Je energieverbruik analyseren mbv Tado

Een geweldig inzicht om de temperatuur grafieken en ketel aansturingen naast de energieverbruiken te zetten. Hiermee krijg je een beeld wat je woning en het gebruik daarvan doet op je verbruik. Er zijn soms belangrijke zaken die je moet weten om een helder beeld te vormen. Een mooie toevoeging is een opmerkingen veld per dag. Daar kan je dan zaken invullen zoals: open haard aangehad vanaf 1700 tot 2300 of zolder 24 uur verwarmd of verkeerde instelling gebruikt. Daarmee krijg je een scherper beeld van je energieverbruik en kan je deze uitzondering wellicht terugzien op je verbruik. Een apart schema voor tapwater gebruik? Daarnaast mis ik informatie zoals de Tado die schijnt bij te sturen indien er zon op het huis staat? Allemaal belangrijke zaken om je verbruik te analyseren.
8
8 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Dit is inderdaad wel interessant, maar dat zou op zijn minst betekenen dat er apparaten moeten worden aangesloten, zoals een apparaatje dat aangesloten kan worden op de slimme meter.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Voor de bovenstaande wensen is dat niet nodig, natuurlijk wel als je je gas verbruik er naast wilt leggen. Wellicht zelfs dan niet, want je kunt een extern bedrijf toegang geven tot je meterstanden, dat loopt dan via de uitlezing op afstand door het energiebedrijf die dan vaker gedaan wordt.

    Dan zou Tado of een ander bedrijf dat moeten opzetten zodat Tado klanten zich daar kunnen aanmelden om hun data van zowel de meter als de Tado te verwerken.

    Dat wil ook niet iedereen, dus dan zou een apparaatje aan de slimme meter zoals bijvoorbeeld ook door zonnepaneel installaties gebruikt wordt inderdaad kunnen. Maar dat kan nu al, alleen moet je dat dan zelf optuigen.

  • Ik heb al mijn verbruik inzichtelijk per kwartier. Dat is een service mijn energieleverancier:van de bron. Je kan het thuis ook oplossen. Dan sluit je een energiemonitor aan op je slimme meter. Dan heb je ook beschikking tot de actuele data. De vebruiken via mijn leverancier zijn pas enkele dagen later beschikbaar.
  • Allereerst zou je dan willen dat de meetgegevens die je zo mooi in de app ziet (Temp, RH, aansturing verwarming en Temp-instelling), liefst tesamen met de externe gegevens (zon, buitentemp) naar excel kan exporteren, maar zo'n mogelijkheid heb ik nog niet kunnen ontdekken. Suggestie voor tado?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tado ondersteunt dat niet maar er is wel een hobbyist die dat gemaakt heeft...

  • In mijn rapport staat dat er 92 uur afgelopen maand is gestuurd obv weervoorspelling. Het zou logisch zijn als je ook kan inzien wanneer @Tado.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Ik spaar iedere maand zo'n 13% uit, ik vraag mij af hoe realistisch en correct dit is

  • Wij hebben sinds de hybride warmtepomp een veel lager gasverbruik. Ik geef dagelijks de gasmeterstand bij Tado Energy IQ in maar de grafiek geeft een veel hoger gebruik aan 59 m3 ipv 13 m3. Dit is al lang bij Tado bekend. Wordt echter nog niet aangepast. Waarom kan je dan de meterstanden invullen als Energy IQ er blijkbaar niets mee doet?