Tado: stadsverwarming + vloerverwarming (WATTS STELMOTOR 230V NC 22CX)

Ik ben op dit moment bezig met een verbouwing en zou graag advies willen over de compabiliteit met Tado van mijn geplande hardware.

Huidige situatie:

  • Stadsverwarming
  • Honeywell VC8015 2-weg klep met Honeywell thermostaat op de hoofdaansluiting
  • Vloerverwarming op de begane grond
  • Radiatoren op de 1e en 2e verdieping

Mijn gewenste nieuwe situatie:

  • Stadsverwarming
  • Huidige 2-weg klep verplaatsen naar nieuwe vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping
  • Nieuwe 2-weg klep kopen en plaatsen in vloerverwarming verdeler op de begane grond
  • Beide vloerverwarming verdelers apart aansturen met een thermostaat (idealiter draadloos)
  • Domme radiatoren op de 2e verdieping (geen Tado voor nu)

Mijn 1e idee was om een nieuwe Honeywell VC8015 te kopen. Aangezien mijn leidingwerk naar de begane grond verdeler 15mm knel is ben ik bij dit product uitgekomen:

Mijn grote vraag is nu of Tado deze stelmotor aan kan sturen: WATTS STELMOTOR 230V NC 22CX

https://4heat.nl/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=43

Deze optie lijkt beter te passen bij 15mm knel en is een stuk voordeliger.

Iemand advies?

Bij voorbaat dank!

Antwoorden

  • Zelf nog even dieper naar de documentatie gekeken.

    Het lijkt me dat de 2-draads versie sowieso niet kan (werkt met schakeldraad), maar misschien de 4-draads versie?


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast
    Hi, allereerst de vraag of het weghalen van de klep wordt toegestaan door de leverancier van de stadswarmte. Het zou me niet verbazen als de aansluitvoorwaarden iets zeggen over de manier van aansluiten, of dat de klep zelfs eigendom kan zijn van het bedrijf. In dat geval moet de klep blijven zitten.
    Dat is in principe geen probleem want je kunt het op verschillende manieren oplossen.
    Bekijk allereerst eens de handleiding van Tado voor het aansluiten van vloerverwarming en behandel de stadswarmte klep alsof het de cv is. Dan heb je alleen een klep nodig voor de vloerverwarming.
    Er zijn ook andere mogelijkheden.

    Je vraag of Tado een 230 volt klep kan aansturen : ja dat kan.

    Je vraag of je de Watts klep met 2 of 4 draden moet kiezen: de 4 draads versie heeft een opvolgschakelaar waarmee je een aardige schakeling kunt maken. Bijvoorbeeld als je toch met 2 extra kleppen wilt werken dan kun je daarmee de stadswarmteklep schakelen. Zie schema in de handleiding van de Honeywell vc-8615 klep.

    Tot zover.
    Groet, succes, hou ons op de hoogte.
  • Dank Herres voor de reactie. Heel fijn!

    Ik ga eerst contact opnemen met Vattenfall of ik de klep mag verplaatsen.

    Ik zie ook dat de vorige bewoners geen thermostaat in de retour leiding hebben zitten (vloerverwarming verdeler begane grond). Dit lijkt mij ook geen goede zaak, maar ga dat proberen verder uit te zoeken.


    Groeten,

    Joost

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Dag Joost,

    Voor mij ziet het er normaal uit zo, dus geen thermostaat in retourleiding.

    groet.

  • Hmm dan heb ik nu wel een verschil tussen de verdelers beneden en die boven.

    Boven is er namelijk door de installateur wel degelijk een thermostaat in de retourleiding geplaatst. Volgens hem hoort dat bij stadsverwarming.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Interessant, dat wist ik niet. Kon hij ook vertellen waarom dat zo is?
  • Volgens mij is de gedachte hierachter dat je bij stadsverwarming betaalt voor de hoeveelheid water door de retourleiding.

    Door geen retour thermostaat ('begrenzing') te hebben bepaalt de capaciteit van de pomp hoeveel water er door heen gaat, en waar je dus op afgerekend wordt. Dit kan je dan knijpen met de thermostaat.

    Anders is er een kans dat het water met een lage warmteverlaging er gelijk weer uitstroomt, wat zonde zou kunnen zijn.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Die extra begrenzer zorgt er dus voor dat er geen warm water ongebruikt retour stroomt. Goed om te weten.