Mogelijkheid tot lekkage zonder bypass?

Opties
Liv
Liv
maart 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
In augustus zijn er op al onze radiatoren ventielen en Tado knoppen geïnstalleerd. Sindsdien hebben last van lekkage welke niet bereikbaar is. Kan dit een gevolg zijn van het ontbreken van een bypass?

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Hoi Liv,

    Ik heb een Calenta Ace, lijkt er op. In het begin had ik precies dezelfde storing. Deze ketels hebben een enorm groot vermogen vooral voor het maken van een grote hoeveelheid warm tapwater. Voor het cv gebeuren hebben ze meestal veel minder vermogen nodig. Zeker met Tado geïnstalleerd als er maar één radiator warmte vraagt. dan geeft de ketel veel te veel power, temperatuur schiet omhoog tot boven het ingestelde maximum, met die fout tot gevolg. De ketel moet eerst getemd worden. Ik heb de situatie voorgelegd aan de installateur, die heeft het aan Remeha voorgelegd. Daar kwam uit dat ik enkele parameters op de ketel moest aanpassen: Verlagen vermogen cv gebruik door ventilatortoerental te verminderen; verlagen Tau factor . Die laatste zit er bij u niet op, dat maakt het anders. Verder heb ik de max aanvoertemperatuur verlaagd naar 70 graden (en later naar 65). Toen was het probleem opgelost. Zoiets verwacht ik dat er ook bij u aan de hand is. (als u weet welke parameters u moet veranderen hoor ik het graag ook van u).

    Het ontbreken van van een bypass of een "vluchtradiator" kan ook een foutmelding geven vanwege het nadraaien van de pomp. Het is dus noodzakelijk daar iets mee te doen. Kan ook een permanent open kraan zijn op een radiator in een wc of zo.

    Maar lekkage geeft dit allemaal niet, daarom dacht ik aan een overstortventiel (veiligheidsklep) die door te hoog oplopende druk water uitlaat.

    Meer mogelijkheden weet ik op het moment niet

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Neen. Bij het plaatsen van de nieuwe thermostaatkranen is er naar ik denk wat verdraaiing van een leiding opgetreden waardoor er lekkage op een koppeling is ontstaan. In principe moet een cv installatie zo worden aangelegd dat koppelingen bereikbaar zijn, maar vaak worden leidingen achteraf weggewerkt in plafonds e.d. Dit is niet anders met of zonder bypass.
  • Liv
    Opties
    Hoi Herres, koppelingen zijn bereikbaar maar wat er onder de vloer zit kan ik niet waarnemen. De nieuwe ketel gaf steeds weer dezelfde storing aan als slechte doorstroming of maximaal verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur overschreden. Het automatisch bijvullen moest steeds vaker gereset worden wat duid op lekkage. Nu hebben we 1 deel van het huis kunnen afsluiten met daarop een manometer die direct naar 0 druk liep, dus een lekkage. Nu is er in de loop van de week ook op het andere deel steeds meer verlies van druk. Mijn vraag is dus of het niet plaatsen van een bypass een oorzaak van de lekkage kan zijn en of dit een nalatigheid is van de installateur? Heb nu voor zolang maar 1 knop verwijderd zodat er altijd doorstroming is. Ben bang voor een complete chaos aan reparaties in de onbereikbare ruimtes.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De storingsmeldingen die u noemt hebben geen directe relatie met een lekkage, maar duiden op afstellingen van de cv ketel die moeten worden aangepast. Ik had in het begin precies dezelfde meldingen op mijn Remeha. Het lijken dus twee verschillende problemen. Welke ketel heeft u?
    Het niet plaatsen van een bypass heeft geen relatie met lekkage. Heeft u niet ergens een overstortklep (overdruk beveiliging) die is gaan lozen? Dat zou dan weer wel een relatie kunnen hebben.
  • Liv
    Opties
    Het betreft een Remeha Tzerra ACE 39C
    Heb niet waargenomen of dat de overstort in werking moest treden. Volgens mij draait de pomp nog even terwijl alle Tado gesloten zijn ivm de bereikte temperatuur en schiet ie dan in storing.