Het maken van " vroege start" en "verwarmen voor aankomst" 2e discussie

Franita
Franita ✭✭✭
De thermostaat haalt bij " vroege start" en "verwarmen voor aankomst" de gevraagde temperatuur niet.
Graag maken.
Deze discussie opnieuw gestart ivm verwijderen door Tado van deze discussie's.
Maar ik wil dat deze functie het goed doet.
47
47 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties


  • Hi @Franita,

    There are many threads regarding "early start". My understanding from reading these related threads is that this function requires further development by Tado.

    I do use the "heating before arrival" function linked to Geolocation which is extremely useful even if it is not perfect. Nothing is ever totally perfect.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "My understanding from reading these related threads is that this function requires further development by Tado."

    And as there are no development resources at Tado, nothing ever happens.

  • Tot nu toe heeft Tado alle topics die hier over gaan vakkundig verwijderd. Was dat niet gebeurd dan stond dit idee al lang bovenaan de ideeenlijst. Ik ben benieuwd wat er met dit topic gaat gebeuren als het meer stemmen krijgt.

  • :) is er ondertussen al een oplossing? Bekend wat er fout gaat? Verder is het wel een leulnsysteem..weinig klachten.. zet hem gewoon via de app aan of uit..
  • Franita
    Franita ✭✭✭
    In 2021 is Tado nog niet instaat om de Honeywell Chronotherm IV uit 1999 te evenaren. Voor wat betreft het vroege opstarten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat klopt. En ook niet voor wat betreft de afwezig/vakantie functie. Het systeem voor een opgegeven tijdsduur uitschakelen en daarna weer automatisch inschakelen dat kan Tado ook niet.

  • Hoe is de stand van zaken nu! Ik heb de TADO sinds een aantal maanden en nu het stookseizoen weer begonnen is verwachtte ik dat het "zelflerend vermogen" na een aantal weken wel in gang gezet zou worden. Maar niets van dat.

    Tijdens de aanschaf las ik o.a. dat een van de goede dingen zou zijn het "zelflerend vermogen." Maar hoe is de situatie? Moet ik iets aanpassen aan de TADO of aan de CV-installatie? Graag een officieel antwoord van TADO.

  • Franita
    Franita ✭✭✭

    @Degema. Tado is GEEN Honeywell Chronotherm IV uit 1999.

    Tado heeft geen zelflerend vermogen!

    Dat is de reden om deze discussie (hier) weer op te starten. TADO maakt er wel reclame mee maar het werkt niet. De community heeft in vol gestaan met discussies over Early start. Deze discussies zijn door TADO verwijderd. Maar inmiddels zijn er weer meerdere discussies gestart.

    Als je hier zoekt op "Early start" zie je dat je niet alleen bent. Of je zoekt op internet.

  • Ik had vroege start geactiveerd op de badkamer om 6.30.

    Wat daarna te zien was is dat de ketel al om 3.30 aan ging.

    En voor het 6.30 was al 4 keer aangegaan was.

    Dat lijkt met niet echt zuinig.

    Nu doe ik maar de ketel niet op vroege start en heb hem op 6.15. gezet.

    Dat lijkt me zuiniger.

    Aan het opstarten om 3.30 zag ik weinig verschil met 6.15 in het diagram.

    Ik vermoed dat de ketel niet rustiger aanging om 3.30 dan om 6.15.

    Werkt die vroege start misschien alleen als je aan abonnement op de software neemt?

    De zgn. Betaalde versie met meer opties bedoel ik hiermee..

  • Ik heb ook spijt van de Tado. Enkel vloerverwarming in huis. Maar tado heeft het nooit op het juiste moment warm…

    - vroege start werkt niet, het is niet warm op het juiste tijdstip want hij is pas 30minuten van te voren gestart (vloerverwarming heeft veel langer nodig)

    - hij kan de temperatuur niet vast houden. Stel dat hij 19c moeten zijn en het is 19.5 en loopt langzaam terug, dan springt tado pas aan bij 19c … eer de vloerverwarming dan warm is zit je alweer op 18.5 en moet tado harder gaan stoken.

    Ervan leren doet hij ook niet. Antwoord van tado is, “zet je ketel op aan/uit “. Uhh dat verbruikt nog meer en andere thermostaten kunnen dat wel.

    Al met al niet zuiniger dus. Wordt er nog ontwikkeld aan tado? Of is Tado “dood” ?
  • @kilesa Nee, de betaalde versie doet het ook niet. Het grote verschil is dat je nog een keer betaald voor een niet werkende optie.

  • Willie
    Willie
    november 2021 aangepast
    Voor mijn kamer staat de temperatuur vanaf 18.00 op 19,6 graden ingesteld met vroege start. De verwarming begint ongeveer 17.00 uur met te verwarmen, het is dan 17 graden binnen en om 18.00 is het netjes 19.4 graden.

    Meerdere dagen gecontroleerd en ja soms is het ook 17.40 al de gewenste temperatuur, maar is in ieder geval stuk beter dan vroeger toen ik de verwarming pas omhoog kon draaien als ik thuis kwam
  • Is het idee van vroege start ook niet dat je energie bespaard door de ketel niet op 100% van het vermogen de ruimte te laten opwarmen?

    Dit is waar mijn ATAG ONE mee adverteert:

    De ATAG One maakt standaard gebruik van 'inschakeloptimalisering'. Dit betekent dat er met zo weinig mogelijk energieverbruik toch op het door jou aangegeven moment de ruimte op de juiste temperatuur is.

    Dit kan ook betekenen dat de CV-ketel eerder gaat verwarmen (op een lagere temperatuur) om energie te besparen.

    Het lijkt er bij mij op dat tado dat ook niet snapt? Volgens mij gaat hij gewoon op 100% vermogen de ruimte eerder verwarmen. Bij mij inderdaad ca 2 uur eerder en bereikt hij de temperatuur al na 30 minuten. Ik heb overigens nog geen 2 weken gewacht maar zoals ik lees gaat dat niets veranderen omdat hij niet bij leert?
  • Franita
    Franita ✭✭✭

    Klopt Tado leert niet. Daarom begint hij veel te vroeg of te laat. Dit blijft hij weken volhouden zonder dat verandert.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Hoe is het gesteld met het oplossen van dit probleem?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat denk je zelf, Herres?

    Het enige wat ik geconstateerd heb was dat op een gegeven moment toen ik bezig was met het aanpassen van de schema's ik zag dat de vroege start ineens weer AAN stond. Terwijl ik die zelf UIT gezet had. Hoe dat kan weet ik niet, maar weer uit gezet want dan heb je tenminste zelf in de hand wanneer hij begint (dat kan ik altijd wat vroeger zetten)...

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja, wat moet ik er van denken?
    Ik heb vroege start uiteraard ook uit staan.
    Een functie die niet werkt kun je niet gebruiken.
    Maar ondanks alle updates van de app is dit onderdeel nog steeds niet verwijderd, terwijl algemeen bekend is dat het niet werkt. (Wie ruimt rommel niet meteen op?)
    Ik zou daarom denken dat men bij Tado nog steeds van plan is om vroege start te repareren.
    Dus vraag ik : hoe gaat het hiermee?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    november 2022 aangepast

    Nou ja toen ik zag dat ie aanstond dacht ik ook meteen "ze zullen er wel aan gesleuteld hebben en voor ONS gemak de functie weer aan gezet hebben nu die weer werkt". Zo is Tado wel, zij zien zichzelf toch als degene die aan de knoppen zit ipv de klant. Maar het was een paar weken geleden toen ik dit merkte, en toen was het nog te warm buiten om het te kunnen testen (dwz het was binnen nog warm genoeg overdag). Als het nou wat kouder wordt dan kan ik het weer eens aanzetten om te zien wat er gebeurt.

    Wat ook niet erg optimaal is, dat is dat de Tado 30 seconden voor het eind van het schema nog even de ketel start. En dan 30 seconden later dus weer uit zet. Dat heeft geen zin lijkt me.

  • TaDoe
    TaDoe
    januari 2023 aangepast

    Blijkbaar een al héél lang bestaand probleem vind ik via zoekfunctie 🤔

    De functionaliteit hiervan is echt waardeloos:


    Als ik wil dat de temperatuur om 8:00u in een ruimte 18,5° is dan wil ik dus niet dat de temperatuur daar om 6:40u al 19° is 😡

    Wat een grap, maar niet grappig om zo onnodig veel gas te verbruiken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    januari 2023 aangepast

    "Blijkbaar een al héél lang bestaand probleem vind ik via zoekfunctie 🤔"

    Op een gegeven moment gaat het je opvallen dat er eigenlijk helemaal nooit iets gedaan wordt met gemelde problemen en gedane verbetervoorstellen...