2 bedrade thermostaten in 1 kamer mogelijk tbv vloerverwarmingsklep?

Opties

Ik vraag me af of de volgende opstelling zou kunnen werken.

Ik wil een klep aansturen met een bedrade thermostaat (S2) tbv vloerverwarming. Maar ik heb in de woonkamer ook een bedrade thermostaat (S1). In de app geef ik aan dat thermostaat S1 zoneregelaar en meeteenheid voor de woonkamer is, S2 wordt ook in de woonkamer geplaatst maar meet zelf niet.

Theoretisch zou dit kunnen werken, maar is dat ook zo in de praktijk?

Het voordeel van deze opstelling t.o.v. die in de handleiding is dat er gebruik gemaakt kan worden van een bedrade verbinding ipv de combinatie draadloze temperatuursensor plus draadloze ontvanger.

Weet iemand of dit werkt ?

ps: ik ben niet geïnteresseerd in de optie voor een slimme knop in de aanvoer van de vloerverwarming.


Beste Antwoorden

  • [Deleted User]
    [Deleted User] | Admin
    Antwoord ✓
    Opties

    Hallo Herres,

    Bedankt voor uw vraag,

    U hebt dus twee sets bedrading lopen vanuit de woonkamer? Dus twee draden naar de ketel en twee andere draden naar de klep? Zo ja, dan hebt u geluk en dan is uw voorstel zeker mogelijk. De enige reden waarom wij draadloos adviseren is omdat 99.99% van woningen geen twee aparte sets bedrading naar de woonkamer hebben lopen.

    Probeer dan i.i.g. de twee Slimme Thermostaten minstens 3 meter van elkaar af te houden om storing te voorkomen.

    Met vriendelijke groeten,

    Joey

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Bedankt @Joey en @Rob2 .

    Dat biedt nieuwe en plezierige mogelijkheden.

    Ik denk dat er veel meer mensen voordeel van deze oplossing kunnen hebben. De draden tussen de thermostaat en de ketel heeft haast iedereen al. De draden tussen de 2e thermostaat die de klep aanstuurt en de klep zullen beide meestal nieuw aangelegd worden. Als die thermostaat naast de klep komt te zitten is het maken van een draadverbinding heel eenvoudig.

«1

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Volgens mij kan dit niet, en was altijd de officiele oplossing om de thermostaat in de kamer te gebruiken voor het aansturen van een zoneklep en het aansturen van de ketel te doen met een "extensiekit". Je moest dan ook nog een speciale instelling laten doen door de helpdesk zodat het systeem weet dat het zo moet werken.

    Maar ik weet niet of die extensiekit nog verkocht wordt. Die was OOK bedoeld om de thermostaat draadloos te kunnen maken en die functie is overgenomen door de combinatie draadloze temperatuursensor plus draadloze ontvanger.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast
    Opties

    Dankje Rob, ik had het het verwacht.

    Toch zou het leuk zijn als het wel kon. Het lijkt ook mogelijk als je denkt dat je een meeteenheid kunt kiezen dan volgt de rest van de apparaten.

    ik vind het technisch minder goed ontworpen als je dit draadloos moet doen terwijl er een draad loopt. Het doet de schoonheid van het ontwerp geen goed doen, zeg maar.

    Is er iemand bij wie dit zo werkt, of die met zekerheid weet dat dit werkt? Het is mij net even te duur om de gok te wagen en een 2e thermostaat aan te schaffen om het te testen.

  • [Deleted User]
    Opties

    @Rob2 Je bijdrage wordt op zone forum gewaardeerd maar je mag aannemen dat wij weten waar wij over praten (namelijk onze eigen producten). Zoals ik al aangaf; "Dus twee draden naar de ketel en twee andere draden naar de klep". Zoals @Herres al aangaf, heeft hij dit dus niet. In dit geval raden wij dus af om twee Slimme Thermostaten in de woonkamer te plaatsen en raden wij aan om te kiezen voor een tado° Slimme Thermostaat icm met een Draadloze Ontvanger (nieuwe generatie Extensiekit). De reden hiervoor is heel simpel, in meeste gevallen (dus niet altijd, maar meeste) is een Draadloze Ontvanger is aanzienlijk goedkoper dan nieuwe bekabeling leggen van de woonkamer naar een klep. De keuze is aan de klant, zijn ze goedkoper uit door bekabeling te leggen, doe dit, is een Ontvanger goedkoper, doe dat.

    "Je moest dan ook nog een speciale instelling laten doen door de helpdesk zodat het systeem weet dat het zo moet werken." Dit is niet al een behoorlijk tijd niet meer van toepassing. https://www.tado.com/professional-manuals, met name "Draadloze Slimme Thermostaat Handleiding - vloerverwarming en radiatoren" Optie 3. Hierin ze je dat dit allemaal door de installateur zelf geprogrammeerd kan worden.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Joey,

    Het probleem is dat jullie maar zo weinig reageren, meestal zo eens per maand op een dag een boel reacties met "benader hiervoor de helpdesk" dus als je wilt dat het beantwoorden van vragen op dit forum beter, sneller en deskundiger gebeurt dan ligt de bal daarvoor bij Tado niet bij mij.

    Als je het gebruik van een forum bij support van een product een beetje serieus neemt als bedrijf dan zorg je dat een medewerker iedere dag de vragen leest en beantwoordt.

    En wat deze vraag betreft: in de tijd van de Extensiekit was het antwoord duidelijk hetgene wat ik schreef, als dat intussen beter geregeld is dan is dat heel mooi maar dan moet Tado daar misschien ook wat beter over publiceren, bijvoorbeeld in een sectie van het forum of de website die ingaat op nieuwe producten en nieuwe gebruiksmogelijkheden. Over die hele Extensiekit->Draadloze ontvanger overstap heb ik nooit een duidelijke uitleg gelezen vanuit Tado, "we" moesten gewoon maar zien dat er ineens een ander product op de site stond en een product verdwenen was. Dat kan beter.

    Rob

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Voorlopig werkt het nog niet. Het systeem accepteert geen 2 slimme thermostaten in 1 ruimte. Ik hoop op spoedige reactie en hulp van Tado. Als ik weet hoe het moet laat ik het wel weer weten. Koop dus niet meteen allemaal een 2e bedrade thermostaat voor deze oplossing 🤣.

    @Joey kun je hier svp mee helpen?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het werkt!
    Het configureren van 2 thermostaten in 1 ruimte moet wel door de helpdesk van Tado gedaan worden. Maar dan werkt het ook zoals bedoeld.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    mei 2021 aangepast
    Opties

    Hier de opstelling van de vloerverwarming. Met een bedrade Tado thermostaat, en een thermostatische klep die wordt bekrachtigd door een Honeywell MT4-230nc .


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja ik zei al dat je een instelling door de helpdesk moet laten doen maar Joey van de helpdesk zegt dat dat niet meer hoeft...

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, je had gelijk. Helpdesk hulp blijft nodig.
    Dat is wel een nadeel voor deze oplossing.
  • Emphyrio
    Opties

    @Herres Dit ziet er uit als een fijne oplossing! Kun je me misschien helpen met deze vragen?

    1. Denk je dat je in plaats van een Slimme Thermostaat ook een Extensiekit (V3) zou kunnen gebruiken? (heb het ook nagevraagd bij Support maar wat extra bevestiging zou fijn zijn)
    2. Is de Honeywell MT4-230nc een stil apparaat of is hij lawaaierig?
    3. Ik kan het niet goed zien, maar heb je nog ergens een bypass?

    Alvast bedankt!

    Roelof

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Hi Roelof,
    1- ik heb daar geen ervaring mee. Zou opstelling 3 uit de standaard opstellingen van Tado voor vloerverwarming dan niet iets voor je zijn?
    2- die is helemaal geluidloos
    3- ik heb zeker een bypass, maar die zit op een andere plaats.

    Groet en succes
  • @Herres Nog bedankt voor je reactie. Het is opstelling 2 geworden, volgens mij op dezelfde manier aangesloten als bij jou.

    Zojuist heeft de installateur bij ons een nieuwe CV-ketel geplaatst, inclusief bypass. Ook het Tado-systeem is aangesloten. Behalve de vloerverwarming. De monteur twijfelde over de juiste aansluiting van de Honeywell MT4-230nc op de Slimme Thermostaat.

    Op jouw foto zie ik een mysterieus wit doosje (rechtsonder) waar drie draden uit komen. Zou je ons misschien kunnen helpen met een foto van de binnenkant daarvan? Alvast bij voorbaat hartelijk dank!

  • Herres
    Opties

    Hi Roelof,

    Het witte doosje rechts-onder is alleen een behuizing om de draden veilig aan elkaar te koppelen. (gewoon een doosje uit het rek van de bouwmarkt)

    Het schema is alles in serie schakelen. Dus een netvoedingsdraad naar de klep, de andere klepdraad naar Tado Com, en Tado No naar de andere netvoedingsdraad.

    Ben benieuwd naar je ervaringen

  • @Herres Het was inderdaad erg simpel en ik heb het zelf in elkaar kunnen schroeven. Werkt prima zo, bedankt voor je hulp!

    Mijn ervaring: de mannen van het installatiebedrijf vonden het maar raar, een thermostaat aan een vloerverwarmingsklep koppelen. "We vinden het een rare oplossing. Dat willen we wel voor u aansluiten maar het is geheel op uw eigen risico." Let wel deze installateur adverteert zich als gecertificeerd Tado Professional. Ik denk dat ik zonder de informatie op dit forum vele euro's extra was kwijt geweest, voor een sub-optimale installatie, dus bedankt forum :-)

    Nog een voorbeeld: na enkele dagen zoeken waarom de radiator in de woonkamer niet warm werd, bleek dat de monteur net een verkeerde pin had gebruikt in het verloopstuk voor de radiatorknop. De twee millimeter kortere pin loste het op.

    Kortom dat 'tado gecertificeerd' ik weet het niet :-)

  • Andreplusplus
    Opties

    @Herres @Joey Ik heb een dagje lopen speuren op dit forum, en bovenstaande foto helpt mij het meeste op weg. Heb je overwogen een NO ipv een NC klep/servomotor te gebruiken? Het lijkt mij logisch dat als de boel stroomloos is, de klep open staat zodat de vloerverwarming het in ieder geval kan doen. De thermostaat kan beide situaties aansturen.

    De Honeywell klep heeft ook een uitvoering met extra schakelaar, bijv om de pomp te schakelen. Maar in jouw opstelling zou je toch ook pomp en klep parallel kunnen schakelen via het relais van de slimme thermostaat? Want pomp hoeft niet te draaien als de klep niet open staat, en je hebt dan geen pompschakelaar meer nodig die schakelt o.b.v. (CV) aanvoertemperatuur. Enige voordeel van de pompschakelaar is dan het dagelijkse inschakelen van de pomp tegen vastlopen (maar dat hoeft eigenlijk alleen buiten het stookseizoen, dus desnoods kun je pomp dan ompluggen van thermostaat naar pompschakelaar (die ik toch al heb).


    Dit is mijn situatie

    • vloerverwarming op de benedenverdieping - helaas niet per ruimte aangelegd, dus geldt als 1 zone.
    • radiatoren op de bovenverdieping en zolder
    • thuiswerkkantoor en kinderkamers (allemaal boven) graag op temperatuur, en beneden mag op de nachtstand (17 gr) tot er mensen beneden zijn

    Hieronder mijn plannen

    • slimme bedrade thermostaat in de woonkamer (ST)
    • Bestaande bedrading naar CV gebruiken
    • Nieuwe elektradraad van thermostaat naar klep (is gaatje door de muur, dus makkelijk te doen)
    • ST schakelt de klep in de aanvoer Vvw (en zo mogelijk de pomp tegelijkertijd)
    • ST schakelt óók (via bus protocol, in mijn geval EMS/instelling D031) de modulerende ketel (als ik het goed begrepen heb kan dit, met hulp van de helpdesk?)
    • Slimme radiatorkranen op elke kamer waar een warmtevraag kan zijn, terwijl beneden geen warmte vraagt

    Grootste probleem dat ik nu nl. heb is dat de benedenverdieping ‘s morgens op temperatuur komt en dat er daarna nauwelijks warmtevraag is. Boven zijn de kamers ‘s morgens nog wel warm te krijgen, maar daarna koelt het af en omdat er bij de huidige installatie geen warmtevraag via de bestaande thermostaat is, circuleert er geen heet water meer waarmee boven verwarmd kan worden. Alleen slimme radiatorknoppen boven en een ST beneden helpt niet genoeg, want dan wordt het beneden alsnog te heet, en dat wordt dan opgelost door de klep in de aanvoer van de Vvw.

    Of zit ik er nu helemaal naast? Draadloos en extensiekit lijken me allemaal niet nodig. Ik hoop op een reactie, warme 😉groeten, André

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus
    Dag André, dat zijn een heleboel vragen.

    Het grote voordeel van Tado is inderdaad dat het iedere ruimte afzonderlijk kan verwarmen.

    In jouw plan wil je als ik het goed begrijp met één ST de ketel modulerend aansturen en tegelijkertijd de klep van de vloerverwarming aan-uit aansluiten. Dat is niet mogelijk. De thermostaat kan niet beide tegelijk. Daarom heb ik 2 thermostaten in mijn schema staan. Tado adviseert zelf een andere opstelling met een ST om de vv te schakelen een extra thermostaat en een draadloze ontvanger (opstelling 3).

    Een klep is NC omdat hij in de standaard onbekrachtigde stand gesloten (uit) moet staan.
    De opvolgschakelaar op de klep heb je in deze opstelling inderdaad niet nodig.

    Overigens ben ik weer deels afgestapt van de opstelling op de foto. De bewuste klep is erg langzaam zodat ik ketelstoringen kreeg.
    Daarvoor in de plaats schakelt de ST nu een relais wat de vv pomp aan-uit zet. Ook zit er een klokschakelingetje voor het relais wat eens per dag een minuut de pomp laat draaien. Ik heb dus geen vv klep meer, en schakel de vv pomp.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties

    @Herres Dank voor je reactie. Had ik het toch niet goed begrepen. Ik zag ook dat de betreffende klep minuten looptijd had itt een zoneklep die in 18s opent/sluit. Maar ja die kost dan ook €180. Dan ga ik ook voor het schakelen van de pomp, kan later altijd nog een klep toevoegen als het niet afdoende blijkt (wat ik me niet kan voorstellen). En heb ik dus een 2e ST nodig, of toch de extensiekit.

    Dan om toch te kijken of ik het nu goed heb: 1 ST bedraad voor aansturing VVW pomp. 2e ST voor aansturing CV ketel.

    Ik heb nog geen idee hoe e.e.a. exact ingesteld moet worden, maar daar kom ik tzt vast wel uit. Ik vermoed dat de 2e ST communiceert met alle radiatorkranen en de 1e ST (alles via de bridge?) en op basis van al die signalen de ketel aanstuurt zodra er ook maar ergens warmte wordt gevraagd. De 1e ST kan dan in de woonkamer geplaatst en dient daar als temp voeler.

    Misschien zou dit dan als opstelling 4 in het document van Tado over VVW passen. Bedraad ipv draadloos.

    Ik vind het lastig dit allemaal precies te doorgronden, ik ben best handig, heb wat verstand van elektronica en snap hoe VVW werkt incl verdeler, thermobegrenzer, pomp etc. evenals de CV ketel. Maar ondanks de grote hoeveelheid informatie op de site van Tado en op dit forum (helaas ook veel onjuiste en tegenstrijdige informatie) is het mij toch niet duidelijk welke componenten er zijn voor welk doel en hoe dat allemaal met elkaar communiceert en samenwerkt, zodra je net buiten de lijntjes wil kleuren.

    Het zou handig zijn als er een overzichtsartikel is, net wat uitgebreider en technischer dan de voorhanden documentatie zodat men op voorhand beter kan inschatten wat er nodig is in zijn/haar situatie, zeker voor de combi VVW en radiatoren.

    En daarbij een uitleg/specificatie van de mogelijke zonekleppen, inclusief merk/type. Dat voorkomt denk ik een boel vragen op dit forum over toepassen van slimme radiatorkraan hiervoor (niet aanbevolen, want regelt niet open/dicht, maar in stapjes) of andere (goedkope) oplossingen die toch niet voldoen.

  • AlphaUMi
    Opties

    Op dit moment heb ik een bedrade thermostaat in de woonkamer. Deze is met twee kabels aangesloten op de ketel boven.

    Nu zijn we vloerverwarming aan het aanleggen. Bij de regelunit komt een zoneklep.

    Ik ben blij dat deze opstelling werkt, want dat zou betekenen dat ik alles bekabeld aan kan sluiten. Nu is mijn vraag, zou het ook mogelijk zijn om zowel de ketel als de zoneklep door de ene bedrade thermostaat in de woonkamer te bedienen? (Dus een combinatie van S1 en S2). Ik heb tenslotte nu de mogelijkheid om de kabels van de zoneklep naar elke plek te trekken in de woonkamer.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Nee dat kan niet.
    Dat lukt alleen als je ook een draadloze ontvanger bij de ketel maakt, en de draad van de thermostaat naar de ketel los maakt. De draadloze ontvanger stuurt de ketel aan. Er ontstaat een opstelling 3 zoals door Tado opgegeven in het document combinatie vloerverwarming en radiatoren.
    Of met twee thermostaten, zoals hierboven omschreven.
  • RvO
    Opties

    @AlphaUMi : Dat zou inderdaad mooi zijn als de Tado Thermostaat de twee uitgangen tegelijk kan aansturen. In dat geval zou de relais uitgang de klep en pomp van de vloerverwarming aansturen en de digitale uitgang de cv ketel.

    Maar zoals @Herres aangeeft, op dit moment kan dat niet.

    Dat is hoe ik het nu begrijp. Ik ben me nu aan het inlezen in de mogelijkheden van tado.

  • Andreplusplus
    Opties

    Zoek even op dit forum naar “dé oplossing voor…”

  • Ed60
    Opties
    Hallo, we zijn inmiddels 9 maanden verder dus ik vroeg mij af of er misschien nu een oplossing is om twee uitgangen tegelijk te schakelen?
    Dit zou voor mij de oplossing zijn.
    M.v.g.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tov de ontwikkeling cyclus tijd van Tado is 9 maanden heel kort. Om een "veelgevraagde feature" te implementeren moet je meer denken aan 2 jaar.

    In ieder geval is dit nog niet opgelost, je moet nog steeds gewoon 2 thermostaten kopen om 2 onafhankelijke schakelingen te kunnen doen (ketel en vloerverwarming).

  • DickieT
    Opties
    Ik heb een vergelijkbare situatie vraag mij af of het volgende werkt.

    Ik heb stadsverwarming en stuur deze aan met een slimme thermostaat in de woonkamer. Alle radiatoren in het huis zijn met een slimme knop uitgerust en worden door de thermostaat in de woonkamer aangestuurd. So far so good ..

    Ik heb een TV kamer en werkkamer, beide met vloerverwarming en een eigen bedrade thermostaat. Deze 2 thermostaten sturen echter niet de stadsverwarming - in andere wooreen, de hoofdthermostaat in de woonkamer moet “aan” staan om de 2 andere thermostaten van warm water en regeling te voorzien.

    Ik wil dus 2 extra slimme thermostaten, in tv en werk kamer, bedraad monteren.

    Moet ik nu 2 extra kamers aanmaken in de app waarin de tv/werkkamer thermostaat zit en dan daar de woonkamer thermostaat als zoneregelaar selecteren? Stuurt de tv/werkkamer dan nog een signaal aan de klep?

    Of moet ik de tv/werkkamer thermostaten gewoon toevoegen on de woonkamer zone en daar ook de woonkamer thermostaat als zoneregelaar selecten (en de tv/werkkamer thermostaat als temp sensor)

    Of wat anders? Dank voor jullie hulp ! Dick
  • Andreplusplus
    Opties

    Ik zou zeggen: elke ST in zijn eigen kamer. In alle kamers: zoneregelaar= woonkamer ST.

    Dan de STs bedraad op de klep aansluiten (NO en COM) en in relaismode configureren.

    Ik weet alleen niet of je dit zelf kan regelen, of dat je hulp nodig hebt van tado support om de extra STs juist toe te voegen aan de kamers en te configureren. Dat zou ik eerst even aan support voorleggen.

  • DickieT
    Opties

    Dank voor je hulp. Ik kan echter in de TV en werkkamer niet de zone controller veranderen naar die van de woonkamer. Deze zijn grijs in het menu en er staat dat ik ze niet kan wijzigen ? De ST's zitten al aan de kleppen van de vloerverwarming en werken, alleen alleen als de woonkamer warmte genereert.

  • Andreplusplus
    Opties

    Nou ja, dat is denk ik precies het punt waar je de tado helpdesk nodig hebt.

    Ondanks deze melding in de app heeft tado support dit wel voor mij juist kunnen instellen.

  • DickieT
    Opties

    Dank je wel - ga ik contact met ze opnemen! Hopen dat een antwoord niet te lang duurt :)