Heb ik nu wel of niet een tweewegklep nodig zo ja waarom dan toch.

We hebben enkele dagen geleden een Intergas Xtreme36 laten plaatsen. Beneden hebben we vloerverwarming tw 1 segment voor de hele beneden verdieping. De eerste verdieping heeft 4 radiatoren met Tado thermostaten. Bedrijf OneDomus heeft nu de vloerverwarming ook uitgerust met een Tado knop en remote met kamerthermostaat. Alles werkt goed dwz de instalateur (Warmgarant) vergat even dat we buiten de maximaal thermostaat ook een (extra) ventiel nodig hadden voor de Tado knop. De knop ligt dus nu op de tafel gewoon zijn werk (niet) te doen. Warmgarant komt binnenkort terug om het missende ventiel op de vloerverdeler unit aan te sluiten. Maar Warmgarant zegt dat we ook een tweewegklep nodig hebben maar ik kan niet begrijpen waarom. De vloerverwarming vraagt on warmwater aan de ketel en als dat water te heet zou zijn wordt de vloer beschermd door de maximaal thermostaat, dus daarvoor heb je dat ding niet nodig. Waaarom dan toch nog een tweewegklep. Onedomus -de Tado expert- verwacht ook dat het niet nodig is en zegt de vloerverwarming is nu ahw een radiator geworden, maar twijfelt om dat Warmgarant vind dat het noodzakelijk is. Warmgarant noemt dan ook het aangaan van de ketel voor warmwater, nou en? Wat moet ik nu doen?

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Tweewegklep is niet nodig als er een extra ventiel met Tadoknop wordt geplaatst op de vloerverwarming.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Je zegt “Het is lastig te denken aan twee knoppen ( 1 kamertemp en 1 max temp) achter elkaar.” Dat is inderdaad de juiste opstelling, hoewel je net zo goed de Tado in de retourleiding zou kunnen zetten. De Max temp regelaar mag je in ieder geval nooit weglaten of vervangen door een thermostaatknop.
    Er is op deze site een groot onderwerp over vloerverwarming te vinden waar zo’n beetje alles behandeld wordt wat er kan spelen.
    Succes verder.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je kunt kiezen ofwel een thermostaatknop ofwel een zoneklep. Tado raadt een klep aan dus dat volgen we wellicht. Maar als je een klep neemt heb je geen knop nodig echter wellicht wel een draadloze ontvanger.

  • Ik heb dus al een knop alleen moet die nog aangesloten worden. Hij doet het al maar wel op de keukentafel. De vraag is dus of ik nu wel of niet een tweewegklep moet laten installeren en zo ja waarom dan in vredesnaam. Even voor de duidelijkheid de kamerthermostaat regelt nu (draadloos) de bediening van de Tado op de vloerverwarming en de alle Tado's zetten zelf de ketel aan als dat nodig is. MAW de vloerverwarming is dus eigenlijk een slimme radiator geworden en zet net als de andere (op de radiatoren aangesloten) Tado's zelf de ketel aan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je hoeft de vraag niet te herhalen, het antwoord blijft hetzelfde.

  • Omdat het geen antwoord op mijn vraag was. Je schetst een nieuwe situatie.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Begrijp een beetje uit je verhaal dat jou installateur zowel een tweeweg klep en slimme radiator knop wil inbouwen bij je vloerverwarming. Lijkt me een beetje overkill.
    Je hebt dit zo nodig omdat als je boven een kamer wil verwarmen nu ook warm/heet water bij je vloerverwarming terecht komt. De vloerverwarming moet je gaan blokkeren zodat er geen extra water toegevoegd blijft worden. Anders wordt het een sauna beneden.
    De tweeweg klep ofwel zoneklep genoemd blijft de beste oplossing. Houd dus in dat je die slimme radiatorknop teveel hebt die nu werkeloos op je tafel ligt.
  • @Herres Dat denk ik dus ook. Het blijkt heel lastig om de vloerverwarming als radiator te zien. B79 stelt dat de vloerverwarming zonder die tweewegklep te heet zou worden maar dat kan helemal niet omdat de Tado knop bepaalt of de vloerverwarming aan of uit is. En er kan ook geen te heet water naar de vloerverwarming komen omdat de maximaal term knop dat voorkomt. Het is lastig te denken aan twee knoppen ( 1 kamertemp en 1 max temp) achter elkaar. Warmgarant spreekt over ongewenste stromingen als het hete tapwater aangaat maar wat dan hoe dan?

    @b79 Het is (als de Tado knop uiteindelijk op de vloerverwarming unit aangesloten is) zo dat ik elke radiator en vloerverwarming afzonderlijk bedien. Radiator boven op warm dan schakelt deze de ketel aan en alle andere Tado's blijven koud staan dus ook de vloerverwarming. De kamerthermostaat bedient de Tado knop van de vloerverwarming en zet op zijn beurt de ketel aan of uit.

  • @herres Nog een laatste opmerking voordat ik Warmgarant ga vragen de tweewegklep niet te plaaatsen. In de manual vd X36 staat -in het kort-bij put 5.1.2 Voor een goede werking van de warmwatervoorziening bij een niet hydraulisch neutraal vloerverw. systeem ( dus die wel met een eigen pomp) kan de vloerverw. pomp ongewenste stromingen veroorzaken.

    Maar de Tado zorgt toch dat de vloerverw. afgescheiden is van de rest als hij niet verwarmd en als hij het wel doet is dat toch normale flow.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Nu wordt het heel erg technisch. Dit zinnetje heeft te maken met het de bereiding van warme tapwater en de werking van de c.v. ketel. Als de pomp van de vloerverwarming zorgt voor stroming in het systeem kan dit de werking van sommige ketels verstoren mbt de bereiding van warm tapwater. Er zijn dus ketelfabrikanten die expliciet in de handleiding aangeven dat het vv systeem hydraulisch neutraal moet zijn uitgevoerd. Of je vloerverwarmingssysteem neutraal is uitgevoerd of niet kan ik je niet zeggen. De moderne systemen zijn meestal neutraal. (Het feit alleen dat er een pomp zit wil niet persé zeggen dat het systeem niet neutraal is, de pomp zorgt dan voor circulatie van het water in het circuit van de vloerleidingen zonder extra stuwing te geven aan het aangevoerde water.)

    Was dit nog te volgen en beantwoordt het je vraag?

  • Goed te volgen Ze hebben de Henco 6 groepsverdeler met inregelventiel art. nr. A2307980 geplaats met een Wilo pomp. Lijkt me een prima verdeler. Helaas heeft de installateur om onduidelijke reden het regelventiel gedemonteerd en de maximaal thermostaat aangesloten. Het verwijderde regel ventiel had n.b de juiste afmetingen voor de Tado knop. Schiet mij maar lek.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dat kan ik niet helemaal volgen, het gaat ook een beetje buiten het Tado aspect.
    Het lijkt me een goed product wat wel zal doen wat ie moet doen.
    Groet en succes.