Vloerverwarming & radiatoren aansturen met 1 bedrade thermostaat voor zoneklep EN 1 voor de ketel?

Hi allemaal,

Er is al best veel geschreven over het effectief aansturen van vloerverwarming (beneden) en radiatoren (in de rest van het huis). Inmiddels heeft tado ook 2 geadviseerde oplossingen:

  • bedrade thermostaat in woonkamer die zoneklep aanstuurt, extensiekit aan ketel voor de andere apparaten
  • draadloze thermostaat in woonkamer, bedrade thermostaat bij vloerverwarming die zoneklep aanstuurt, extensiekit voor de andere apparaten

In het forum wordt een derde optie geopperd, nl. om in plaats van een zoneklep een slimme thermostaatknop te installeren en die in dezelfde kamer als de bedrade thermostaat te configureren. Nadeel: de thermostaatknop stuurt op hele graden en gaat niet gegarandeerd alleen open/dicht dus kan ook je vloerverwarming afknijpen.

Ik vraag me af of er ook een vierde optie is, namelijk een bedrade thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt + een bedrade thermostaat bij de vloerverwarming die de zoneklep aanstuurt (die moet dan de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer pakken) Weet iemand van jullie of dit kan?

Antwoorden

  • pascalv
    pascalv ✭✭
    Wat ik zelf heb (vijfde optie?) is op de leiding van de warmte toevoer een thermostaatkraan geplaatst met daarop de tado knop. Deze maakt (als bijverwarming) deel uit van de woonkamer met 2 radiotoren en zijn gekoppeld aan de bedrade thermostaat.
  • Wat is eigenlijk dat nadeel van de derde oplossing. Niet gegarandeerd alleen open en dicht??
  • Ik kan me voorstellen dat er daarmee wat minder heet water binnenkomt dan wanneer hij meteen helemaal open staat, maar is dat erg?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @Schippie
    Ja, dat kan. Maar je hebt er wel de hulp van de helpdesk voor nodig om het in te stellen op de thermostaten. Zie link hieronder.

    https://community.tado.com/nl/discussion/9311/2-bedrade-thermostaten-in-1-kamer-mogelijk-tbv-vloerverwarmingsklep#latest