Dekking van Tado netwerk verbeteren met extra internet bridge / range extender

Schippie
Schippie ✭✭✭

Bij de technische vragen is er veel discussie over op het forum, ik heb er zelf ook last van: regelmatig is er wel 1 radiatorknop die geen externe toegang heeft. Ondanks dat Tado aangeeft dat de internet bridge een heel huis kan afdekken, is dat in de praktijk lang niet altijd zo. En dan heb ik nog een niet al te groot (en oud) huis.

Betrouwbaarheid van de dekking is cruciaal, zeker omdat de Tado-apparaten hun slimme schema niet zelf onthouden. Is je dekking weg, dan blijft de verwarming staan waar-ie op stond.

Oplossing: bied de mogelijkheid een of meer extra internet bridges toe te voegen aan je huisnetwerk om de betrouwbaarheid te vergroten. Of introduceer een aparte range extender.

Ik denk (maar ben natuurlijk geen expert) dat een aparte modus voor de bridge (repeater mode) redelijk goed te doen moet zijn. Maar een aparte range extender zou ik ook prima vinden.

Het gekke is dat ik ook in het Engelse forum hier veel over lees, tot een paar jaar terug, maar er is nooit een reactie van Tado op gekomen. Het gaat dus helpen om op deze te stemmen, hoop ik!

Voor Tado een mooie kans op extra sales. Ik zou zelf in ieder geval zeker 2 bridges extra aanschaffen om op iedere verdieping een goede dekking te hebben. Of breng een simpele extender op de markt en verkoop die met meer marge. Wat jullie willen ;-)

88
88 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«13

Reacties

  • Ik heb de laatste tijd zoveel last van wegvallende verbinding. Voor mij een reden om het hele zooitje op marktplaats te zetten. Ik ben er zo klaar mee!
  • Ik vind het ook erg lastig om een goede verbinding te krijgen @micky_nl. Tado heeft wat verschillende kanalen geprobeerd, maar dat hielp niet echt. Nu zijn ze al een week met onderzoek bezig. Ik heb zelf al andere kabels gekocht en een zwaardere oplader, maar dat doet niet echt wat.

    Het irritante bij mij is dat eerst een paar dagen de ene radiator uitvalt, waarna die weer stabiel is en een andere uitvalt die daarvoor weer stabiel was. Geen peil op te trekken.
  • Het lijkt ook wel steeds erger te worden. Zit as we speak ook weer in een koude kamer.

    De tijd dat ik trots over mijn systeem vertelde is wel voorbij 🙄
  • Hier geen problemen ermee
  • Haldon
    Haldon ✭✭
    januari 2021 aangepast

    Fijn dat niet iedereen problemem heeft met de dekking maar tig van ons wel.

    Concurrentie lost het op met range extenders, dus het is niet een kwestie van hoe en waarom maar wanneer. Wanneer komt een extender op de markt.

  • familiedraak
    januari 2021 aangepast
    Nog geen problemen ervaren maar mijn knoppen moeten dan ook nog aangesloten worden. Kan mij wel voorstellen dat dit behoorlijk irritant moet zijn, vooral aangezien het al zo lang gemeld wordt aan tado.

    Mijn stem heb je.
  • Extender zou een goede oplossing zijn. Zou nog beter zijn als iedere tado-knop of temperatuur voeler als repeater zou kunnen dienen. In de tussentijd is het goed om een locatie te vinden die goede dekking geeft door het hele huis. Meestal is de trapkast een goede locatie. In ons huis, tenminste, is de trapkast gelijk de opening tot aan de zolder daar beide trappen boven elkaar liggen en van hout zijn (gaat signaal makkelijk doorheen). De ervaring hier is eerder opgedaan met Z-wave en 433Mhz domotica-achtige aansturingen die vanaf, het moment dat ik de zenders in de trapkast plaatste, geen issues meer hadden. Enige wat je nodig heb is een UTP kabel en 230v om de bridge aan te sluiten.

    Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen. De bridge hier zat eerst in de meterkast, maar dat gaf ook hier problemen met een aantal knoppen totdat ik de bridge in de trapkast plaatste.

  • Mogelijk voor een extra bridge op dezelfde account zou een must moeten zijn. Radiatoren liggen meestal achter sofa's, bedden, kasten dus niet bepaald de beste plaatsen. Ik kan niet begrijpen dat het geen opties is of misschien is deze oplossing gemaakt voor legen huizen :)

  • Ik heb in het Engelstalige forum een comment achtergelaten over dit topic:

    https://community.tado.com/en-gb/discussion/comment/24006/#Comment_24006

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    februari 2021 aangepast

    Dan is Tado geen oplossing voor de zolder hier zolang ik op eerste verdiep of zolder geen range extender kan plaatsen.

    Niet iedereen kan ook op gelijk welke plaats de Bridge plaatsen

  • Ik heb inmiddels bijna 2 weken geleden een nieuwe bridge toegestuurd gekregen. Na vervangen van mijn oude door deze heb ik sinds die tijd geen externe-toegangsproblemen meer gehad. Sterker nog: ik heb op de badkamer (beton) en op zolder tado-knoppen geplaatst en die doen het ook al 2 dagen goed.

    Mijn bridge had ik in december gekocht, misschien een productiebatch met problemen? Misschien dat sommigen van jullie er ook zo eentje hebben, in dat geval zou ik zeggen: neem even contact op met de klantenservice.

    Niettemin is een range extender nog steeds een goed idee natuurlijk, zeker aangezien tado-apparaten zonder verbinding hun schema's niet kennen en op de laatste temperatuur blijven staan.

  • Het is dus een range extender; door de internet bridge met dit apparaat heen en weer te bewegen wordt elke thermostaat in het huis bereikt.
  • Geniaal!! Werkt het zoals gehoopt?
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Als er een extra Bridge zou mogelijk zijn, dan sta ik op de eerste lijn om ene te kopen!!!

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Dragunov : hier hangt de bridge (gekocht in december 2020) in het trapgat van een huis met betonnen vloeren. De grootste afstand is 7m horizontaal en 5m verticaal van de bridge tot de uiterste radiatorknop. Alles werkt gelukkig perfect. Misschien lukt het dan ook op jouw zolder?

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Hier kan ik geen andere plaats gebruiken dan waar ie nu staat, dus achter TV waar internet binnenkomt

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hm... heb je WiFi in huis?

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    maart 2021 aangepast
    Ja hoor, staat nu een power Line met wifi op zolder. Als ik daar een tado extender zou kunnen op aansluiten, dan is er dekking over gans het huis
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    ja, dat biedt mogelijkheden. Misschien is daar nog een Ethernet-poort vrij, en anders kun je het ethernet signaal splitsen met een netwerk splitter. Hopen dat je dan beneden wel weer genoeg dekking hebt van de bridge en niet het probleem verplaatst hebt. 🙂

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Er is zoiezo nog poort vrij, maar beneden moet ik dan ook volledige dekking hebben

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dat zeker. Maar op zolder heb je misschien meer mogelijkheid om de bridge bij het trappenhuis te plaatsen? Dan passeer je voor een deel van het huis minder beton.
  • Ik zou liever zien dat elke thermostaat een repeater van het Tado netwerk is, zoals in een Mesh netwerk. Het voorkomt extra investeringen aan de klant zijde. Mensen die dit nodig hebben, hebben vaak al flink geïnvesteerd in Tado devices.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja Tado zegt op de website dat het een Mesh netwerk is, maar dat is een leugen. Dit is wellicht door een verkoper bedacht omdat andere producten dat ook hebben en je dan niet achter kunt blijven. Echter technisch is het geen Mesh netwerk!

    Overigens zou dat ook extra batterijverbruik geven, ook niet fijn natuurlijk.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Ik vraag mij af wat zo moeilijk is om een extra Bridge te installeren, krijgt toch ook gewoon de info via netwerk

  • De bridge maakt via de 868 Mhz freqentie connecties met de smart radiator thermostats, en via de ethernet kabel met het internet en de tado-server op Amazon. Een extra bridge is dus niet mogelijk zonder aanpassingen te doen aan de firmware van de knoppen. Volgens mij.

  • Genoemd probleem herken ik. Verplaatsen van de bridge vanuit de meterkast (in een hoek beneden in woning) naar de meest centraal gelegen slaapkamer (huis telt 3 bouwlagen; welke zijn gescheiden door dikke beton) is het probleem opgelost.

    Te lang heb ik gedacht ik dat de bridge enkel rechtstreeks op de router moest worden aangesloten. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

  • MrBrewer
    MrBrewer
    januari 2022 aangepast
    Hier nog een stem. Ik zou graag extra geld neerleggen voor een 2e bridge die elders via LAN in huis geïnstalleerd zou kunnen worden om de betrouwbaarheid van mijn systeem te verbeteren. Met 1 bridge op de meest centrale plek in huis valt bereik naar sommige TRV’s toch soms weg. @Jurian zijn er nog recente updates van de status van deze feature/dit verzoek?
  • Zelfde probleem hier. Heb nu een tweede account met een tweede Britse aangemaakt gewoon om een radiatorknop die anders niet kan aangestuurd worden van op afstand toch te kunnen automatiseren. Spijtig dat dat doet hier niets mee doet ik ben al jaren vragende partij
  • Ik heb er ook weer bijna een winter opzitten met twee koude kamers.

    Schandalig slechte dekking!