Vakantie schema

Het zou fijn zijn wanneer een vakantieschema mogelijk is. Wanneer ik overdag weg ben naar mijn werk mag de afwezigheidstemperatuur niet te laag staan ivm vloerverwarming, maar als ik 2 weken met vakantie ben moet ik nu voor alle kamers eerst de afwezigheidstemperatuur aanpassen.
82
82 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Helaas is dat niet de oplossing. Wanneer je met vakantie bent, ben je afwezig dus heb je aan dit schema niets.
  • Michael
    Michael | Moderator

    Er zou eenmalig, per zone, een schema voor de vakantie kunnen worden ingesteld. Toegegeven: dit is relatief veel werk voor de keren dat je in een jaar op vakantie gaat.

    Groet,

    Michael

  • Dat schema werkt toch niet wanneer je niet thuis bent? Dan gaat hij toch op het afwezigheidsschema?
  • Michael
    Michael | Moderator

    Voor een schema, zou je per tijdsblok de Geolocatie uit kunnen schakelen.

  • Kan er geen zomerstand / vakantiestand worden geïmplementeerd? Ik zit met hetzelfde ongemak.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik heb eerder onder de titel "Slimmer schema" al geprobeerd een verbetering in het schema mechanisme voor te stellen. De huidige 3 mogelijke weekschema's zijn star en voldoen niet zo goed bij onregelmatige werkdagen (in de winter dan met name), feestdagen, vakanties e.d.

    Een reden om een Tado te kopen was juist een vermoeden dat dit slimmer zou werken dan bijvoorbeeld de klassieke Honeywell Chronotherm die ik had, maar eigenlijk blijkt er niet zo veel verschil te zijn, en sommige dingen zoals tijdelijke afwezigheid instellen zijn zelfs minder.

    Juist op dit gebioed kan een dergelijke slimme thermostaat een boel doen.

  • Helemaal mee eens. Ik heb sinds een paar maanden een Tado en moet zeggen dat ik nog niet overtuigd ben. Mijn zogenaamde 'domme thermostaat' (ATAG Brain) had veel simpele BASIS zaken veel beter op orde. Tado: let op!

    Vakantieschema

    Slimme Thermostaat: Verwarming aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > vorstbeveiliging aanzetten. Vervolgens toepassen op alle zones (!)

    DAN Warm water aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > warm water UIT.

    Domme Thermostaat: Een draai aan de knop: vakantiestand, vul einddatum in en verwarming en warm water zijn uitgeschakeld.

    Zomerstand

    Slimme Thermostaat: Verwarming aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > vorstbeveiliging aanzetten. Vervolgens toepassen op alle zones (!)

    Domme Thermostaat: een draai aan de knop: zomerstand, en BAM geen verwarming meer.


    Hoe kun je het product slim noemen als je deze basic functies ingewikkeld maakt

  • Volledig mee eens. Kan niet zo ingewikkeld zijn dit te implementeren, toch? Vakantieknop, afwezig t/m datum-tijd, alles uit.
  • Inderdaad een flinke tegenvaller. Kom van een Nefit Easy en daar kon ik in de app op een kalendertje de dag van terugkomst kiezen en hatsikidee: vakantiestand. Bijna ongelofelijk dat deze functie er nog niet is op de Tado. Het voorgestelde antwoord is een belachelijk omslachtige work-around.

  • Ben nog een newbie, pas overgestapt van een Honeywell Evohome systeem, maar hoop hier geen spijt van te krijgen :-/
    Evohome biedt ruimte voor verschillende dagschema’s. Met één druk op een knop activeer je voor de gewenste dag het schema ‘vrije dag’ of ‘speciale dag’ of het ‘normale’ dagschema. Voor mensen met onregelmatige werkuren is dat een must. Nu moet ik blijkbaar per zone bijna dagelijks in de schema’s veranderingen aanbrengen. Op een vrije dag slaap ik namelijk graag uit (bvb tot 10u) maar op een werkdag start ik al om 4u30. Vergeleken met Evohome is dit wel heel omslachtig. Evohome lijkt dus wel een stuk slimmer te zijn. Tado zit op zijn beurt veel knapper in elkaar en biedt een ijzersterke technische support. Hopelijk hebben ze oog voor dit - volgens mij - niet overbodig verbeteringsvoorstel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    september 2019 aangepast

    Ik ben het er helemaal mee eens, maar helaas: er zijn helemaal geen ontwikkelingen meer.

    Vroeger stond er nog een roadmap op de website met daarin ook de recente verbeteringen die waren aangebracht maar die is ook maar verwijderd, was ook beter want daar kon je precies zijn hoe weinig er in feite gebeurde richting nieuwe functies... (de laatste nieuwe functie was het toevoegen van een advertentie voor ketel service, whoopie!)

    Kennelijk bestaat dat hele "ontwikkelteam" uit maar 1 man, en die is nu met een ander product bezig (de airco bediening), dan wel zit uit te rusten van de 80-uur weken die hij gemaakt heeft om dat product op de markt te krijgen.

    De ontwikkeling aan de "slimme thermostaat" ligt al meer dan een jaar stil. Verbetervoorstellen worden in dank aanvaard maar nieuwe versies zijn er niet meer gekomen en als er niet iets drastisch gebeurt komen die er ook niet meer.

  • Begrijpelijk verzoek. Standaard op andere merken thermostaten.

    Workaround zou kunnen via IFTTT: https://ifttt.com/applets/pDcz7gVi-turn-heating-off

    Je kan in één keer alle kamers tegelijk uitzetten.

    Is een Button actie. Die buttons verschijnen als widget als je IFTTT op je widgets pagina op je telefoon toevoegt.

    Terugzetten via https://ifttt.com/applets/V7n9HdJG-return-to-tado-auto-mode

  • Inderdaad schandalig dat de meest simpele functies voor vakantie en feestdagen knop er niet op zit en dat er geen enkele ontwikkeling meer gebeurt. Echt zonde en een gemiste kans van Tado want het systeem heeft wel potentie.

  • @NvdV, heel goede tip die IFTTT. Gisteren even geïnstalleerd en werkt als een fluitje van een cent! Wat een verademing.
    Ik blijf echter hopen dat Tado dringend werk maakt van extra schema’s en de kaas niet van hun boterham laat halen door andere merken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het gekke is dat ze nu ineens begonnen zijn met TV reclame voor de Tado...

    Kennelijk is er wel geld, maar geen capaciteit voor ontwikkelingen. Jammer jammer jammer.

  • Ik heb een Tado gekocht en weer naar de winkel terug gebracht. Het is inderdaad geen slimme , maar een domme thermostaat. Ik had een soort kalenderfunctie verwacht, met vakantieschema en afwijkende dagen. Helaas zit dat er niet bij.

    Mijn oude Nefit Moduline kan al meer.

  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Mijn 'oude' Thermosmart (www.thermosmart.nl) kende een standaard weekprogramma dat veel keuzes bood en overzichtelijk was. Daarnaast was er een kalender waarin je ook nog eens voor vakanties of bijzondere dagen af kon wijken van het standaard programma. Kopiëren en plakken geen probleem. Ik vond het ideaal, maar moest overstappen naar Tado om een zoneregeling voor elkaar te krijgen. En over tado ben ik tevreden, maar mis wel mogelijkheden. Misschien kan Tado bij Thermosmart ideeën opdoen?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Een persoonlijk aanpasbaar schema die jezelf helemaal kan configureren zou heeeeeeeel wenselijk zijn.
    Kan voor mijn situatie er zo al 5 verzinnen.
    Ook vakantie toevoegen zou een eenvoudige optie moeten kunnen zijn.
    Heb hier 11 jaar (plus alle jaren van de vorige bewoners. Wat mogelijk misschien wel eens 20 jaar zou kunnen zijn alles bij elkaar) met een chromotherm 4 van Honeywell gewerkt.
    De eenvoud van aanpassen van schema’s was op dat ding echt eenvoudig.
    Volgens mij is dat ontwerp thermostaat bijna 30 jaar oud.
    Beetje jammer dat een nieuw product zoals tado dit kleine stukje niet wil of kan evenaren.
  • En alweer geen zinnige reactie van Tado...

    Kunnen ze geen nuttige software maken of willen ze het niet...?

  • Is er al bekend wanneer de zomerstand in de app gaat komen. Heb dit pas ook al voorgesteld net als velen andere zie ik. Elke gewone thermostaat heeft die optie, maar bij een 'slimme' Tado ontbreekt deze optie.

    Kan toch niet heel moeilijk zijn 1 knop erbij in je app, om de thermostaat in een lage temperatuur te zetten die continue blijft. tot je deze weer uit zet.

  • Is er al bekend wanneer de zomerstand in de app gaat komen. Heb dit pas ook al voorgesteld net als velen andere zie ik. Elke gewone thermostaat heeft die optie, maar bij een 'slimme' Tado ontbreekt deze optie.

    Kan toch niet heel moeilijk zijn 1 knop erbij in je app, om de thermostaat in een lage temperatuur te zetten die continue blijft. tot je deze weer uit zet.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Denk niet dat dit deze zomer gaat gebeuren. Mogelijk verwachten ze bij tado een nieuwe ijstijd waardoor de verwarming nooit meer uit hoeft te gaan.
    De laatste update was een suffe nieuwe indeling van de instelling per ruimte.
    Hetgeen waar geen enkele topic over gemaakt is of waar mega veel mensen vraag naar gedaan hebben of een wens over uitgesproken hebben.
    Kortom, een compleet nutteloos en domme aanpassing.
    Helaas kom je pas achter dit soort dingen als je al flink hebt geïnvesteerd in het product “tado”.
    Maar wat luxere tijdschema’s die andere merken al 30 jaar geleden al hadden zou dit systeem echt compleet maken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Aan de domme schema's is nog niks gedaan, maar er is een tijdje geleden wel 1 nieuwe mogelijkheid bijgekomen: je kunt nu handmatig de hele installatie op "afwezig" zetten waardoor alle schema's stoppen en de temperatuur op de ingestelde "afwezig" temperatuur wordt gezet (die je zelf in de schema's kunt aanpassen, maar standaard is dat geloof ik 15 graden).

    Dus als je op vakantie gaat zet je hem even op "afwezig". Wat er inderdaad nog steeds niet in zit is dat je daarbij een eind-tijdstip kunt opgeven, wat in de meest basic klokthermostaten WEL kan. Dus als je terug komt van vakantie en je hebt niet vantevoren ergens de mogelijkheid gehad via de app of web interface de stand weer op "aanwezig" te zetten dan is je huis bij terugkomst koud. Maar dat zal in de zomer geen probleem zijn.

    Als ze het iets beter willen maken zonder meteen de hele schema logica op zijn kop te zetten dan zou er bij het op afwezig zetten een eindtijd (en datum) mogelijkheid bij moeten komen. Dus als je bijv overdag weg gaat en s'avonds terug komt dat je dan met een paar taps/klikken de afwezig modus kunt instellen tot een bepaalde tijd van die dag (stappen van een half uur ofzo), en met iets meer handelingen tevens ook een datum erin zetten voor langere afwezigheid. Een Honeywell ChronoTherm heeft dat wel !!

  • En als je betaalt voor die auto-functie, dan zal ie automatisch op afwezig staan

  • Je moet dus voor een vakantiedag in de week al mijn zones een dag schema aanmaken via ma-vr, za, zo. Ok dat is logisch.
    Maar om dan op de avond voordien elke zone afzonderlijk op dit tijdschema te zetten vind ik niet slim.
    1 knop vakantie zou dit toch moeten kunnen aanpassen. En dat je kan instellen welk schema vakantie en standaard is.
  • marijn08
    marijn08
    december 2021 aangepast
    Eigenlijk zou ik het liefst complete schema's willen kunnen opslaan. wn zo bijvoorbeeld een 'werkweek' en een 'vakantie' schema willen hebben waartussen ik eenvoudig kan switchen.
  • Ik wil graag naast het vakantieschema ook een schema TELEWERKDAG (alles uit behalve in onze 2 bureaus), gewone werkdag, en vakantiedag want tegenwoordig met Covid verandert dat nog wel eens.

  • Wel heel erg jammer dat na bijna 4 jaar Tado niks heeft gedaan op dit gebied, is er wel enig begrip voor gebruikers en customer service????