Vloerverwarming

Hi, ik heb 6 Tado thermostaatknoppen in aparte ruimtes op de 1e en 2e verdieping geplaatst, naast 1 centrale ruimte op de bgg met vloerverwarming waar de slimme thermostaat hangt. Nu de bovenste verdiepingen warmte vragen, wordt ook continue warmte aan de vloerverwarming gegeven, ook al overschrijdt die de max temperatuur op de bgg. In principe logisch doordat er geen thermostaatknop op de vloerverwarming zit. Kan ik dit oplossen door een knop op de vloerverwarming te zetten of komt hier meer bij kijken. En als het kan, dan zie ik in de compatibiliteitsdocument geen merk Albrand staan. Kan een thermostaatknop op dit merk vloerverwarming aangesloten worden en zo ja met welke adapter/pin? Alvast dankt voor je hulp en uitleg!

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Dag Erikdejager,

    Je kunt in principe op iedere watervoerende vloerverwarming een afsluiter dmv een Tado knop maken. Maar dat betekent dat er ook een thermostatische kraan moet worden bijgeplaatst. Het is dus beslist niet het vervangen van iets dmv een adapter. Als je een kraan neemt met een schroefdraad M30 x 1,5 mm past Tado daar zonder adapter op.

    Het merk Albrand levert verschillende producten en uitvoeringen. Stuur maar een foto als je wilt weten waar de extra kraan moet komen. Als je niet ervaren bent in dit soort installatiewerkzaamheden dan beter de cv monteur hiervoor laten komen. (Die kan dan tegelijkertijd op die plaats mooi een bypass maken als je die nog niet had 🙂)

    succes verder

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Je mag NOOIT die thermostaat weg halen die er nu al zit! Dat is ook de reden dat Tado dit niet ondersteunt, omdat ze bang zijn dat mensen dit doen omdat het makkelijk lijkt.

    Wat je moet doen is die leiding die horizontaal loopt vanaf die thermostaat doorzagen en daar een kraanvoet monteren en die Tado kraan er op zetten.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Hoi Erik,

    ja, zoals Rob tussendoor al zei, dat was precies waarom ik het zo expliciet aangaf. Die knop mag niet weg of vervangen worden door iets anders. Er kan grote schade ontstaan aan je vloer als de temperatuur van de vloerverwarming niet begrensd wordt.

    Plaats de thermostaatkraan waar nu de ty-wraps met de sensor van de vloerverwarmingsschakelaar zitten. Plaats de sensor naar rechts.

    ik zie dar je al een bypass daar hebt zitten, die hoeft dus niet meer gemaakt te worden.

    succes ermee.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Haha, gewoon standaard knoppen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Standaard Tado slimme radiatorknop bedoel ik.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Dag Erik,

    Dat ziet er netjes uit. Je hebt dus in je app een ruimte die Woonkamer heet. In die woonkamer zitten 2 apparaten, de slimme thermostaat en een knop. Dan moet je in de Woonkamer de slimme thermostaat als meetinstrument kiezen. Op die manier zal de knop de thermostaat gaan volgen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Oei, dat is lastig. Het lijkt erop of je het goed gedaan hebt, maar toch werkt het niet.

    even voor de zekerheid, wat bedoel je precies met de zin “En zodra ik de radiatorknop van de vloerverwarming in een andere ruimte zet, dan slaat die wel aan, dus lijkt me niet een installatie of product probleem.” Bedoel je dat je de knop op een andere radiator hebt geschroefd en dat die radiator toen werkte, of dat je in de app de knop in een andere ruimte hebt gezet en toen werkte de vloerverwarming?

    om uit te sluiten dat de pompschakelaar de schuldige is zou je tijdelijk de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kinnen doen, en de pompschakelaar eruit halen.

  • ErikdeJager
    Antwoord ✓
    Hi Herres, wat ik bedoel is dat op dit moment ik de radiatorknop en thermostaat allebei aan kamer “Woonkamer” heb toegewezen en dan doet ie het niet. Maar zodra ik de radiatorknop van de vloerverwarming aan een andere kamer toewijs (bijv Hal) dan slaat die wel aan.
    Dus ik heb de knop niet op een andere radiator geplaatst, alleen de toewijzing aan de kamer veranderd.

    Ik heb trouwens geen idee hoe ik de pompschakelaar eruit moet halen...

    Nogmaals dank voor je hulp.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Erik, ik weet niet wat er fout kan zijn. Volgens mij heb je het goed gedaan.

    Als de pomp draait dan weet je zeker dat het probleem daar niet zit. Om uit te sluiten dat de pomp is uitgeschakeld kun je de pompschakelaar even weghalen. Dat is de zwarte doos die in het stopcontact links zit. Grijze snoer volgen, grijze stekker rechtstreeks in stopcontact doen i.p.v. in zwarte kastje. Ook lijkt er een schakelaar te zitten op het witte kastje direct links naast de pomp. Kan het zijn dat die is uitgezet? Op de foto’s lijkt het alsof die eerder anders stond, maar het is slecht te zien.

    Als het dan toch niet werkt weet ik geen andere oplossing dan de Tado helpdesk.

    succes gewenst!

«1

Antwoorden

  • Wederom bedankt Herres. Maar een kraan bij laten plaatsen...? Zoals je op de foto ziet had ik gehoopt dat de thermostaatknop (die op 5 staat rechtsboven in) vervangen kon worden door een Tado thermostaatknop zoals ik dat bij de andere radiatoren heb gedaan. Maar dat kan dus niet? En gezien deze foto’s moet die kraan er nog steeds komen? Nogmaals bedankt voor je support!


  • Bedankt Rob! Daar had ik niet op gerekend, mede omdat hier weinig installateurs zijn die met Tado spullenboel willen werken. Ik ben blij dat je me hiervoor gewaarschuwd hebt. Ik ga kijken wat ik kan doen.
  • Nogmaals dank Herres!

  • Trouwens, ik moet voordat de installateur komt alvast wel een slimme Tado radiatorknop aanschaffen, zelfde als voor de normale radiotoren, of is er hiervoor weer wat anders?

  • Sorry Hermes, maar even ter verduidelijking. Je gaf helemaal bovenaan dat ik een “thermostatische kraan moest bijplaatsen en met een schroefdraad M30 x 1,5 mm past Tado daar zonder adapter op”. Op mijn laatste vraag of ik alvast een slimme Tado radiatorknop moet aanschaffen, geef je aan dat ik “gewoon standaard knoppen” moet gebruiken, ofwel geen Tado radiatorknop?

  • bedankt, ga ik die alvast bestellen!

  • Beste Herres en Rob2,

    Ik heb jullie advies opgevolgd, een installateur heeft een aparte kraanvoet geinstalleerd, zie foto: "Wat je moet doen is die leiding die horizontaal loopt vanaf die thermostaat doorzagen en daar een kraanvoet monteren en die Tado kraan er op zetten.

    Hier heb ik nu een Tado radiatorknop opgezet en in de app in dezelfde 'kamer/ruimte' als de thermostaat van de woonkamer gezet (aangezien het twee verschillende ruimtes zijn), zodat de radiatorknop op de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer zou aanslaan en niet op zijn eigen temperatuur. Maar dit werkt niet...

    Als de thermostaat van de woonkamer in de app aan gaat, dan krijgt de radiatorknop niet het commando om open te gaan. Dus in de app zegt die dat de woonkamer/thermostaat aan staat, maar er komt geen warmte via de vloerverwarming in de woonkamer.

    Ofwel hoe kan de radiatorknop van de vloerverwarming aan/uit gaan obv de temperatuur in de woonkamer/thermostaat?

    ps. als ik de radiatorknop in een andere ruimte zet, dan reageert die wel normaal, ofwel dan doet ie het. Maar dit is niet wenselijk omdat de temperatuur bij deze verwarmingsbuizen veel hoger ligt dan de temperatuur in de woonkamer.

    Alvast bedankt!


  • Hi Herres, wederom bedankt voor je antwoord, zeer gewaardeerd!

    Zoals je beschrijft heb ik de boel geconfigureerd en dacht ik dat het ook precies zo zou werken, maar dat doet ie dus blijkbaar niet.

    Op foto1 is te zien dat de thermostaat en radiatorknop samen in Woonkamer staan. Op foto2 kan je zien dat Woonkamer de metingen neemt van de thermostaat. Op foto3 kan je zien zien dat de huidige temperatuur 18,5C is en verwarmt wordt naar 19,5C. Maar hij verwarmt dus niet...

    En zodra ik de radiatorknop van de vloerverwarming in een andere ruimte zet, dan slaat die wel aan, dus lijkt me niet een installatie of product probleem.

    Maak ik hier ergens een foutje?


  • @Herres, ik heb twee radiatorknoppen verwisseld en nu doet ie het... geen idee waarom, maar wil je enorm bedanken voor al je adviezen! Groeten, Erik
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Fijn dat het gelukt is! Graag gedaan.
  • Hallo,

    Bovenstaande oplossing is precies wat ik nodig heb met mijn vloerverwarming. echter heb ik geen bypass erop zitten nu. Is dit wel nodig?

    2e vraag: is het nodig een pomp schakelaar te hebben die de pomp uitzet als de tadoknop de toevoer blokkeert?

    groetjes, Dennis

  • Aan mij is expliciet uitgelegd (meerdere keren in dit platform) dat dit absoluut nodig is. Dus heb ik het maar aan laten leggen…
  • @ErikdeJager Dank je wel. En weet je of het ook nodig is de pomp uit schakelen als er geen water door de toevoer stroomt? Of pompt hij dan het water gewoon rond? hierbij een foto van mijn huidige opstelling


  • Hi Denman, ik heb er helaas geen verstand van, vandaar dat ik de vraag heb gepost. Maar degene die op mijn posts geantwoord hebben weten het wel. Misschien kan je hun benaderen?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @denman de pomp hoeft niet uitgeschakeld te worden, die pompt het water van de vloerverwarming rond. Je zou wel kunnen overwegen om een pompschakelaar aan te schaffen, dat spaart energie en dus geld.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @denman over bypass: een voorziening is nodig om de circulatie te verzorgen op het moment dat de cv pomp draait terwijl alle kranen dicht staan. Dat doet een bypass. Een alternatief zou kunnen zijn om een radiator permanent open te laten staan, met risico dat iemand hem per ongeluk dichtdraait.
  • marijn08
    marijn08
    oktober 2021 aangepast
    @denman ik heb bijna hetzelfde systeem als jij. Voorheen stond mijn pomp ook altijd aan in de laagste stand. De pomp zorgt enkel voor circulatie, of er nou verwarmd wordt of niet. Zoals @Herres al aangaf, Ik heb een pompschakelaar aangeschaft met een temperatuursensor op de invoerbuis geklikt. De pomp draait nu alleen als er verwarmd wordt, en in de hoogste stand! Daardoor is het hele systeem sneller en efficiënter geworden, en verbruikt de pomp over het hele seizoen nog maar zo'n 30% van de energie!
  • @marijn08 Ik heb ook eens overwogen om de pomp op de hoogste stand te zetten. Maar na onderzoek ben ik erachter gekomen dat je het hoogste rendement heb als je het water langzaam(laagste stand) door de vloer laat lopen, zodat het water volledig is afgekoeld als het retour naar de ketel gaat. Ben benieuwd waar u je informatie vandaan heb?

  • This is a very interesting topic. Does anyone know a good Tado installer for the Amsterdam area? I have a very similar underfloor heating system and would like to have it zoned with Tado.

    Dank u

  • Allen, de temperatuursensor van de pompschakelaar moet NA de zoneklep of (als je die vergissing hebt begaan) de tado slimme knop. Of in iedere geval na de bypass ( maar je hebt nog steeds geleiding van warmte door het metaal).

    Anders draait je pomp langer dan nodig omdat er een hoge aanvoertemp wordt gemeten door de sensor terwijl de klep/kraan toch dichtzit.

    En @ErikdeJager welke gek van een monteur monteert het ventiel ondersteboven, zodat de knop naar benden wijst ipv naar boven? (niet dat het heel veel uitmaakt, maar het viel me op)

  • Jammer dat niemand hier vermeld dat je dus geen radiatorknop op je vloerverwarming moet gebruiken. Zoals de naam al zegt is deze bedoeld voor een radiator, niet voor vloerverwarming. Deze houdt rekening met de verwarmingseigenschappen van een radiator, waardoor vaak problemen ontstaan als deze dus op een vloerverwarming gemonteerd worden.
    De juiste oplossing is een klep monteren, of als je een thermostaatventiel hebt, hier een servomotor op zetten. Beide kun je dan aansturen met een tado additionele thermostaat.