Waarom heb ik geen plezier van tado?

Opties
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn tado systeem.
Ik heb op zolder een Valliant hrsolide VHRNL 30-34/3 C ketel hangen met op een meter of 5 vanaf de ketel een bypassventiel gemonteerd op de aanvoerleiding vanuit de ketel.
Naast de ketel hangt de extensiekit.
Verder zit er op de zolderkamer een tado thermostaatkraan.
Op de eerste verdieping 3 slaapkamers met ieder een tado thermostaatkraan.
Dan op de douche ook nog een tado thermostaatkraan.
Op de beneden verdieping volledige vloerverwarming die via een zoneklep, deze is gemonteerd op ongeveer 50 cm vanaf de vloerverwarmingverdeler op de toevoer leiding en word geregeld door een bedrade Tado kamerthermostaat .
Het volgende gebeurt er: als ik beneden warmte vraag dan gaat de klep open en begint het verwarmen. Echter na een kwartier slaat de ketel uit maar de tado app zegt dat hij nog steeds verwarmt. Dan slaat de ketel weer aan en gaat verder met verwarmen, we zijn er inmiddels achter dat de ketel pendelt, monteur erbij gehad en die heeft de ketel terug gezet naar 10 kilowatt lager kan hij niet en de pomp instelling niet veranderd dit was volgens vaillant zelf geen goede optie: dit is het bericht wat ik van Vaillant heb terug gekregen:

Door het verzetten van de stand 1 naar 2 zal de pomp in de cv-ketel bij gevraagd hoger cv-vermogen de pomp naar een hoger toerental verstellen waardoor er meer water verplaatst zou kunnen gaan worden, daar moet de installatie zich dan wel voor lenen. Omdat bij u het maximale cv-vermogen al terug gesteld is naar 10 kW zal de cv-pomp echter het lage toerental aanhouden. Hoe bij u het pendelen verholpen kan kan gaan worden kunt u het beste overleggen met uw installateur ter plaatse.

Als nu de vloerverwarming brandt en ik vraag op de douche warmte dan gaat de douche netjes aan en verwarmen, de ketel blijft pendelen terwijl in de app continu als aan staat.
Ga ik daarna nog 1 of meerdere slaapkamers aansturen dan blijft de ketel ook pendelen, tado app blijft aangeven dat het continu aanstaat en de radiator op de douche die begint dan te klapperen zet ik deze radiator dan hoger of lager, stopt het klapperen.
Verder als we warmte gaan vragen aan ongeacht welke kamer ook, dan horen water door de leidingen lopen(dit is echt geen lucht) erg storend is dit.
Nu willen we nog waterzijdig laten inregelen.
Iemand een idee waarom dit systeem niet goed functioneert ?
Bij tado zelf kom ik niks verder die zeggen dat hun kunnen zien dat alles goed werkt en krijg daar geen goed onderbouwd antwoord op mijn vraag.
Zij raden aan om de boel terug te sturen, maar dat willen we liever niet.
We willen graag onder en boven apart kunnen verwarmen omdat we beneden ook nog een haard hebben.
Wie kan mij helpen?

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Lastig verhaal zeg. Uit heel je verhaal blijkt wel dat je alles goed hebt geïnstalleerd.
    Je hoort de leidingen suizen. Mijn eerste idee is dan op de cv pomp snelheid omlaag te zetten. Deze optie helpt bij jou dus niet. Met mijn vorige ketel had ik dit heel soms ook. Maar dat was eigenlijk alleen bij dichtlopen van alle knoppen. Als dit bij jou op de laagste stand ook al is zou ik voorstellen om je bypass was hoger te zetten. Wel zonde van je efficiënt.
    Mijn nieuwe ketel heeft een modulerende pomp en daarmee is het suizen (bijna) helemaal verdwenen.
    Mogelijk zou je een nieuwe pomp kunnen installeren. Kost rond de 130-150 euro.
    Ik denk niet dat je tado hier verantwoordelijk voor kunt houden. Het systeem werkt en doet verder gewoon zijn ding.
    Dat je ketel pendelt is heel normaal. Op een gegeven moment is er voldoende warm water wat rond circuleert. En als je vraag ergens bv 55 graden is en je water is dat al valt er weinig bij te verwarmen.
  • Monique70
    Opties
    B79
    Bedankt voor je antwoord.
    We spelen met de gedachte om een nieuwe ketel aan te schaffen waardoor we ook lager kunnen met de kilowatt, ik weet is een duurdere oplossing dan een nieuwe pomp maar de ketel is al 12 jaar oud en wij kunnen wat ketel betreft niks zelf, dus monteur kost ook wat.
    Onze ketel kan nu ook opentherm aangesloten worden maar op advies van tado niet gedaan, zou dit toch een optie kunnen zijn?
    Verder zou ik met het pendelen nog wel kunnen leven, daar hoor je niet zoveel van qua geluid.
    We willen alleen af van het water lopen of suizen.
    En wat ik nog steeds niet snap is dat als de vloerverwarming aanstaat en de radiator op de douche, dan is er geen probleem (behalve suizen) zodra er een andere radiator op zolder of op de slaapkamers aan gaat dan begint die op de douche te klapperen totdat ik deze hoger of lager zet
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Een nieuwe ketel zou mogelijk je probleem wel eens kunnen oplossen. Maar het is wel een flinke investering. Bij mij heeft het suizen giga verminderd. Het enige wat ik nog hoor is het tikken van de leidingen bij opwarmen. Daar kan mijn intergas ketel en tado thermostaat echt niks aan veranderen.
    Het klapperen van je radiator op de badkamer kan zijn omdat de knop in de retour leiding zit. Klinkt stom, maar schijnt een oorzaak te kunnen zijn.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dat “klapperen” kan ook optreden als de leidingen verkeerd om gemonteerd zijn. Dat schijnt nogal eens voor te komen.