Ketel en thermostaat lijken geen contact te hebben

Ik heb de bedrade slimme thermostaat geplaatst en de twee draden vlgs de instructies verbonden. Verder, dacht ik, geconfigureerd maar de ketel wil niet opstarten hoe hoog ik de thermostaat ook zet.


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Er ontbreekt wat informatie om hier iets over te kunnen zeggen.
    Wat voor ketel is dit? Wat voor thermostaat had je? Hoe heb je de configuratie gezet?
  • Nefit Ecomline HR met Essent E-thermostaat

  • Aangesloten op O en COM, geconfigureerd met D31.

    ik lees ook aansluiten op + en- en D24, wat is juist..

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hoi Rinald,

    De draden van je thermostaat zijn nu aangesloten op de kroonsteenaansluitingen 1 en 2, wat wil zeggen aan-uit regeling. Als je daarmee door wilt gaan moet de Tado aangesloten worden op No en Com, en de Tado configuratie worden teruggezet op de fabrieksinstelling aan-uit (protocol R01).

    Als je de ketel modulerend wilt aansluiten moet je Tado aansluiten op kroonsteenaansluitingen 3 en 4. Het zou kunnen zijn dat er dan een kortsluitlusje moet zitten tussen 1 en 2. De installatiehandleiding is hier niet helemaal duidelijk over. Je zou het eerst zonder lusje kunnen proberen, en als het niet lukt dan met. De aansluitingen op Tado + en -. De configuratie zou D24 moeten worden. Ik lees hier op de site dat er soms problemen zijn met oudere firmware. Als dat bij jou ook zo is dan kun je via de helpdesk vragen om een update naar de laatste firmware.

    Succes ermee, en laat weten of het lukt.




  • Als ik de thermostaat configureer op R01 krijg ik telkens FAIL.

    Toch maar op 3-4 zetten?

  • Hallo Herre, bedankt

    ik heb de thermostaat op 3-4 gezet en 1-2 doorgelust.

    de radiatoren worden nu warm, nu maar hope dat alle problemen zijnopgelost.

  • Toch gaat het mis, ketel blijft aan ondanks verlagen temperatuur. Op de app zie ik dat thermostaat staat ingesteld op 25’, terwijl ik op display wel zie dat ik de temp op 20 heb gezet
  • Op de app lees ik dat er verwarmd gaat worden tot 25’, terwijl ik de app op 19’ heb gezet.

    Er lijkt toch nog een fout in de connectie tussen thermostaat en ketel te zijn.

    We gaan het weekend maar het huis uit, het is of koud of te warm, en zien maandag wel verder.

    Er moet toch een oplossing zijn, we zijn toch niet de enige met deze combinatie met een Nefit Ecomline HR

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Heb je de firmware versie bekeken? Dit lijkt sterk op klachten die anderen hadden met jouw ketel. Dat was een kwestie van updaten.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    25 graden? Heb je app soms op Turbo gezet? Dan gaat alles naar 25.
  • Herres, ik ben digibeet (65+er) en weet de firmware niet te vinden. Kun jij mij dat aangeven? Morgen gaan we weer naar (een koud) huis
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast

    Hoi Rinald, klik in de app op instellingen , kamers en apparaten, slimme thermostaat . Daar zie je het firmware nummer. Update moet je aanvragen via de helpdesk van Tado. Die kunnen dat op je systeem zetten.

    Het zou ook kunnen komen doordat je aansluiting 1 en 2 hebt doorgelust. Heb je het ook zonder lus geprobeerd?

    Sterkte in deze koude tijd!

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hi Rinald, ben je al verder? Hieronder een link naar het zelfde probleem als jij hebt. (maar dan met een draadloze thermostaat). De opstelling moet zo werken :

    • thermostaat verbinden op klemmen 3 - 4
    • klemmen 1 - 2 niet doorlussen
    • protocol D24
    • en firmware update. Weet niet of dit ook nodig is voor een bedrade thermostaat.


    https://community.tado.com/nl/discussion/5693/wie-weet-hoe-ik-mijn-draadloze-tado-v3-werkend-krijg-op-een-nefit-ecomline-hr-excellent#latest

  • DagHerres,

    Toen we gistermiddag thuiskwamenwas het 28* in huis. Ik heb de lus tussen 1 en 2 verwijderd, maar of het nu goed werkt weet ik niet want op dit moment is het hier binnen nog 24*. De firmware van de thermostaat is 76.1. Hopelijk zijn de problemen opgelost.

    Groet, Rinald

  • Heb ook veel problemen gehad om de communicatie tussen de thermostaat en de Nefit ketel goed te krijgen. Op een gegeven moment werkte het en daarna opeens niet meer. Wat bij mij hielp was een reset van de thermostaat, dit doe je door de knop op de thermostaat 10 seconden ingedrukt te houden. Dit kan verder geen kwaad, want de instellingen blijven behouden, dus wellicht dat dit nog helpt. Succes.

  • Dank je, Remco.

    ik ga het proberen

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Probeer eerst maar even zonder reset.....
  • Heb de thermostaat nog niet gereset, wacht tot de temp in huis gezakt is en kijk dan of het goedwerkt.

    Rinald

  • Omdat de temp in huis nog 21,4* is, en de thermostaat op 21 staat afgesteld heb ik om te kijken of er nu wel contact is tussen thermostaat en ketel de temperatuur handmatig verhoogd. Toch lijkt de ketel niet aan te slaan, toch maar resetten?

  • Volgens mij heeft resetten echt geen nadelen. 10 seconden de knop indrukken en dan 1 minuut wachten en alles werkt weer. Zelfs als je probleem niet is opgelost, werkt de rest nog wel steeds.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Kan je proberen. Maar ik vraag me af of hij dan niet teruggezet wordt op de fabrieksinstellingen, en dat is aan-uit. Als dat zo is moet je weer opnieuw protocol D24 instellen.

    ook de ketel resetten door hem uit en weer aan te zetten.

  • Ik heb 1 en 2 toch maar weer doorgelust en nu verwarmt de ketel! Ben benieuwd ofde verwarming idd bij 22 stopt. Temp isnu 21.9*

    Alleen Apple Home zegt geen verbinding te hebben met de Tado*