Tado bridge in conflict met een HDMI extender over IP

Dag allen,

Ik heb een tado wireless kit, een draadloze thermostaat en 8 knoppen, alles aangesloten op een Remeha Calenta 40. Alles draait goed, al was het lang zoeken om de installatie gister te starten omdat de bridge in eerste instantie niet wilde online gaan via de switch, die het thuisnetwerk verbindt met de telenet modem. Na heel lang problem solven, en op verschillende ingangen, switchen doorheen t huis, erachtergekomen dat 1 toestel de toegang van de bridge dwarsboomt, een Marmitek Megaview HDMI over UTP extender.

Als ik die laatste van netwerk haal, werkt tado wel. Maar ik heb die extender helaas regelmatig nodig. Hoe los ik dit op? Bestaat er een firmware update voor de bridge? Wijs ik een specifiek IP adres toe aan bridge?

Ik weet het even niet meer. Dank!

Kristof

Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Je kunt het isoleren door een switch te gebruiken die VLAN kan en dan een apart VLAN configureren waar alleen de poorten waar die Marmitek aan hangt (op 2 verschillende switches neem ik aan) "untagged" lid maken van dat betreffende VLAN. De verbinding tussen de switches maak je "tagged" lid van dit VLAN.

    De Marmitek's zien dan nog wel elkaar, maar de rest van het netwerk ziet hun verkeer niet meer.

    Maar de switches die jij hebt kunnen dit niet. Je hebt "managable" switches nodig, die hebben zelf ook een IP adres en je kunt er op inloggen met een browser en de boel configureren. Je hebt er minimaal 2 nodig, namelijk op de plekken waar die Marmitek dingen aangesloten zijn.

    "multicast" verkeer wordt door gebruik van een speciaal adres doorgestuurd naar alle poorten van alle switches. De Tado bridge kan dat kennelijk niet verwerken. Met een VLAN maak je een apart netwerk waarbinnen dat verkeer wel alle kanten uit gaat maar niet naar de andere poorten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Geen idee wat bij jou die diverse spullen kosten... managable switches voor thuis kosten niet veel meer afh van het aantal poorten vanaf zo'n 40-70 euro, en dit biedt voor de toekomst ook andere mogelijkheden om dingen van elkaar te isoleren die je om veiligheidsredenen beter niet op 1 netwerk kunt zetten.

    Je zou ook die HDMI extenders kunnen vervangen door types die hier geen last van hebben, of een kabel leggen tussen die extenders. Ik heb zelf ook HDMI extenders maar die werken niet eens met een netwerkprotocol maar daar zit gewoon een eigen UTP kabel tussen waar ze hun eigen signaalprotocol op gebruiken, dat geeft in principe de beste kwaliteit.

    Ik weet niet hoeveel verkeer die dingen van jou maken en of powerline adapters dat snel genoeg kunnen verwerken, dat moet je dan gaan testen.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat je HDMI extender wellicht multicast gebruikt ofzo. Dit kan problemen geven met name als je switch hier niet op is voorbereid (IGMP snooping).

    Kijk eens of je de HDMI extender niet op een point-to-point mode kunt zetten of anders kijk eens wat de vereisten van het ding zijn aan je switch. Wellicht heb je een "domme switch" en moet je toch een keer aan een wat betere (1 Gbit, managable, IGMP snooping).

  • Dag Rob,

    Erg dank voor je antwoord. Hierbij wat meer uitleg over de setup

    Wat ik ondertussen ondervond is dat deze Megaview 90 van Marmitek (twee bakjes: zender en ontvanger) geen van beiden een IP adres vragen/krijgen. Het gaat dus louter om een datastream over het netwerk. Maar misschien bedoel je dat met multicast?

    De HDMI extender is helaas een dom ding, waaraan je niets kan veranderen, inpluggen aan beide kanten en die vinden elkaar dan over t ethernet.

    De switch is een Linksys LGS16 (er staan doorheen huis ook kleinere met 5 poortjes).

    Die LG16 gaat in de kelder rechtstreeks in de telenetmodem; de verdiepen vanuit L16 verbonden.


    Is het een idee om de tado via een eenvoudige router te isoleren van dit alles?

  • Rob,

    Nog even deze: als ik nu es gewoon de twee bakjes elk aan een powerline extender hang? Dan loop die multicaststream over het lichtnet, los van de traffic via de switches - lijkt me plots het meest kost-effectief en eenvoudigst, nee?

    Kristof

  • ben voor kleine 40 eur gesteld, met zo'n powerline extender. multicast/marmitek over lichtnet en de rest (incl Tado) via ethernet. Alles draait vlot nu. Dank voor de suggesties.