Te warm storing e2 ketel

Goedemorgen, ik heb het geval dat 1 radiatorknop ineens naar 28 graden gaat. De remeha avanta ketel geeft een storing e2 en dit is retouraanvoer te warm. Heb het nu10 dagen maar werkt echt niet naar behoren! Overal op elke radiator nieuwe radiatorventiel geplaatst zodat ik geen meegeleverde adapter hoefde te gebruiken en alsnog elke dag storing met de ketel omdat tado zijn eigen ding doet lijkt wel. Weet iemand misschien raad?

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hi Christian,

    Je klacht kan verschillende dingen betekenen.

    In het algemeen: een standaard cv wordt vanuit de fabriek ingesteld op een veilig en gemiddeld gebruik. Dus een vermogen en temperatuur die bij de meeste woningen zal voldoen, en niet tot klachten zal leiden. Maar als alle radiatoren van een Tado kraan zijn voorzien kan het voorkomen dat er maar één radiator warmte vraagt. Het vermogen van de ketel met standaardinstelling is daar te groot voor zodat de temperatuur van het water door het maximaal ingestelde heen schiet, en de ketel in storing gaat. Om dit te voorkomen zijn er aanpassingen van parameters op de ketel nodig. Het is dus niet zoals je zegt "dat tado zijn eigen leven leidt", maar eerder de cv ketel die gedresseerd moet worden.

    In jouw geval krijg je de foutcode E2. Ik lees in de handleiding dat één van de mogelijke oorzaken van die fout Geen Doorstroming is. Een voor de hand liggende kandidaat is het ontbreken van een Bypass. Bij gebruik van Tado is het noodzakelijk om een Bypass (kortsluitleiding) te hebben (overigens ook voor de situatie met alleen thermostatische kranen lees ik in de handleiding). Heb je een Bypass ergens? Hoe hoog staat de pomp ingesteld? Als die op 1 staat zou je kunnen kijken of het ook werkt op de standaard stand 0. Hoe hoog staat de watertemperatuur ingesteld? Misschien kan die lager worden gesteld zonder dat je het koud krijgt.

    Ben benieuwd of je zo verder komt.

  • Goedemorgen Herres, ja er zit een bypass op. Als ik een slimme radiator aanzet dan word pas de leiding warm. Gisteren stond gewoon ineens een slimme radiator op 28 graden toen ik wakker werd! Heel vreemd. Ik heb nu deze slimme radiator helemaal op de begane grond weggehaald, een normale radiatorknop erop en alsmede de ketel verlaagd. stond op 75 en heb ik op 60 gezet. Nu maar even afwachten of er nog storingen zullen zijn. Ik denk echter dat het meer te maken had met de retourtemperatuur van het water. Weet alleen niet hoe ik t2 moet instellen op de ketel. T1 is aanvoer en t2 is retour. (Allemaal gelezen op het net haha) kan alleen nergens vinden hoe ik dit lager kan instellen maar waarschijnlijk kan dit ook niet doordat de sensor de warmte meer en dit aangeeft. In ieder geval dank voor uw bericht en ik wacht het maar weer af. Gr Christian
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dag Christian, aan retourtemperatuur kun je niets instellen, het is het restproduct van het proces. Maar het is wel interessant om te weten hoe warm het is. Het is wenselijk dat het beneden de 35 graden blijft vanwege het rendement van de installatie. Je zou het regelmatig op kunnen meten bij de ketel als er gestookt wordt om er inzicht in te krijgen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hi Christian,

    Je klacht kan verschillende dingen betekenen.

    In het algemeen: een standaard cv wordt vanuit de fabriek ingesteld op een veilig en gemiddeld gebruik. Dus een vermogen en temperatuur die bij de meeste woningen zal voldoen, en niet tot klachten zal leiden. Maar als alle radiatoren van een Tado kraan zijn voorzien kan het voorkomen dat er maar één radiator warmte vraagt. Het vermogen van de ketel met standaardinstelling is daar te groot voor zodat de temperatuur van het water door het maximaal ingestelde heen schiet, en de ketel in storing gaat. Om dit te voorkomen zijn er aanpassingen van parameters op de ketel nodig. Het is dus niet zoals je zegt "dat tado zijn eigen leven leidt", maar eerder de cv ketel die gedresseerd moet worden.

    In jouw geval krijg je de foutcode E2. Ik lees in de handleiding dat één van de mogelijke oorzaken van die fout Geen Doorstroming is. Een voor de hand liggende kandidaat is het ontbreken van een Bypass. Bij gebruik van Tado is het noodzakelijk om een Bypass (kortsluitleiding) te hebben (overigens ook voor de situatie met alleen thermostatische kranen lees ik in de handleiding). Heb je een Bypass ergens? Hoe hoog staat de pomp ingesteld? Als die op 1 staat zou je kunnen kijken of het ook werkt op de standaard stand 0. Hoe hoog staat de watertemperatuur ingesteld? Misschien kan die lager worden gesteld zonder dat je het koud krijgt.

    Ben benieuwd of je zo verder komt.