Vloerverwarming in combinatie met convectorput

Opties
SteKa
SteKa
oktober 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Sinds 2 jaar hebben wij Tado in huis, we hebben echter problemen dit te combineren met de vloerverwarming. Even een overzicht van de woning: Gang, kantoor, zolder en badkamer hebben een slimme thermostaatknop op de radiator, woonkamer heeft 2 convectorputten met daarop een slimme thermostaatknop en heeft vloerverwarming. Deze vloerverwarming is momenteel zo geregeld dat op het moment dat er ergens in huis een verwarming naar warm water vraagt dit warme water ook door de vloerverwarmingsbuizen loopt. De vloerverwarming kan dus zelf niet vragen om warm water. Aangezien de convectorputten een vrij hoge capaciteit hebben krijgt deze de woonkamer in het voor en najaar zo snel op temperatuur dat er maar heel kort warm water door de vloerverwarming loopt waardoor deze alleen maar bij extreem koud weer warm wordt (door de dikte van de vloer moet er vrij lang warm water door de buizen lopen alvorens de vloer warm wordt).

Is er een mogelijkheid om met de tado de vloerverwarming aan te sturen (nu zit er een Wilo RS25/5 vloerverwarmingspomp in) en de convector radiatoren te "knijpen" zodat de woonkamer meer via de vloerverwarming wordt verwarmd?


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    oktober 2021 aangepast
    Opties

    Nee daar zijn geen mogelijkheden voor in het Tado systeem. Je kunt je vloerverwarming wel regelen, door daar een zoneklep tussen te zetten of er ook een Tado knop tussen te zetten (zie het topic daarover), maar niet in combinatie met radiatoren of convectors die dan "slim meedoen".

    Als je convectoren te hard gaan kun je daar extra regelkranen tussen zetten (voetventielen of thermostaatkranen die waterzijdig inregelen ondersteunen) en daarmee de doorstroming afknijpen. Maar dat is dan een vaste instelling.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    in je beschrijving zie ik geen slimme thermostaat oid zitten.

    Even ervan uitgaande dat je een slimme thermostaat in de woonkamer hebt. Dan dan zou je in de app voor de woonkamer kunnen twee ruimtes kunnen aanmaken, bijv woonkV en woonkC . En dan zo programmeren dat de V eerder begint en tot een hogere temperatuur dan C doorgaat. Misschien een beetje onhandig om te regelen.

    ik heb zelf ook een vergelijkbare situatie van vloerverwarming met radiatoren, en een convectorput. Die laatste draaien bij mij mee met thermostaatkranen (zonder Tadoknoppen ) die ik op 19 graden heb staan. Ze zijn ingeregeld zoals Rob2 omschrijft. Dit werkt bij mij goed.

    Maar je laat alleen een foto zien van de pomp van de vloerverwarming, hoe zit het met de rest ervan? Zit er een temperatuur begrenzer op? Dat is noodzakelijk.

  • SteKa
    Opties

    Ik heb even een schematische tekening gemaakt van de situatie in de woonkamer om het wat duidelijker te maken. In het schema staat maar de convectorput aan de voorkant van de woonkamer waar die gekoppeld is aan de vloerverwarming. Aan de achterkant van de woonkamer zit nog een 2e convectorput en in de woonkamer staat ook de slimme thermostaat.

    Aangezien de vloerverwarming een thermostaatknop met voeler heeft, weet ik niet of ik deze maar zo voor een Tado slimme thermostaatknop kan vervangen. Ik denk dat ik me even goed zou moeten verdiepen in hoe een zoneklep precies werkt zoals wat Rob2 aangeeft.