Pomp vloerverwarming schakelen met Draadloze Ontvanger

Hallo,


Ik heb meerdere kamers, een CV ketel en een vloerverwarmingspomp.

Mijn Tado setup bestaat nu uit, een tado slimme readiatorknop op iedere radiator, een slimme bedrade thermostaat en een draadloze ontvanger.


Op dit moment schakelt mijn thermostaat niets, maar de draadloze ontvanger handelt alle warmteaanvragen af.

Ik wil graag de vloerverwarmingspomp schakelen, met de draadloze ontvanger, en de warmteaanvragen met de bedrade thermostaat. Ik kan dit momenteel niet configureren in de my.tado.com site noch in de app.

Ik wil het liever op deze manier, omdat de draad vanaf de ketel (waar de draadloze ontvanger hangt) naar de thermostaat in de woonkamer, een zwakstroom draad is, hier schakel ik de pomp liever niet overheen natuurlijk.


Heeft iemand een suggestie ? Ik zal eerst aan een relais te denken, maar gezien alles al aanwezig is, en het een "instelling" betreft, vind ik dat wel zonde van de effort/stroom/geld.


Alvast bedankt!

Antwoorden

  • gaha
    gaha ✭✭✭

    hi @Mathos , ik weet niet helemaal of ik je vraag goed begrijp.

    Maar zou je je vloerverwarming ook draadloos willen schakelen middels vanaf de Tado?

    wellicht heb je dan hier wat aan:

    Warmtevraag regelen door het toevoegen van een radiator kraan en eventueel zou je je pomp met een pompschakelaar kunnen aansturen

    https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1

  • Hallo Gaha,

    Wel een grappige oplossing met dat IFTTT stopcontact.

    Ik had een iets ander idee.

    Tado Thermostaat schakelde eerst (aan/uit) de ketel na een warmteaanvraag voor welke ruimte dan ook (dmv Tado slime radiator knoppen in de ruimtes).

    In dezelfde ruimte als waar de thermostaat hangt, zitten zowel slimme radiator knoppen, als ook de vloerverwarming.

    De thermostaat schakelt de vloerverwarmingspomp (NO contact), en de extensiekit schakelt nu de ketel aan/uit.

    Ik wil graag dat de thermostaat de ketel schakelt bij een warmteaanvraag (waar dan ook in het huis), en als de thermostaat zelf warme nodig heeft, dat de extensiekit de pomp van de vloerverwarming aanzet (en hijzelf natuurlijk de ketel i.v.m. de warmteaanvraag)


    Het is volgens mij geen Extensiekit die ik geleverd heb gekregen, maar een draadloze ontvanger....deze heeft dezelfde aansluitingen als de thermostaat....maar ter illustratie:

    Huidige situatie:

    Gewenste Situatie:


  • gaha
    gaha ✭✭✭

    Hi @Mathos is er een reden dat je de vloerverwarmingpomp wilt schakelen? Als je dit wilt gebruiken om de vloerverwarming te schakelen lijkt me dit niet de beste oplossing omdat je ketel sowieso blijft pompen en de warmte vraag dan niet juist geregeld wordt.

    Wat ik en ook andere hebben gedaan in de link die ik aangaf is een extra radiatorkraan inbouwen bij de vloerverwarming verdeler (let op de bestaande temperatuur regelaar knop moet je laten zitten). Hierdoor wordt zowel de warmte vraag aangeroepen vanaf die knop en schakelt je thermostaat de ketel zoals hij het ook doet voor de andere radiatoren plus je heb je geen extensiekit nodig.

    Als toevoeging zou je een pompschakelaar kunnen toevoegen welke middels een sensor je pomp automatisch in en uitschakelt als hij warm water aangevoerd krijgt.

    Hieronder een voorbeeld maar als je een foto post kan ik je misschien beter helpen :)


  • Grappig. Ik wilde exact dezelfde vraag stellen. Ik heb al meerdere topics gezien waarin wordt voorgesteld de vloerverwarming pomp te schakelen met een slimme thermostaat en de ketel met de extensie kit te doen.

    Andersom is echter een veel kleinere aanpassing aan de installatie. De ketel hangt al aan de slimme thermostaat (via OpenTherm) en in mijn geval schakelt de pomp ook al als er warm water wordt aangeboden. Het probleem is alleen dat de vloerverwarming nu verwarmt zodra er een ruimte warmte vraagt ook al is het al te warm in de ruimte met vloerverwarming. Het zou ideaal zijn als ik het huidige thermostatisch relais kon vervangen door de relais aansluiting van een extensie kit. Elektrisch lijkt het allemaal te kunnen aangezien de extensie kit 6A kan schakelen en een pomp nog niet 1 A gebruikt, maar als je het in de app niet kunt instellen heb je daar natuurlijk weinig aan.

    De voorgestelde oplossing met extra radiator kraan werkt natuurlijk ook, maar dat is een nog veel omslachtiger wijziging waarbij de installatie leeggelaten moet worden. Bovendien heb je dan alsnog een extra regeling nodig om niet continu de vloerverwarming pomp te laten draaien. Als de extensie kit zich als een domme schakelaar zou kunnen gedragen was je in 1 keer klaar.
  • ik heb dit opgelost met een klikAanKlikUit draadloze schakeling (omdat mijn vloerverwarmingspomp nou eenmaal niet in de kamer zit, de thermostaat wel).

    De slimme thermostaat hangt in de kamer waar vroeger de bedraade Honeywell thermostaat was (pre-Tado-tijd, zegmaar). Daar is dus ook een gat in de muur (contact doos) en daar is voldoende ruimte voor een KlikAanKlikUit schakelaar. Er is een model dat je gebruikt om met gewone lichtschakelaars klikaanklikuit te besturen, die moet je hebben. Die sluit je op je relais van de slimme thermostaat aan. Aan de andere kant zet je tussen pomp-stekker en wand-contact een klikaanklikuit stekker ontvanger, en klaar


    Wanneer de slimme thermostaat nu warmtevraag heeft gaat de pomp automatisch aan (en vice versa weer uit). Oplossing kost rond de 30 euro

  • Ik heb hetzelfde gedaan, middels een Philips Hue Smart Plug.

    Deze wordt door Home Assistant aangestuurd, zodra de huiskamer om warmte vraagt (vanuit de TADO integratie)

    Ook zet hij om 3:15 tot 3:20 de pomp aan, 5 minuten, zodat de boel in beweging blijft.

  • Beste Mathos,


    Zou je in meer detail uit kunnen leggen hoe je dit voor elkaar gekregen heb? Ik heb exact hetzelfde probleem als jij. Ik wil gewoon de pomp van de vloerverwarming kunnen schakelen door de Slimme Thermostaat en geen extra zoneklep installeren oid. Heb jij een server draaien met Home Assistant hierop? En hoe zorg je voor de integratie van de Hue plug met tado?


    ik hoor het graag!

  • er zijn meerdere opties. Je kan dit ook via ITTT (If This Than That) doen. Ik vond de klickAanKlickUit oplossing juist fijn omdat het geen wifi/Internet nodig heeft

  • @joopworst Sorry, ik lees je vraag nu pas.

    Ik heb Tado met Home Assistant gekoppeld.

    De Hue plug bestuur ook middels Deconz (Conbee II) stick, en deze hangt ook aan Home Assistant.

    Ik denk dat de standaard Hue-bridge ook gewoon werkt hoor.

    In Home assistant heb ik een automation draaien, die ziet er als volgt uit (Sorry voor het formaat, dit doet het forum):


    - alias: Turn Floor Heating Pump On

     description: ''

     trigger:

     - platform: state

      entity_id: climate.huiskamer

      attribute: hvac_action

      from: idle

      to: heating

     condition: []

     action:

     - service: switch.turn_on

      data: {}

      entity_id: switch.floor_heating_pump


    - alias: Turn Floor Heating Pump Off

     description: ''

     trigger:

     - platform: state

      entity_id: climate.huiskamer

      attribute: hvac_action

      from: heating

      to: idle

     condition: []

     action:

     - service: switch.turn_off

      data: {}

      entity_id: switch.floor_heating_pump


    - alias: Run Floor Heating Pump for 5 minutes

     id: 'PumpTimerstart'

     # Timer is started when the switch pumprun is set to on.

     trigger:

     - platform: time

      at: '03:15'

     action:

     - service: switch.turn_on

      data: {}

      entity_id: switch.floor_heating_pump

     - service: timer.start

      entity_id: timer.floor_heating_pump_runner


    - alias: Stop Running Floor Heating Pump after 5 minutes

     id: 'PumpTimerstop'

     trigger:

     - platform: event

      event_type: timer.finished

      event_data:

       entity_id: timer.floor_heating_pump_runner

     action:

     - service: switch.turn_off

      data: {}

      entity_id: switch.floor_heating_pump

  • Oh, en de timer nog in de main configuration van Home Assistant:

    timer:

     floor_heating_pump_runner:

      duration: '00:05:00'

  • Iert
    Iert
    3 maart aangepast
    @vbchaos Mag ik vragen hoe je de zender op de thermostaat hebt aangesloten? Ik krijg de zender (kaku awmt230 inbouwzender) niet werkend. Ik heb geprobeerd de posities van de blauwe en rode kabels van thermostaat om te wisselen, maar het werkte niet. Wat mis ik? :/
  • Ik heb de AWMT-003 zender op NO en COM aangesloten.
  • @vbchaos bedankt voor het antwoord.

    Ik heb nu kaku awmt003. Ik heb hem aangesloten op hetzelfde knooppunt waar de zoneklep is aangesloten op tado thermostaatkabels.

    Zodra ik Kaku aansluit, schakelt hij de zoneklep. Ik kan niets beïnvloeden door met tado te spelen. Als ik de kaku loskoppel, kan ik dat doen... Is dat te verwachten? Ik heb de kaku-zender nog niet aan de ontvanger gekoppeld. Zou het de reden kunnen zijn?
  • De klep moet je loshalen, je moet niet twee dingen tegelijk willen schakelen met hetzelfde relay - dat kan tot rare toestanden leiden.

    en: je moet in je SmartThermostaat nog de aansturing voor het relay instellen. Ik weet niet meer 100% hoe dat ging, maar je moest in het configuratiemenu van de thermostaat (knop lang vasthouden).


    Als je het goed doet dan hoor je het relay in je smart thermostaat schakelen wanneer hij veranderd van warmtevraag (dus AAN->UIT of andersom). Maar je hebt op het relay nu al iets aangelosten (je zoneklep) dus ik neem aan dat je thermostaat goed ingesteld is.

  • Bedankt. Laat mij proberen.