Huiskamer wordt onvoldoende warm

Tado staat op verwarmen. Maar het wordt vandaag met sneeuw en oosten wind niet warmer dan 17gr. Instelling Vaillant ketel retourwarmte 75gr. Temperatuur ruimte ingesteld op 25gr maar het wordt niet warmer. Ik verwacht dat de radiatoren gloeiend heet zijn, maar dat is niet het geval. Kan dit komen door 2 convector radiatoren zonder radiator knop? Of is het een Tado instelling?

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    mei 2021 aangepast Antwoord ✓

    Hoi Melinda, leuk om nog iets van je te horen.

    Her is bekend dat de vroege start functie niet goed werkt. Beter om met een eigen instelling het schema vroeger te laten starten.

    Dus het gaat beter maar nog te langzaam. Ik vraag me af of de reden voor het niet goed op temperatuur komen is dat de ketel aan het pendelen gaat en niet continu warmte afgeeft. Dat ziet er zo uit: ketel gaat aan en maakt warmte en korte tijd later gaat de watertemperatuur door het ingestelde maximum heen waarop de ketel stopt en enige tijd wacht. Vervolgens weer opwarmt etc. Het gevolg is dat het huis maar heel langzaam opwarmt. Dit kun je checken door een poosje de ketel en de temperatuur van het water te volgen in de ketelruimte zelf.

    Voor wat betreft de convectorputten, essentieel onderdeel van de convectorput zijn de schotten die erin moeten zitten. Ze zorgen voor scheiding van de warme opstijgende lucht en de koude zakkende lucht en verzorgen zodoende een luchtstroming. Zonder goed geplaatste schot doet een convector bijna niets. Ik zie op de foto’s wel een houten schot, maar ik kan niet goed zien of het goed geplaatst is, en of er een ruime spleet aan de onderkant zit. Hier volgt een afbeelding van het principe.

    Groet, ben benieuwd naar de uitkomst.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Wat is de ingestelde aanvoerwarmte temperatuur? 75 graden retourtemperatuur is veel te hoog. Is dat werkelijk gemeten? Wat voor verwarmingselementen zitten in de woonkamer? Wat voor Tado spullen? Zitten de convectoren in een put, of zijn ze vrijstaand?

  • Hi. Uitstroom vd cv is 75gr. Foutje in de tekst geslopen. Niet werkelijk gemeten, geeft de ketel aan. Er zitten in de woonkamer 2 radiatoren met tado thermostaat kranen, de draadloze tado thermostaat v3 en de tado bridge. We hebben daarnaast 2 convectorputten met radiator ingebouwd. Daar zit geen kraan op.
    Hoop dat je hier een oplossing voor hebt. Vandaag is het niet warmer dan 18,2 gr geweest. Terwijl ingesteld staat dat het om 08:00u 20 gr moet zijn.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Hoi Melinda,

    Dat de convectoren geen Tado knop hebben kan niet de reden zijn van je probleem, integendeel zelfs, de woonkamer zou er soms ongevraagd te warm van kunnen worden.

    Even een een paar dingen checken

    1) in de app heb je een ruimte die Woonkamer heet, en in de Woonkamer zie je in de app een slimme thermostaat en twee slimme knoppen zitten. Klopt dat? Zo niet dan zijn de knoppen niet goed geïnstalleerd.

    2) de temperatuur van 18,2 die je opgeeft is de temperatuur die je uitleest op de app, niet op een thermometer. Als dit de waarde van een thermometer is en de thermostaat geeft iets anders aan dan zou de ruimte wellicht gekalibreerd moeten worden.

    3) de radiatoren zijn helemaal niet warm? Heb je adapters gebruikt op deze radiatoren? Zo ja, heb je dan de juiste verleng-asjes gebruikt?

    4) Worden de convectoren warm? Kun je een foto plaatsen of aan me mailen waar de inhoud van de convectorput goed zichtbaar is? Ik verwacht hier geen probleem, maar vraag me iets af.

    als de convectors warm zijn en de radiators niet, dan zou je als tijdelijke noodmaatregel voor de komende kou een Tado knop eraf kunnen schroeven, dan staat die kraan vol open.

    Hoop dat we er zo achter komen, en dat je snel weer warmte hebt.

  • Ik had dit probleem: andere ruimtes werden warm, maar woonkamer beneden (vloerverwarming + radiator) niet meer. Ik begrijp nu dat je gewoon niet het hele huis warm krijgt (dat is wel nodig met thuiswerken en kinderen thuis, maar goed).

    Nu heb ik alle ruimtes uitgezet behalve de woonkamer en komt de warmte weer terug.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @gjhoekman wat u schrijft is wel tamelijk apart. Normaalgesproken is het ketelvermogen ruimschoots voldoende om het hele huis warm te krijgen onder alle omstandigheden. Alleen als het huis heel groot en slecht geïsoleerd is zou dat een probleem kunnen zijn.

    U zegt "Ik begrijp nu dat je gewoon niet het hele huis warm krijgt". Waardoor is het dat u dat nu begrijpt?

    Ik vermoed dat er bij u iets aan de hand is qua ketelinstellingen, of inregeling van het systeem. Welke water aanvoertemperatuur is er ingesteld? Zijn uw radiatoren waterzijdig ingeregeld?

  • Mijn radiatoren zijn niet waterzijdig ingeregeld, ik begreep vandaag van Feenstra dat dit wel moet.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Mooi dat de oplossing gevonden is. Succes.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Melinda

    Hoi Melinda,, heb je het kunnen oplossen?

    Leuk als je even terugkoppelt, dan leren we er ook weer iets van 😉

  • Hoi @Herres,

    excuses voor de vertraging. reactie op je vragen:

    1) klopt

    2) uitlees temperatuur is van app en aparte thermostaat, deze staan op verschillende plekken in de kamer.

    3) de radiatoren worden warm. geen verlengasjes nodig gehad.

    4) Zie de 1e 3 foto's, ze worden wel warm, maar niet super. maar we gaan ook proberen de waterzijdige aansluiting van de convectorput radiator aan te passen. De andere radiatoren kunnen we niet instellen, die worden goed warm/heet.

    > nu de wind vanuit het noord/oosten is gaan liggen wordt het wat sneller warm in huis, maar met instelling 'vroege start' is het (sinds installatie in november 2020) nog niet op de juiste tijd warm geweest. We krijgen ook het idee dat de modulaire instellingen van de app niet snel genoeg reageren om om te gaan met grote temperatuur verschillen. zie ook de bijgaande print screens van vorig weekend en vandaag.

    Vandaag in de convector put een 3-tal computerventilatoren geplaatst, waardoor het in de huiskamer al wat comfortabeler aanvoelt en sneller warm wordt -even na 12.00 uur geplaatst zoals je aan de curve kunt zien :) - en foto 3 van de radiator met ventilator bovenop. De 2 andere zitten onderin de put (bij de tie-raps). we hebben overigens 2 putten van 1.5 meter.




  • deze post bleef in concepten staan. Weet niet waarom. Maar met ventilatoren in de putten is de kamer inmiddels lekker warm te houden. Gr Melinda

  • Hoi Herres, inmiddels is het allemaal aangepast. De ventilatoren zitten nu onderin en er zitten schotten in zoals je hebt aangegeven in je tekening. Op de ventilatoren zitten een warmte schakelaar. Die horen we netjes aan- en uitschakelen. De vroege start hebben we uitgezet in de gang. In de huiskamer werkt het wel (met de deur naar de gang dicht).dank voor het meedenken! Gr Melinda
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Graag gedaan. Veel warmte toegewenst 😀
  • Hoi @Herres,

    excuses voor de vertraging. reactie op je vragen:

    1) klopt

    2) uitlees temperatuur is van app en aparte thermostaat, deze staan op verschillende plekken in de kamer.

    3) de radiatoren worden warm. geen verlengasjes nodig gehad.

    4) Zie de 1e 3 foto's, ze worden wel warm, maar niet super. maar we gaan ook proberen de waterzijdige aansluiting van de convectorput radiator aan te passen. De andere radiatoren kunnen we niet instellen, die worden goed warm/heet.

    > nu de wind vanuit het noord/oosten is gaan liggen wordt het wat sneller warm in huis, maar met instelling 'vroege start' is het (sinds installatie in november 2020) nog niet op de juiste tijd warm geweest. We krijgen ook het idee dat de modulaire instellingen van de app niet snel genoeg reageren om om te gaan met grote temperatuur verschillen. zie ook de bijgaande print screens van vorig weekend en vandaag.

    Vandaag in de convector put een 3-tal computerventilatoren geplaatst, waardoor het in de huiskamer al wat comfortabeler aanvoelt en sneller warm wordt -even na 12.00 uur geplaatst zoals je aan de curve kunt zien :) - en foto 3 van de radiator met ventilator bovenop. De 2 andere zitten onderin de put (bij de tie-raps). we hebben overigens 2 putten van 1.5 meter.