Welk type Heimeier thermostatische kraan?

Opties

Graag wat advies t.a.v. welke Heimeier Thermostatische radiatorkraan geschikt is voor mijn radiatoren (zie foto 1) in combinatie met de Tado slimme radiatorknop.


Op de website van Heimeier kom ik 2 thermostatische radiatorkranen tegen:

a. Heimeier thermostatische kraan recht 1/2 zonder debiet-regeling (foto 2)


b. Heimeier thermostatische kraan recht 1/2 met debiet-regeling (foto 3)


Is het juist dat een horizontale montage van de Tado radiatorknop beter is voor het functioneren hiervan?

Alvast bedankt voor het meedenkend/advies.

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Hallo Jazzy,

    Beide varianten thermostaatkranen kun je in allerlei vormen kopen zoals haaks, haaks verkeerd, verkropt. Welk type is het meest geschikt voor uw situatie?

    Een praatje over waterzijdig inregelen. Dit inregelen van de juiste hoeveelheid waterstroom van de radiatoren heeft kortgezegd als doel een goede gelijkmatige temperatuurverdeling van de radiatoren onderling en over de hele installatie en daarmee een zuiniger(!) efficiëntere werking. Het voorkomt dat sommige ruimtes slecht warm worden omdat andere het warme water krijgen. Er is op internet genoeg over te lezen.

    Met de bovenste (goedkopere) radiatorthermostaat met de witte dop is waterzijdig inregelen alleen mogelijk als u op de uitgaande leiding ook afsluiters (voetventielen) heeft. De onderste met de rode dop is het Imi- Heimeier Eclips systeem. Dit zorgt ervoor dat altijd de juiste hoeveelheid water wordt aangevoerd. De inregeling is heel gemakkelijk met een app. Volgens mij het mooiste systeem. Er is nog een tussenvorm waarbij een voorinstelling op de thermostaatknop zit waarmee ook ingeregeld kan worden als u geen voetventielen heeft. Maar als u toch nieuwe koopt zou ik overwegen om meteen de Eclips te kopen.

    Of Tado radiatorknoppen ook verticaal goed werken weet ik helaas niet.

Antwoorden

  • Jazzy
    Opties

    Hallo Herres,

    Bedankt voor het advies. Maakt de keuze een stuk makkelijker!