Warmteschema’s per seizoen (2 volstaat: zomer/winter)

Opties

Het heeft me aardig wat tijd gekost om een prettig warmteschema voor de winter samen te stellen. Dit schema volstaat echter niet in de warmere periodes. Nu kan ik wel een nieuw schema maken voor de periode zomer tot en met najaar, maar moet ik separaat de instellingen voor de winter noteren. Ik zou het handig vinden als tado schema’s per seizoen kan registreren. Automatisch wisselen op zelf ingestelde data of bij de wisseling van seizoenen of per zomer/wintertijd lijkt me handig, maar is van ondergeschikt belang. Handmatig wisselen tussen schema’s gebeurt immers maar 2* per jaar en is daarmee een kleinigheid.

Achterliggende reden is de traag opwarmende vloerverwarming in combinatie met grote ramen op het zuiden. In de winter is van belang dat de ruimtetemperatuur s’nachts niet meer dan een halve graad daalt, omdat de cv het anders in de ochtend niet tijdig kan verwarmen. In de periode van voor- tot najaar is dat anders. De ochtendzon op de grote zuidwaarts gerichte ramen heeft dan voldoende kracht om de kamer te verwarmen. Vanaf de voor de winter ingestelde (hoge) minimumtemperatuur voor de nachtelijke uren, wordt het in de ochtend dan al snel te warm.

8
8 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Jouw probleem zou al voor een heel groot opgelost zijn als de vroege start zou werken. Dan berekent de thermostaat zelf wanneer die moet gaan werken. Nu loop je te klooien met schema’s waarmee je vroeger of later begint. Dit zou niet nodig moeten zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is alleen maar een voorbeeld van een toepassing voor verbeterde schema's, een suggestie die al heel vaak gedaan is maar waar Tado de laatste jaren nog niet aan toegekomen is.

    Ook in dit geval geldt de bekende workaround tot er wat beters is: gebruik de 3 verschillende schema's, bijv per dag in de winter en voor alle weekdagen gelijk in de zomer (als het toch niet veel uitmaakt), en daar dan tussen omschakelen.

    Daar zul je het mee moeten doen vrees ik.