Thuis Technische vragen

Toch niet echt een extentiesit nodig voor een zoneklep?

Ik heb net mijn nieuwe Tado V3+ kamerthermostaat binnen. Beneden heb ik overal vloerverwarming en wilde meteen maar even wat slimme radiatorknoppen voor boven gaan bestellen, daarnaast wil ik een zoneklep gaan plaatsen.

Was mij vast aan het inlezen en nu lees ik ineens hier ergens op dit forum dat ik daar ook nog de extensiekit van 100 euro voor nodig zou hebben, ik neem aan dat dit niet klopt?

De Tado kamerthermostaat kan ik toch gewoon bedraad aansluiten op mijn zoneklep? Daarnaast heb ik de bridge al hangen aan mijn wifi router. Zou heel vreemd zijn als ik dan nóg een device voor moet kopen toch?

Hoor graag hoe dit zit.

Antwoorden

• MichaelMichael | Moderator

Hallo,

De Extensiekit wordt gebruikt om de verwarmingsketel te kunnen aansturen. De Extensiekit geeft het signaal van de Slimme Thermostaat en de Slimme Radiatorknoppen door aan de ketel.

Als u nu een verwarmingsketel heeft met een buitenvoeler of stadsverwarming (geen ketel), dan zou je geen Extensiekit nodig hebben. Als tado° toch op een of andere manier moet communiceren met de ketel, dan is de Extensiekit nodig (de Slimme Thermostaat kan niet tegelijkertijd op een klep en op een ketel worden aangesloten).

• NvdVNvdV
    oktober 2019 aangepast

Ik heb hier ook een vraag over om de vloerverwarming zone ook apart aan te kunnen sturen opdat deze niet ook warm water krijgt als een radiator een warmteaanvraag doet.

Ik begrijp uit bovenstaande dat de Extensiekit nodig is om het draadloze signaal van de Slimme Thermostaat aan de CV ketel door te geven. En ik heb van een ander antwoord begrepen dat van dezelfde Slimme Thermostaat dan een bedrade verbinding kan naar de zoneklep.

Hoe zou het mogelijk zijn om de zoneklep draadloos aan te sturen?

Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?

• MichaelMichael | Moderator

Hallo,

**Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?**

Wij ondersteunen deze opstelling niet. Tot op heden ondersteunen wij alleen een Extensiekit op de ketel/stadsklep en bedrade thermostaten aan zonekleppen.

Groet,

Michael

• Hallo Michael,

Kun je aangeven of het in de toekomst mogelijk wordt om een slimme radiatorknop te gebruiken als zonneklep die draadloos wordt aangestuurd door een slimme thermostaat.
    Dit zou een fantastische uitbreiding van functionaliteit zijn. Als deze ontwikkeling niet gaat plaatsvinden ben ik benieuwd wat de overwegingen zijn om dit niet mogelijk te maken.

Groeten,
    Martijn.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Tja kennelijk snappen ze bij Tado niet dat als je een bestaande installatie ombouwt er veelal al een draad loopt van de plek waar de oude thermostaat zat (in de woonkamer) naar de ketel, en niet van die thermostaat naar de nieuw geplaatste zoneklep ergens in een gangkast ofzo.

Er ontbreekt een "schakelelement" in de collectie (een relais wat via de radioverbinding kan worden aangestuurd) en zelfs als mensen in de buidel willen tasten om een extra thermostaat te kopen om die als schakelelement te gebruiken dan kan dat niet.

Hardwaretechnisch kan het natuurlijk wel, maar de softwareconfiguratie voorziet er niet in, en we weten dat het aangeven dat dit wel mogelijk zou moeten worden die wens alleen op een roadmap plaatst, maar dat er op deze geplande weg niet gereden wordt. Dus daar schiet je ook niet veel mee op.

• De pomp van mijn vloerverwarming zit gewoon in het stopcontact. Kan ik in combinatie met bijvoorbeeld IFTTT en een slimme stekker de pomp aansturen als er warmtebehoefte is in de woonkamer waar de slimme thermostaat hangt? En de pomp uitschakelen als er elders warmtebehoefte is want ik heb 7 Tado radiator knoppen en 5 zones.
  • Dit is precies hoe ik het gebruik. Ik doe het niet via IFTTT, maar had al een Athom Homey die communiceert met het Tado systeem, en ziet wanneer één van de radiatoren boven warmte vraagt terwijl de temperatuur beneden (vloerverwarming) hoger is dan de ingestelde temperatuur. Op dat moment schakelt Homey de pomp van mijn vloerverwarming uit, en schakelt deze pas weer in als er een warmtevraag van de vloerverwarming is.

• Ik heb ook het zelfde ‘probleem’. Nieuwbouw woning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Sinds gister zijn we in het bezit van Tado v3+, welke op de beneden verdieping hangt op de plek van onze oude Honeywell modulation thermostaat, welke bedraad aangesloten zit op de ketel.

Op de boven verdieping alle radiatoren uitgerust met tado slimme radiator knoppen. Dit werkt super.

Echter verwarmt de beneden verdieping mee bij een aanvraag op de ketel van 1 van de slimme radiatoren. Dit willen we dus gaan verhelpen met een 2 weg klep voor de vloerverwarming verdeler.

Ik begrijp dat je op de slimme thermostaat helaas maar 1 apparaat tegelijk kan aansluiten, in ons geval de cv-ketel, dus een 2 weg klep er aan toevoegen is niet mogelijk.

Nu heb ik het idee om op de klep een losse thermostaat aan te sluiten. (Los van het tado systeem). Deze sluit de toevoer voor de verdeler af wanneer er voldaan wordt aan de gewenste kamer temperatuur. Op deze manier kan de slimme thermostaat gewoon communiceren met de ketel wanneer het op de beneden verdieping kouder wordt. En de 2 weg klep opent en sluit op basis van zijn eigen temperatuur meting.

Zou dit een oplossing zijn?
  • TvdklTvdkl
    10 januari aangepast

Ik heb het als volgt opgelost:

Slimme thermostaat (meettoestel voor woonkamer) in een groep met twee slimme radiatorknoppen op de verdeler.

Daarnaast een tweede groep aangemaakt met drie slimme radiatorknoppen, waarvan er twee op de verdeler en de derde als meettoestel op de radiator in de keuken.

Voor de keuken werkt dit perfect, de woonkamer ijlt veel te veel na. Hiervoor heb ik zojuist een ticket aangemaakt.

Bij mij zit de verdeler NIET bij de ketel waardoor een extensionkit voor mij geen oplossing gaat bieden. Ik heb hiervoor een moduline 400 thermostaat gehad met een buitenvoeler. Ik kon dan kiezen tussen weer-afhankelijk stoken of niet. Nu ik dit zo typ; zou het kunnen zijn dat Tado nu weesafhankelijk stookt?

• Ik heb hetzelfde probleem. En wil dus de vloerverwarming gescheiden houden van de radiatoren op de boven verdiepingen. Helaas lijkt zonneklep met eventuele bypass de enige oplossing voor zover ik dit nu zie :(

Tvdkl werkt dit hoe jij het nu hebt nog naar behoren? Heb begrepen van Tado dat je de slimme knoppen hier niet voor kan/mag gebruiken.

• Als ik naar de handleiding kijk, zie ik dat he 230v met het relais kan schakelen. Je moet dan warmwater (bijvoorbeeld opentherm, op andere aansluiting) disabelen. Het is dus qua aansluiting prima mogelijk om een pomp via relais te schakelen, en de ketel via bijvoorbeeld opentherm.

Ik kan me voorstellen 'dat het niet kan' maar is daar dan een reden voor te verzinnen behalve dan dat de software niet zo kan schakelen?
Log In of Registreer om te reageren.