helemaal duidelijk! Heel erg bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden!

    Vwb mijn plan: Ik ga 2 extra TADO slimme radiatorknoppen aanschaffen en plaatsen in de woonkamer op de radiator en in de convectorput. 1 x per jaar (of zelfs minder) de batterijen vervangen vind ik acceptabel en we zitten niet te wachten op problemen met de temperatuur in de woonkamer.

    Nogmaals dank!