Tado in combinatie vloerverwarming

goedenavond,


ik ben een zeer tevreden Tado gebruiker :) Ik heb in 4 slaapkamers een Tado radiatorknop welke perfect te regelen zijn via mijn bedrage thermostaat of via de app.

op de begane grond heb ik vloerverwarming die helaas ook mee verwarmt met de slaapkamers.

zou ik niet de thermostaatkraan van mijn vloerverwarming kunnen vervangen door een Tado knop zodat ik mijn temperatuur beneden ook kan regelen?


ik hoor graag jullie tips .


alvast dank


Antwoorden

  • Nee, dat kun je zeker niet doen. Deze thermostaat met externe voeler bepaalt de temperatuur van het water door je vloerverwarmingsbuizen. Als je deze vervangt door een Tado of gewone thermostaatknop, zal er water met een temperatuur gelijk aan die van je radiatoren door de vloer gaan. Daar kan je vloer niet tegen. Dit is precies de reden waarom Tado dit afraadt.

    Wat wel kan, is een extra thermostatische afsluiter in de aanvoer zetten. Dus voor de afsluiter waarvan je de knop wilde vervangen.

    Dan regel je daarmee de vloerverwarming als zone, maar blijft de huidige knop de temperatuur in toom houden.

  • *voor de volledigheid. Op die extra thermostatische afsluiter zet je dan de Tado radiatorknop.

  • Zo heb ik het gedaan en het werkt perfect icm een draadloze thermostaat in de ruimte van de vloerverwarming. De thermostaatknop is dan de slave van de ruimtethermostaat.

  • Thanks voor je heldere uitleg.
    Dus samenvattend:
    Mijn 4 slaapkamers laat ik draaien via de bedrade thermostaat.
    Woonkamer: een extra thermostaat welke met een extra thermische afsluiter en tado knop in verbinding staat
  • woonkamer klopt! een extra thermostaat in de woonkamer die daar de temperatuur meet en vervolgens de thermostatische afsluiter bedient op de vloerverwarming. (en de cv aanstuurt voor warmtevraag)

    in de slaapkamers heb je toch tado radiatorknoppen? die hoeven niet via de thermostaat te werken, maar kunnen zelfstandig als zone worden ingezet.

    waar hangt de bedrade thermostaat eingenlijk?

  • hoi,

    mijn bedrade thermostaat hangt in de woonkamer waar ook de vloerverwarming ligt. in mijn 4 slaapkamers heb ik al Tado knoppen.

    Wat ik mij verder afvroeg, als ik een thermische afsluiter plaats met een Tado knp wat gebeurt er dan met mijn pomp van de vloerverwarming als de thermische afsluiter de de leiding sluit.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Kun je niet beter dat grote topic gaan lezen waarin dit allemaal al vele keren behandeld is?

  • op zich een goed punt van Rob2. Daar is alles al een keer behandeld.

    Maar als je een bedrade Tado thermostaat hebt in je woonkamer, kan deze de vloerverwarming aansturen zoals ik hierboven heb beschreven. Dan heb je geen extra thermostaat nodig.

    Wat betreft de pomp, die blijft gewoon draaien en het water door de vloer pompen. Maar dat is niet anders dan nu verwacht ik. je sluit alleen de warmte toevoer en niet de circulatie in de vloer.

  • Jellllle
    Jellllle
    december 2021 aangepast

    Twee vragen:

    1) Als de pomp niet in de zelfde ruimte staat geeft de tado thermostaatknop op de vloerverwarmingspomp toch een verkeerde waarde aan? Hoe kan je er dan voor zorgen dat de kamerthermostaat deze waarde niet gebruikt? Of zoals jij zegt dat het een slave is van de kamerthermostaat?

    2) Als je de warmwater aanvoer van de pomp afsluit blokkeer je de watertoevoer van de pomp toch? In dit voorbeeld plaatje geloof ik niet dat er een doorgang zit in de groene cirkel, dat zou namelijk betekenen dat het warme en koude water ge-mixed wordt. Als er geen doorgang zit, heb je als ware een afgesloten systeem waar water niet rondgepompt kan worden.


    Ik zie op het forum ook topics van de bedrade versie langskomen met afsluiter en extensiekit maar deze oplossing is mooi in zijn eenvoud.