Vloerverwarming zoneklep advies

Beste Lezers,

Graag jullie advies i.v.m. aanschaf zoneklep op een vloerverwarming van WTH

Mijn huidige situatie is al volgt:

  • BG volledig vloerverwarming en radiator in de hal voor de jassen
  • 1e verdieping : master slaapkamer 2 radiatoren / kinderkamer 1 radiator
  • 2e verdieping kantoor 1 radiator / kinderkamer 1 radiator

Ik heb inmiddels op alle all radiatoren een Tado thermostaatkraan gemonteerd en in de woonkamer de bedrade Tado thermostaat en in de meterkast de Tado bridge. Dit werkt allemaal buitengewoon goed!

Maar zodra de kamers boven om warmte vragen, dan wordt de woonkamer bijna een sauna, omdat wij geen zonneklep in de vloerverwarming hebben. Ik heb al aardig wat gelezen in deze community en er zijn meerdere mogelijkheden, ik ben op zoek naar de juiste en de beste. ;-)

Dan nu mijn vragen ik denk dat ik nodig zal hebben een:

Honeywell Zoneklep:

of een

Intergas tweewegklep set:

Een van deze klep oplossingen zal aangesloten moeten worden ergens tussen de vloerverwarming installatie met een draad naar de Tado thermostaat, welke er voor gaat zorgen dat de klep dicht gaat als de kamerthermostaat op temperatuur is. Die zit gelukkig vlakbij de de vloerverwarming installatie en kan dus eventueel rechtstreeks op de Tado worden aangesloten.

  • Welke klep zou ik nodig hebben, heeft iemand hier ervaring mee? Honeywel of juist de intergas (of een andere?)
  • Waar tussen alle de buizen sluit ik hem precies aan
  • Welke kabels sluit ik waar op aan op de thermostaat
  • Zijn er nog andere dingen nodig om bijv. de pomp te laten stoppen en weer draaien oid.? (heb ik ergens gelezen)

Ik ben zelf wel een klein beetje technisch om dingen te doen, maar twijfel enorm of ik wel de goede stappen volg?

Hoe en waar laat ik bijvoorbeeld het beste het hele systeem goed leeg lopen als ik bij de vloerverwarming de klep er tussen wil zetten.

Mijn Ketel is een Intergas Kompakt HR en er loopt ook nog een niet aangesloten kabel van de CV naar de vloerverwarming? (zie foto) er loopt natuurlijk ook nog een kabel van de kamerthermostaat naar de CV ketel die zit wel al aangesloten.

Ik hoop dat iemand mij een klein beetje op weg kan helpen :-)

Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe dingen te proberen en te leren en inderdaad ik zou natuurlijk ook gewoon een cv monteur langs kunnen laten komen.

Ik wil iedereen alvast via deze weg bedanken voor het advies!

Gr.

Dennis (The Mennis)


Beste Antwoord

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Hi @The_Mennis Uitgebreide vragen, vragen om uitgebreide antwoorden ;-)

    Ik ben een tijd terug met dezelfde interesse begonnen als jij, dus leuk om te zien dat je het ook leuk vind om dingen te leren!

    Om te beginnen moet je voor de zoneklep ook een extensiekit aanschaffen en een kabel trekken van je thermostaat naar de extensiekit. Dus niet naar de CV en in de installatie handleidingen moeten kijken hoe je deze moet aansluiten. Ik durf zo niet te zeggen welke zoneklep geschikt is en welke je hiervoor het beste kan aanschaffen.

    Een (eenvoudiger) alternatief zou ook kunnen zijn (ik heb m thuis ook ;-) ) om een radiatorknop te plaatsen in plaats van een zoneklep deze kan ook de vloerverwarming in en uitschakelen maar dan draadloos zoals dit ook werkt voor de andere radiatoren. Let op de bestaande thermostaat knop moet blijven zitten.

    Een beschrijving hiervan is hier te vinden https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1 (mijn systeem staat op pagina 2)


    Voor wat betreft de plaatsing, neem ik aan 1 en 2 naar een andere radiator gaan, en 3 de bypass is voor het systeem.

    je zou de radiatorknop of zoneklep bij de gele cirkel moeten plaatsen.

    Leeg laten lopen van het systeem kan bij de blauwe cirkel, hier kun je een tuinslang op aansluiten, let op dat er behoorlijk wat druk op het systeem kan staan, dus rustig opendraaien :)

    De pomp zou je kunnen laten draaien, hij circuleert in beide oplossing het water binnen het vloerverwarmingssysteem. als je nog wat meer energie wilt besparen, kun je ook een pompschakelaar installeren, zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/eco-pump-switch-hy-02-vloerverwarming-pompschakelaar/9200000021782900/?referrer=socialshare_pdp_www

    Mocht je vragen hebben hoor ik het graag!


Antwoorden

  • Beste Gaha,


    Dank voor je uitgebreide antwoord en advies, binnenkort komt er een cv monteur langs om op de door jou aangegeven plek een extra kraan te plaatsen! 😀

    Gr,

    Dennis (The Mennis)

  • Hoi Dennis,

    Ik worstel met hetzelfde probleem wbt de vloerverwarming en tegelijk denk ik a) overweeg ik tado te kopen om met name het warmte verlies in andere ruimte te minimaliseren (lees ben niet zo bang dat het een sauna wordt) en b) heb je overwogen om misschien de watertemperatuur van de vw terug te brengen?

    Hoe bevalt nu jouw gekozen oplossing?

    Groet, Pascal

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast

    Hi Mennis, en Gaha,

    interessante vraag, waar veel over te zeggen is en al is gezegd op dit forum. En toch wil Ik nog wel wat nieuwe gezichtspunten toevoegen.

    De oplossing met een Tado knop werkt, maar is niet zoals je zoekt “het beste” omdat zo’n knop ook zelf regelt en zodoende niet altijd de maximum waterstroom geeft. Bij mijzelf werkt het niet voldoende, en ga ik daarom binnenkort een klep monteren.

    Zo’n Honeywell klep is goed, maar maakt wel veel geluid bij het openen en sluiten. Als dit een bezwaar is kunt je ook kijken naar een thermische aansturing die stil is.

    Over de aansturing van een klep geeft Tado in de handleidingen aan om een extensiekit of draadloze ontvanger te gebruiken, en een thermostaat voor de aansturing van de klep. Ik heb ontdekt dat dit ook kan met 2 bedrade thermostaten. Met bevestiging van Tado dat dit mogelijk is. Zie link https://community.tado.com/nl/discussion/9311/2-bedrade-thermostaten-in-1-kamer-mogelijk-tbv-vloerverwarmingsklep#latest Dit is nieuwe informatie die nog niet algemeen bekend is.

    Je pomp is van het ouderwetse niet energiezuinige type. Dus ik zou zeker een pompschakelaar toepassen, dat heb je er in een jaar uit.

    Zie nu pas dat dit een oud item is 😩, vermoedelijk weer omhoog gekomen door de vraag van Pascalv.

    Groet en toch nog succes.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @pascalv , goed idee om Tado te nemen 😀 ben er zelf heel tevreden mee.

    Wat betreft je vraag, het gaat meestal niet werken zonder een (vorm van) aansturingsklep van de vloerverwarming. Hoewel ik op dit forum ook een keer iemand ben tegengekomen die er prima mee kon leven. Daar was de situatie kennelijk net mooi in balans. Maar je krijgt niet het comfort wat je met een goede regeling kunt hebben, en het is meer toeval als het lukt.

    Bij mij heeft het ook even gedraaid zonder klep op de vloerverwarming, gewoon om te kijken uit nieuwsgierigheid of het zou lukken. Maar het was geen succes. Heel snel veranderd.

    groet, succes.

  • Hoi Pascal,


    Mijn woorden waren exact hetzelfde, maar helaas werd het toch echt te warm en heb ik er een extra kraan tussen laten plaatsen.

    Was een uurtje werk, dus zo gepiept! Nu werkt het helemaal super!!

    Gr,

    Dennis

  • Ik heb sinds woensdag ook een kraan er tussen en alles functioneert prima ... nu gaan genieten

  • Pietza54
    Pietza54
    juli 2021 aangepast
    Ik ben hier nieuw. Ik heb veel gelezen over Tado+vloerverwarming. Ik denk het te snappen. Toch een bevestiging gevraagd…
    Als ik de STK zo aansluit als Dennis.
    - dan koppel ik die knop aan de woonkamerthermostaat.
    - de radiatoren in de wk niet, die regelen zichzelf
    - er is geen bedrade thermostaat nodig
    - de extensiekit bij de ketel kan dus draadloos

    Vast bedankt voor een reactie.

    Groet
    Piet
  • Hoi Piet,

    Heb jij VV (vloerverwarming) en radiatoren in de WK (woonkamer)?

    Mijn situatie is alleen VV in de WK......

    Mijn STK aan de VV staat gekoppeld aan de bedrade thermostaat in de WK.

    De WK thermostaat is dus leidend en de STK aan de VW zal in actie komen als de WK thermostaat gaat vragen om te verwarmen.

    Hoop dat dit zo duidelijk is, anders nog even wat toelichting geven op je totale omgeving en aangeschafte Tado pakket.

    Gr,

    Dennis


  • Ha Dennis,

    Dank voor je reactie. Hieronder nog een toelichting, en verzoek om advies.

    groet

    Piet


    Mijn aangeschafte producten:

    1 draadloze thermostaat

    1 draadloze extensiekit

    10 STK

    1 internetconnector

    1 pompschakelaar


    situatie

    BG:

    wk VW ( 1 zone) + 2 radiatoren + 1 convectorput (die niet veel doet.., wil ik open laten staan zonder STK)

    werkkamer 1 radiator

    bijkeuken 1 radiator


    Etage 1:

    SLk met 2 radiatoren

    Slk met 1 radiator

    Badkamer met 1 radiator


    Zolder:

    Slk met 1 radiator

    Jij hebt bedrade onderdelen gebruikt. Waarom? Waarom niet draadloos? Alle STK incl die van de vw “meten” toch IN de ruimte die ze verwarmen?

  • GuidoM
    GuidoM
    juli 2021 aangepast

    Goedemiddag,

    Ik ben ook aan het bedenken hoe ik mijn vloerverwarming kan uitschakelen zonder zoneklep, en ik had het idee om de pompschakelaar daarvoor te gebruiken. Die gaat nu lopen als de ketel aan gaat en dus het water heet wordt. Als ik de temperatuursensor nu aansluit op de relais schakeling van de slimme thermostaat (waar je normaal gesproken dus de tweewegklep mee zou aansturen) dan zou het toch moeten werken? De technische werking van het systeem verandert niet, alleen gaat de pomp dan lopen als er warmtevraag in de woonkamer is in plaats van als het water heet wordt.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    In principe kun je vloerverwarming aan en uit schakelen dmv het schakelen van de pomp. Maar de uitwerking is (veel) ingewikkelder dan je voorstelt.
    De relaisschakeling van de Tado thermostaat werkt alleen als het systeem op aan/uit is ingesteld, dus niet op open therm. Die aansluiting op de thermostaat wordt al gebruikt voor de aansturing van de cv ketel, om er ook de pomp mee aan te sturen zou je een schakelingetje kunnen maken met een extra relais.
    En verder moet je ervoor zorgen dat de pomp een minuutje of wat per dag draait om vastlopen te voorkomen. Dat vereist dan weer een extra schakeling. Het is allemaal wel te bedenken, maar niet ideaal.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Volgens mij klopt het niet wat Herres daar schrijft, je hebt sowieso altijd een 2e aansturing nodig. Met je thermostaat regel je (al dan niet met een draadloze ontvanger) de ketel met een BUS protocol zoals OpenTherm.

    Daarnaast heb je een 2e draadloze ontvanger nodig om de zoneklep of pomp aan te sturen. In tegenstelling tot wat je technisch zou verwachten kan een Tado device (thermostaat of draadloze ontvanger) niet beide schakelmethoden tegelijk actief hebben (dus relais en opentherm). Dit staat echter los van de keuze of je een pomp of een klep gaat aansturen, want dat moet beiden met de relais aansluiting dus niet met opentherm.

  • @Herres Ik wil de pompschakelaar aansturen over de temperatuursensor (als dat mogelijk is), niet over de stekker. Die paar minuten lopen per dag blijft hij dan gewoon doen. De relaisschakeling op de open therm aansluiten heeft denk ik niet het gewenste resultaat, de pompschakelaar moet gewoon aan of uit, die hoeft niet de moduleren.

    @Rob2 Ik heb momenteel een bedrade Tado thermostaat in de woonkamer. Ik begrijp dat ik daarmee niet én opentherm én aan/uit kan gebruiken. Dus is er een draadloze ontvanger nodig waarmee ik de tweewegklep of de pompschakelaar aanstuur. Is dat correct? De draadloze ontvanger moet dus de pompschakelaar bedienen ALLEEN als er warmtevraag in de woonkamer is. Ik ga er vanuit dat dat dan zo te configureren is. Misschien een open deur maar ik heb verder helemaal geen ervaring met dit systeem.

    En als ik even verder fantaseer; In principe zou de draadloze ontvanger ook de vloerverwarmingspomp rechtstreeks aan moeten kunnen sturen. Hij moet dan de functie van de pompschakelaar over nemen. Dat zou dan softwarematig moeten. Hij activeert de pomp bij warmtevraag en als er geen warmtevraag is, kan hij de pomp een paar minuten per dag laten lopen om vastlopen te voorkomen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat klopt, je kunt met een draadloze ontvanger (OF met de thermostaat) een aan/uit contact schakelen.

    Oorspronkelijk was het dan zo dat het verplicht was om met de thermostaat die in de ruimte hangt de vloerverwarming te schakelen en met de draadloze ontvanger (bij de ketel gemonteerd) de ketel aan te sturen bijv met OpenTherm, wat natuurlijk heel onhandig was omdat je al een draad had van de thermostaat naar de ketel en geen draad van de thermostaat naar de plek waar de zoneklep/pomp voor de vloerverwarming zit.

    Maar als ik de medewerkers van Tado die hier zo eens in de maand antwoorden op vragen mag geloven is het inmiddels mogelijk om die schakeling om te keren dus met de thermostaat de ketel aansturen (opentherm) en met de draadloze ontvanger de vloerverwarming. Maar pin me er niet op vast, vraag het de servicedesk.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dat is mij inderdaad gelukt op die manier.
    Maar daarvoor was het wel nodig dat de thermostaten door een medewerker van de helpdesk werden geconfigureerd. (Wat een nadeel is voor als er bijvoorbeeld iets verandert in de toekomst.)
    Zie de link hieronder.

    https://community.tado.com/nl/discussion/9311/2-bedrade-thermostaten-in-1-kamer-mogelijk-tbv-vloerverwarmingsklep#latest

    @GuidoM het aansturen van vloerverwarming dmv open therm is niet mogelijk.
  • @Herres @Rob2 Van helpdeskmedewerker Joey in de link die Herres postte begrijp ik dat wat ik wil inderdaad met een draadloze ontvanger kan, of met een 2e thermostaat en dubbele bedrading. Ik ga voor de 1e optie.

    Ik heb mijn pompschakelaar ook al bekeken en als ik de temperatuursensor vervang door een schakelaar kan ik daarmee de pomp aan en uit schakelen. En hij schakelt nog steeds iedere dag in om vastlopen van de pomp te voorkomen.

    Dank voor de hulp!

  • @GuidoM Ik ben erg benieuwd naar de opstelling die je nu gebruikt om je vloerverwarming aan te sturen. Ik ben ook zoekende naar een passende oplossing. Ondanks de vele info op het forum weet ik nog niet wat de optimale oplossing voor mijn installatie is.

    • een draadloze thermostaatknop op de aanvoer zetten, een bypass maken en een schakelaar voor de pomp
    • of een zoneklep er tussen zetten en deze aansturen met een extensiekit (wat tegenwoordig mogelijk moet zijn) en een bypass installeren.

    ik ben opzoek naar wat werkende voorbeelden. hieronder een foto van mij situatie. De bedraden thermostaat hangt niet in de buurt hiervan.

    groetjes,

    Dennis

  • Hoi allemaal,
    Precies het onderwerp waar ik momenteel mee bezig ben.

    Mijn situatie lijkt precies op bovenstaande: woonkamer met vloerverwarming en slaapkamers met radiatoren, allemaal voorzien van Tado.
    Tevens heb ik een Homey geïnstalleerd waarmee ik slimme schakelingen kan maken. En heb geschakelde stopcontacten.

    Ik dacht het als volgt op te lossen, ik maak een schema in Homey die:
    - uitleest of de VV aangestuurd wordt door tado, als Ja schakelt deze het stopcontact bij de vloerverwarming AAN, als Nee dan UIT.
    - 1x per dag schakelt de vv pomp 10 minuten aan ter voorkoming van vastlopen.

    Ben benieuwd of iemand dit al werkend heeft en of er voorzienbare voor- of nadelen aan zitten.

    Groetjes Emiel uit Deventer

    NB ik las ergens nog wat over oude VV pomp: tijd geleden al vervangen! Echt aanrader qua verbruik.
  • @Emielsanders als je een nieuwe pomp hebt (zoals op de foto) zou ik even checken of deze geschikt is om ‘vaak’ te schakelen. Schijnt dat die moderne pompen zelf moduleren en vaak in/uitschakelen niet goed voor ze is.

    @denman Die ‘draad’ aan je thermostaat van de vvw, gaat die ergens in? Op de foto niet goed te zien, maar het lijkt of het bosje met het uiteinde in de lucht hangt. Dat is niet goed. De draad moet eindigen IN de aanvoerbalk van de verdeler. Als het goed is zit er een messing wat dikker ding aan het uiteinde.

    Bypass lijkt me sowieso nuttig/noodzakelijk.

  • Beste Forum,

    Situatie: Wij hebben een slimme thermostaat van Tado in onze woonkamer (waar alleen vloerverwarming is). Op de bovenste verdiepingen hebben wij losse radiatoren met slimme thermostartknoppen van Tado. Nu willen wij graag een slimme thermostaatknop van Tado op onze vloerverwarming installeren (welke als 'zone-klep' aangestuurd wordt via de slimme thermostaat van Tado in de woonkamer). Wij hebben onze aannemer gevraagd om een thermostaatknop op onze vloerverwarming te installeren, maar volgens mij zit deze nu op de verkeerder plek (zie foto).

    Vraag: Kan iemand mij bevestigen of de thermostaatknop op de juiste plek zit en/of deze op een andere plek moet? Volgens mij moet de thermostaatknop namelijk ná de bypass zitten en niet vóór de bypass?

    Mvg, Jordi



  • ja, helaas. Bypass moet voor de knop zitten...
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Volgens mij zit het prima zo. De bypass is voor de pomp van de vv en niet voor de ketel
  • o o o. Niet juist, @Douwe. Vvw is hydraulisch neutraal.
    Bypass is om circulatie mogelijk te maken als de ketel pompt en alle kranen in het hele huis dicht zitten.