Eerst warmte vraag ketel stoppen dan pas na vertraging radiatorknop(pen) dicht

RvdG
RvdG
februari 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Dagelijks slaat mijn ketel in de "error-stand' omdat de ketel nog bezig is met na-draaien ofwel het afvoeren van de warmte. Dit wordt tegen gegaan omdat Tado te snel de knoppen dicht zet zodat het water niet meer rondgepompt kan worden.

Waarom is het niet mogelijk voor Tado om eerst de warmte vraag te stoppen en dan een vertraging in te laten gaan wanneer de radiatorknop weer dicht moet? Of laat de klant zelf een vertraging selecteren wanneer de knop dichtgezet moet worden nadat er geen warmte vraag meer is. Dit kan gedaan worden in de app met een simpel schuifbalkje. De meeste ketels draaien een paar minuten na.

Ik ben op de hoogte van een een eventuele by-pass maken of op een radiator de knop er af halen. Het er af halen van knoppen is niet zinvol. In dat geval, wat is dan nog de toegevoegde waarde van Tado?

Inmiddels heb ik begrepen dat ik niet de enige ben waar dit probleem voorkomt. Heb hierover al contact gehad met Tado en ze geven aan er pas iets aan te willen doen indien er genoeg mensen zijn die hetzelfde probleem ervaren.

Getagd:

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Klopt, in feite zouden de kranen helemaal niet dicht gedraaid moeten worden als de wamtevraag bij de ketel gestopt wordt. Dat nadraaien is juist bedoeld om de restwarmte in het huis af te leveren en dat blokkeren ze.

    De kranen moeten pas dicht gedraaid worden als er ergens een ruimte is die warmte vraagt. De kranen in de ruimtes die geen warmte vragen moeten DAN dicht gedraaid worden, en de kraan in de ruimte die warmte vraagt open (als ie dat niet nog is). Dan werkt het systeem efficienter.

    De "workaround" is kennelijk om een bypass (overdrukventiel tussen aanvoer en retour) in te bouwen, maar dat zou technisch niet nodig moeten zijn.

    Dat verhaaltje van "maar meneer u bent de enige die dat vraagt dus dat gaan we niet doen" dat kun je negeren, dat is standaard helpdesk praat wat je bij vele bedrijven aantreft.

  • Ik herken helemaal wat je zegt, maar na ruim 1,5 jaar Tado hier in gebruik te hebben ben ik aardig beu aan het worden om keer op keer mijn ketel te moeten resetten. Zou daarom heel graag willen dat Tado dit probleem eens aanpakt. De oplossing lijkt me dan ook helemaal niet moeilijk.

    Nu hopen dat anderen dit ook herkennen en ook hier gaan stemmen zodat Tado de oplossing wi gaan implementeren.

  • Helemaal mee eens. Laten ze hier is iets aan doen.
  • @leusi068 Wel even op de stem button drukken dan. 😋 Hoe meer stemmen, des te eerder Tado het op zal pakken.

  • Niet zo zeker hoor 😋

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Hoe meer stemmen, des te eerder Tado het op zal pakken."

    Daar geloof ik helemaal niks van! Er zijn hier zat topics met vele stemmen die er al een jaar of jaren staan en die nooit door Tado zijn opgepakt.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    1 ding is zeker. Als we helemaal niks doen zal er zeker niks gebeuren.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik heb het systeem nu bijna 2 jaar en in al die tijd zijn er misschien 2 of 3 nieuwe functionaliteiten bijgekomen. En dan alleen nog kleine details, een knopje hier of daar.

    Aan de structurele problemen in het ontwerp is al die tijd helemaal niks gedaan. Ik heb hier wel eens beschreven hoe Tado naar mijn vermoeden intern werkt. Als dat verhaal klopt dan gaat er helemaal niks veranderen, en komt er hooguit ineens een versie-4 uit die allerlei problemen oplost en die je dan weer nieuw kunt gaan kopen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Helaas kom je hier pas achter als je een jaar met het systeem werkt. Als je het net installeert lijkt alles heel mooi. Na verloop van tijd kom je pas de tekortkomingen tegen.
    Vaak zijn het dingen die op de ontwerptafel niet eens verzonnen kunnen worden of waar je bij stil staat.
    Ze hebben een goede helpdesk en makkelijke wegen om wensen te ontvangen. Jammer dat er nu zo weinig mee gedaan wordt.

    Al met al ben ik nog steeds tevreden. Maar sommige zaken mogen nu echt wel wat finetuning krijgen.

    Als ze nu ineens een versie gaan uitbrengen zullen een hoop mensen echt boos worden. Van 2 naar 3 had al behoorlijk wat weerstand.
    Zelf heb ik nooit met versie 2 gewerkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nou ik was er op dag 1 al achter dat er vanalles fout zat in dit ding. Ik had dat niet van de website gehaald en ik heb niet de tijd genomen om van te voren kritische reviews te lezen. Dan had ik het wel kunnen weten, maar dan had ik nog het idee gehad dat het een software product was dat altijd beter zou kunnen worden.

    Dingen die ik meteen al zag:

    • geen mogelijkheid om het hele systeem uit te zetten tot een opgegeven tijdstip (inmiddels kun je het wel handmatig uitzetten, dat kon toen ik het kocht ook niet eens, maar een eindtijdstip invoeren kan nog steeds niet)
    • starre manier waarop schema's werken, je kunt nog niet eens een dagschema naar een andere dag kopieren en je kunt geen schema's maken die meer dan een week bestrijken of een dag bij uitzondering volgens een ander schema laten lopen (bijvoorbeeld een feestdag, vakantiedag, ziektedag etc)
    • geen mogelijkheid om systeemparameters als gebruiker zelf aan te passen, voor alles moet je de helpdesk benaderen

    Allemaal dingen die zelfs simpele klokthermostaten al beter doen. Je kunt verwachten dat een eerste versie bepaalde dingen niet optimaal doet en dat dit dan later verbeterd wordt, maar ik heb een V3+ en daar is het dus nog niet op orde, en het ontwikkeltempo is angstwekkend traag (in lijn met mijn vermoeden dat er nog niet eens EEN programmeur fulltime op de klus zit).

  • Het is een dubbeltje op zijn kant...

    Als je de controle over systeemparameters in handen laat van de klant, dan heb je twee zaken:

    • Ofwel wordt de klantendienst minder belast, zodat ze meer tijd hebben voor andere zaken
    • Ofwel wordt de klantendienst nu juist meer belast, omdat mensen gewoon zaken beginnen aan te passen en dan constant contact zoeken omdat de zaken nu niet meer juist gaan...
  • Deze thread is verplaatst omdat deze niet gerelateerd is aan tado-producten of tado-ontwikkelingen.


    Als het verwarmingssysteem van een huis vereist dat een radiator zonder thermostatische klep wordt achtergelaten (of altijd open staat), kan dit aspect van je verwarmingssysteem niet worden veranderd door tado-producten te gebruiken.


    Beste wensen,

    Germán

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nou je ziet het, ze snappen er nog steeds de ballen van bij Tado, en oplossing gericht denken komt in hun boekje niet voor!

  • Hi @Germán,

    Heel vreemd dat je deze discussie verplaatst aangezien het hier wel degelijk om een software ontwikkeling van de Tado radiatorknop gaat.

    De huidige firmware houdt geen rekening met het nadraaien van de pomp wanneer er geen warmtevraag meer is. Wat je in je reactie beschrijft heeft hier niets mee te maken.

    Zou je aub deze discussie weer terug willen zetten zodat andere mensen hier ook op kunnen reageren.

    Alvast dank.

    Groeten,

    Rob

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast

    De nadraaitijd van de pomp kan bij veel ketels op 0 gezet worden. Maar beter is een bypass maken. Een optie voor een instelbare vertraging van Tado is een prima idee.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nog beter zou zijn als Tado hierop zou inspelen en na het bereiken van de temperatuur en stoppen van de ketel de kranen niet direct zou dichtdraaien maar pas bij het begin van de volgende warmtevraag op een andere plek. Dat zou ook batterijverbruik schelen als de volgende warmtevraag op dezelfde plek is!

    Maar zoals je uit de reactie van Germán kunt lezen hoeven we van Tado op dit punt niks te verwachten!

  • Ben het hier helemaal met je eens. Vreemd dat Tado met zo'n reactie komt ipv zich een open te stellen en te luisteren naar klantwensen en mogelijke oplossing die aangedragen worden.

  • Hier zit er op het systeem een bypass, dus hier draait het systeem zoals het hoeft

  • @RvdG; helemaal met je eens!
    Maar waar vindt ik de “stemknop”?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er is geen stemknop omdat het als een vraag ipv een idee is gerubriceerd (door Tado).

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @RvdG welke ketel heb je eigenlijk? Misschien kun je in afwachting van een andere oplossing de nadraaitijd op 0 minuten zetten, dan ben je voorlopig van je probleem af. (Ietsje minder zuinig dat wel)

  • Ik heb een Daalderop 30/50+ maar denk niet dat dit gaat werken. In de ketel zit ook een boiler. Die moet ook de warmte kwijt bij het opwarmen. Dus wanneer de radiatorkranen dicht staan, blijf ik nog steeds het zelfde probleem behouden helaas.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hoi R,

    ik heb de installatiehandleiding bekeken van die ketel.

    de nalooptijd van het cv gedeelte is standaard 1 minuut, en is niet lager te zetten (wel hoger). Als dit tot een foutmelding leidt zul je dus een bypass moeten maken.

    de nalooptijd voor het tapwater (boiler) is standaard 10 minuten, maar dat heeft niets te maken met het probleem wat je aangeeft.

    succes.

  • Schijnbaar heeft het er wel mee te maken. Indien de boiler wordt opgewarmd dan gaat ook de pomp van de CV aan om de overtollige hitte af te voeren. Het probleem doet zich daarom hoofdzakelijk altijd vroeg in de ochtend voor wanneer er nog geen radiatoren open staan. Daardoor gaat de ketel in service stand staan en moet ik hem handmatig resetten. Ik heb het op verschillende manieren nu getest.

    Eerst door de boiler uit te zetten zodat deze niet ging opwarmen in de ochtend en bij een 2de test heb ik een tado knop er af gehaald zodat een radiator volledig open staat. In deze beide testen is de CV niet meer in service stand gegaan. Alleen is dit niet de oplossing van het probleem helaas.

    Tado geeft aan dat je met de thermostaatknoppen op iedere kamer de temperatuur kunt regelen. De praktijk is helaas anders omdat mogelijk sommige ketels dit niet altijd toestaan.

    Maar los van ht boiler probleem geeft Tado niet de mogelijkheid om rekening te houden met de nadraaitijd van de pomp. Erg jammer dat ze hier niet naar willen kijken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tado staat kennelijk op het standpunt dat je EERST je installatie geschikt moet maken voor thermostaatknoppen (ze gaan er in feite vanuit dat je die al hebt, het komt vaak voor dat mensen hier verrast zijn dat ze de Tado knoppen niet op hun handbediende kranen kunnen monteren) en pas DAARNA ga je een Tado installatie kopen en monteren.

    Wellicht dat in Duitsland thermostaatknoppen wel algemeen gebruikelijk zijn en handknoppen nauwelijks voorkomen, dat zou zomaar kunnen. Duitsers besteden geld aan de technische bouw van hun huizen wat hier in Nederland besteed wordt aan de "grondprijs" die kunstmatig hoog gehouden wordt met bureaucratische maatregelen. In Duitsland zie je daardoor dat het gemiddelde huis bijvoorbeeld veel beter hang&sluitwerk heeft en wellicht is "CV met thermostaatknoppen" daardoor ook wel de algemene standaard. En dan zit er natuurlijk al een bypass in want in een klassieke installatie met thermostaatknoppen heb je die altijd nodig.

    Probleem is dat mensen als ze hiermee geconfronteerd worden de boel simpel ombouwen door de kranen te vervangen, en geen bypass monteren die er in een installatie die altijd al thermostaatknoppen had wel in gezeten had.

    Echter ik blijf van mening dat Tado hierin zou moeten MEEDENKEN omdat zij in de positie zitten dat ze dit probleem met een software aanpassing zouden kunnen oplossen. Echter men wimpelt dit af en doet er niks aan.

  • Dat is wel vreemd want ik heb hier om al mijn radiatoren altijd themostaatknoppen gehad maar nergens ooit een bypass gezien.

    De reden waarom ik voor Tado nooit dit probleem had is omdat de radiatoren nooit helemaal dicht stonden maar * als laagste stand hadden. Daardoor kon de pomp/CV zijn warmte alsnog kwijt.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dan ontkom je er niet aan om een bypass te maken. Of ergens permanent een radiator open laten staan.
  • Ik ga eerst eens kijken nu ik dit allemaal weet hoe andere merken hier mee om gaan. Voor mij is Tado niet heilig en indien andere merken hier wel een goede oplossing voor hebben (software, settings) dan gaat Tado er uit en komt er iets anders.

    In dat geval bel ik echt geen promotor meer van Tado.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Interessant, laat je bevindingen hier weten svp.
    Alle merken hebben hun specifieke sterkere en zwakkere kanten. Wie weet heeft er een merk een oplossing voor je probleem maar een probleem extra op een ander vlak.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Inderdaad.

    Ieder product heeft wel voor-en nadelen, aan jou om uit te maken wat er nou precies voor jou nodig is