Koppeling Tado met vloerverwarmingpomp

Ik ben op zoek naar een slimme oplossing om mijn vloerverwarmingpomp te kunnen laten schakelen afhankelijk van of Tado deze zone verwarmt of niet. Mogelijkheid is natuurlijk gewoon een vloerverwarmingpompschakelaar van 45 euro (https://www.vloerverwarming-direct.be/p/pompschakelaar-hy-02-eco-pump-switch?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7icEQD7crGPiJxpNYm0xhNh4y_WMDVN7eoNgcGPVtb5ABVC3ihSr_BoCBoUQAvD_BwE) maar dat moet toch 'slimmer' en goedkoper kunnen bv. met een slimme schakelaar die de pomp schakelt en die wordt aangestuurd vanuit Tado via een soort IFTTT oplossing of iets dergelijks. Via de API van Tado? Wie heeft een slimme oplossing?

Antwoorden

  • Hallo,

    Bedankt voor uw bericht.

    Voor verwarmingssystemen waarbij een centrale kamerthermostaat zowel de vloerverwarming als de radiatoren regelt, raden wij aan om tado° te gebruiken zoals uitgelegd in de 2e of 3e optie in dit Help Center artikel.

    Zoals u in het artikel kunt lezen, is onafhankelijke regeling van de kamer met vloerverwarming ten opzichte van de kamers met Slimme Radiatorknoppen alleen mogelijk indien er een zoneklep toegepast is. Deze zoneklep zal dan de warmtetoevoer van de vloerverwarming stoppen als de kamer met vloerverwarming op de juiste temperatuur is.

    tado° werkt met vrijwel alle zonekleppen- hoogspanning, laagspanning, normaal open en normaal gesloten. Aangezien deze opstelling een wijziging aan uw bestaande leidingsysteem vereist, raden wij u aan de hulp van uw plaatselijke verwarmingsmonteur in te roepen.

    Als u in Nederland woont, raden we aan om contact op te nemen met 50five en daar een offerte aan te vragen inclusief installatie van een zoneklep. Vertel 50five dan of u gebruik wilt maken van optie 2 (Slimme Thermostaat in de kamer, bekabeld aangesloten op zoneklep) of optie 3 (Draadloze Temperatuursensor in de kamer, Slimme Thermostaat naast de zoneklep) 

    Voor België, hebben we op dit moment geen installatie partner.

    Indien u of uw installateur meer technische informatie wenst over de installatie van tado° op uw verwarmingsinstallatie, neem dan een kijkje in onze professionele installateurshandleiding Slimme Thermostaat - Handleiding voor vloerverwarming en radiatoren.

    Mocht u nog verdere vragen hebben dan horen wij het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Uw tado° team

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast

    @NickM , ik kwam een ittt oplossing tegen op dit forum. Onder onderwerp https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1. Heeft deelnemer Radiator een oplossing geplaatst zoals je vroeg.

  • Beste tado-ers,

    Nu heb ik op de begane grond vloerverwarming en geen radiatoren en op mn 1e etage - 4 radiatoren en op de 2e nog 1 radiator.
    Nu doen ze het allemaal perfect behalve de vloerverwarming. Heb op alle radiatoren een slimme radiatorknop en voor de vloerverwarming ook een slimme radiatorknop op aanvoer. En ik heb de slimme thermostaat ingesteld als leidend qua temperatuur voor de vloerverwarming en in 1 kamer geplaatst met de radiatorknop die op de aanvoer zit.
    Nu werken de radiatoren perfect met de knop of app. Maar wil de vloerverwarming maar niet luisteren naar signalen vanuit de app of vanaf de slimme thermostaat. Enige wanneer de vloerverwarming opwarmt is als een van de radiatoren om warmte vraagt. Ik heb ook een bypass laten plaatsen. Ik heb dus eigenlijk wat gedaan naar mijn idee wat in dat ene draadje hierboven ook wordt genoemd.
    Hoop dat iemand weet wat het kan zijn.
    Bedankt
  • Het lijkt er op dat de slimme radiatorknop bij je vloerverwarmingsunit geen ontvangst heeft. Dit kun je checken vanuit de tado app. Als er inderdaad geen ontvangst is en de radiatorknop staat standaard 'open' dan krijgt de vv unit inderdaad warmwatertoevoer als de radiatoren om warmte vragen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @almiros
    Je zit in het item van Nick, dus beter om een nieuw eigen item te starten.
    Ik zou even een Tado knop uit een andere ruimte op de vloerverwarming zetten om te kijken of er dan iets geregeld wordt. Dan kom je meer te weten.