Toch niet echt een extentiesit nodig voor een zoneklep?

Ik heb net mijn nieuwe Tado V3+ kamerthermostaat binnen. Beneden heb ik overal vloerverwarming en wilde meteen maar even wat slimme radiatorknoppen voor boven gaan bestellen, daarnaast wil ik een zoneklep gaan plaatsen.

Was mij vast aan het inlezen en nu lees ik ineens hier ergens op dit forum dat ik daar ook nog de extensiekit van 100 euro voor nodig zou hebben, ik neem aan dat dit niet klopt?

De Tado kamerthermostaat kan ik toch gewoon bedraad aansluiten op mijn zoneklep? Daarnaast heb ik de bridge al hangen aan mijn wifi router. Zou heel vreemd zijn als ik dan nóg een device voor moet kopen toch?

Hoor graag hoe dit zit.

Antwoorden

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    De Extensiekit wordt gebruikt om de verwarmingsketel te kunnen aansturen. De Extensiekit geeft het signaal van de Slimme Thermostaat en de Slimme Radiatorknoppen door aan de ketel.

    Als u nu een verwarmingsketel heeft met een buitenvoeler of stadsverwarming (geen ketel), dan zou je geen Extensiekit nodig hebben. Als tado° toch op een of andere manier moet communiceren met de ketel, dan is de Extensiekit nodig (de Slimme Thermostaat kan niet tegelijkertijd op een klep en op een ketel worden aangesloten).

  • NvdV
    NvdV
    oktober 2019 aangepast

    Ik heb hier ook een vraag over om de vloerverwarming zone ook apart aan te kunnen sturen opdat deze niet ook warm water krijgt als een radiator een warmteaanvraag doet.

    Ik begrijp uit bovenstaande dat de Extensiekit nodig is om het draadloze signaal van de Slimme Thermostaat aan de CV ketel door te geven. En ik heb van een ander antwoord begrepen dat van dezelfde Slimme Thermostaat dan een bedrade verbinding kan naar de zoneklep.

    Hoe zou het mogelijk zijn om de zoneklep draadloos aan te sturen?

    Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    **Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?**

    Wij ondersteunen deze opstelling niet. Tot op heden ondersteunen wij alleen een Extensiekit op de ketel/stadsklep en bedrade thermostaten aan zonekleppen.

    Groet,

    Michael

  • Hallo Michael,

    Kun je aangeven of het in de toekomst mogelijk wordt om een slimme radiatorknop te gebruiken als zonneklep die draadloos wordt aangestuurd door een slimme thermostaat.
    Dit zou een fantastische uitbreiding van functionaliteit zijn. Als deze ontwikkeling niet gaat plaatsvinden ben ik benieuwd wat de overwegingen zijn om dit niet mogelijk te maken.

    Groeten,
    Martijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja kennelijk snappen ze bij Tado niet dat als je een bestaande installatie ombouwt er veelal al een draad loopt van de plek waar de oude thermostaat zat (in de woonkamer) naar de ketel, en niet van die thermostaat naar de nieuw geplaatste zoneklep ergens in een gangkast ofzo.

    Er ontbreekt een "schakelelement" in de collectie (een relais wat via de radioverbinding kan worden aangestuurd) en zelfs als mensen in de buidel willen tasten om een extra thermostaat te kopen om die als schakelelement te gebruiken dan kan dat niet.

    Hardwaretechnisch kan het natuurlijk wel, maar de softwareconfiguratie voorziet er niet in, en we weten dat het aangeven dat dit wel mogelijk zou moeten worden die wens alleen op een roadmap plaatst, maar dat er op deze geplande weg niet gereden wordt. Dus daar schiet je ook niet veel mee op.

  • De pomp van mijn vloerverwarming zit gewoon in het stopcontact. Kan ik in combinatie met bijvoorbeeld IFTTT en een slimme stekker de pomp aansturen als er warmtebehoefte is in de woonkamer waar de slimme thermostaat hangt? En de pomp uitschakelen als er elders warmtebehoefte is want ik heb 7 Tado radiator knoppen en 5 zones.
  • Dit is precies hoe ik het gebruik. Ik doe het niet via IFTTT, maar had al een Athom Homey die communiceert met het Tado systeem, en ziet wanneer één van de radiatoren boven warmte vraagt terwijl de temperatuur beneden (vloerverwarming) hoger is dan de ingestelde temperatuur. Op dat moment schakelt Homey de pomp van mijn vloerverwarming uit, en schakelt deze pas weer in als er een warmtevraag van de vloerverwarming is.

  • Ik heb ook het zelfde ‘probleem’. Nieuwbouw woning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

    Sinds gister zijn we in het bezit van Tado v3+, welke op de beneden verdieping hangt op de plek van onze oude Honeywell modulation thermostaat, welke bedraad aangesloten zit op de ketel.

    Op de boven verdieping alle radiatoren uitgerust met tado slimme radiator knoppen. Dit werkt super.

    Echter verwarmt de beneden verdieping mee bij een aanvraag op de ketel van 1 van de slimme radiatoren. Dit willen we dus gaan verhelpen met een 2 weg klep voor de vloerverwarming verdeler.

    Ik begrijp dat je op de slimme thermostaat helaas maar 1 apparaat tegelijk kan aansluiten, in ons geval de cv-ketel, dus een 2 weg klep er aan toevoegen is niet mogelijk.

    Nu heb ik het idee om op de klep een losse thermostaat aan te sluiten. (Los van het tado systeem). Deze sluit de toevoer voor de verdeler af wanneer er voldaan wordt aan de gewenste kamer temperatuur. Op deze manier kan de slimme thermostaat gewoon communiceren met de ketel wanneer het op de beneden verdieping kouder wordt. En de 2 weg klep opent en sluit op basis van zijn eigen temperatuur meting.

    Zou dit een oplossing zijn?
  • Tvdkl
    Tvdkl
    januari 2020 aangepast

    Ik heb het als volgt opgelost:

    Slimme thermostaat (meettoestel voor woonkamer) in een groep met twee slimme radiatorknoppen op de verdeler.

    Daarnaast een tweede groep aangemaakt met drie slimme radiatorknoppen, waarvan er twee op de verdeler en de derde als meettoestel op de radiator in de keuken.

    Voor de keuken werkt dit perfect, de woonkamer ijlt veel te veel na. Hiervoor heb ik zojuist een ticket aangemaakt.

    Bij mij zit de verdeler NIET bij de ketel waardoor een extensionkit voor mij geen oplossing gaat bieden. Ik heb hiervoor een moduline 400 thermostaat gehad met een buitenvoeler. Ik kon dan kiezen tussen weer-afhankelijk stoken of niet. Nu ik dit zo typ; zou het kunnen zijn dat Tado nu weesafhankelijk stookt?


  • Ik heb hetzelfde probleem. En wil dus de vloerverwarming gescheiden houden van de radiatoren op de boven verdiepingen. Helaas lijkt zonneklep met eventuele bypass de enige oplossing voor zover ik dit nu zie :(

    Tvdkl werkt dit hoe jij het nu hebt nog naar behoren? Heb begrepen van Tado dat je de slimme knoppen hier niet voor kan/mag gebruiken.

  • Als ik naar de handleiding kijk, zie ik dat he 230v met het relais kan schakelen. Je moet dan warmwater (bijvoorbeeld opentherm, op andere aansluiting) disabelen. Het is dus qua aansluiting prima mogelijk om een pomp via relais te schakelen, en de ketel via bijvoorbeeld opentherm.

    Ik kan me voorstellen 'dat het niet kan' maar is daar dan een reden voor te verzinnen behalve dan dat de software niet zo kan schakelen?
  • Hallo,

    Ik heb onlangs in mijn huiskamer en keuken een vloerverwarming geplaatst. Verder wordt het hele huis verwarmt door cv's met een gewone thermostaatknoppen.

    Nu wil ik overall een Tado slimme thermostaat knop plaatsen en een bedrade thermostaat(er is al een bedrade thermostaat van Nefit) van tado in de huiskamer plaatsen

    Kan ik niet gewoon een slimme thermostaatknop op de warmwater aanvoerleiding van de vloerverwarming ertussen plaatsen om die zoneklep te omzeilen om toch die vloer onafhankelijk te kunnen verwarmen?

    Sorry ben maar een groentje wat betreft deze setting.

    Alvast bedankt

  • Ik heb uiteindelijk een stekker met schakelaar op de vloerverwarming pomp gezet. Deze wordt (door home assistant) aangezet als de tado thermostaat (die in de ruimte met vloerverwarming hangt) de ketel aanstuurt.

    Als een van de andere ruimtes warmte nodig heeft en de ketel aanstuurt, maar het beneden al warm genoeg is blijft de pomp uit en stroomt er dus geen warm water door de vloerverwarming.
  • haan101
    haan101 ✭✭
    oktober 2020 aangepast

    Dat lijkt geweldig, bedankt voor je snelle reactie.

    Wat voor soort stekker met schakelaar als ik vragen mag?

    Ik ben ook in het bezit van een nest.

  • Sanderma,

    En andersom? als de rest van het huis warm is en de vloerverwarming niet?

    Ik wil de de Tado thermostaat de vloerverwarmingspomp aan laten sturen EN de cv via connenctionkit

  • @Sanderma Kan je meer uitleg geven over je oplossing via home assistant? Ik heb ook diverse zigbee tools draaien dus ben benieuwd welke stekker en welke triggers van Tado je gebruikt om aan en ook weer uit te zetten. Werk je met vertragingen?

    bvd!

    Niels

  • Sanderma
    Sanderma
    oktober 2020 aangepast
    Ik heb een IKEA zigbee stekker, en een Conbee2 zigbee controller (Deconz).

    Ik lees met home assistant de tado uit (standaard integration) en schakel op het moment dat beneden warmte nodig heeft de stekker in.
    In mijn geval heet de ruimte woonkamer en gaat de teller woonkamer heating omhoog.
    Zie https://imgshare.io/image/NUxeQd

    Vertragingen doe ik nog niet aan. Zal vast iets werken maar is ook heel lastig goed in te regelen zonder kennis van aanvoertemperatuur.
  • @BjornvanL Andersom werkt alleen als je slimme radiator knoppen op je radiatoren hebt.
    De tado rapporteert de warmte vraag per ruimte, dus de stekker van de woonkamer pomp gaat alleen aan als de woonkamer warmte wil.
    De andere ruimtes openen alleen de radiatoren als zij ook warmte willen. De knoppen sturen ook een seintje naar de thermostaat als de ketel aan moet. Je kan de schakelaar op de pomp dus zien als de kraan dichtdraaien.
  • Hi,

    Ik ben voornemens om tado aan te schaffen en ik vermoed dat ik een vergelijkbare oplossing moet maken met een slimme schakelaar enz. Hieronder mijn situatie:

    Begane grond

    • Verdeler met Honeywel tweewegklep (VC8615)
    • Vloerverwarming
    • Geregeld door bedrade Honeywell thermostaat (draaiknop)

    Eerste verdieping

    • Verdeler met Honeywel tweewegklep (VC8615) en Honeywell BDR91 Draadloos Schakelrelais
    • 3 slaapkamers met radiatoren met thermostaatknoppen
    • Badkamer met radiator met thermostaatknop en vloerverwarming als bijverwarming (thermostaatknop aanwezig bij verdeler)
    • Geregeld door draadloze Honeywel thermostaat (draaiknop)

    De begane grond lijkt me snel geregeld omdat de thermostaat bedraad is en het een kwestie van vervangen is of zie ik dat verkeerd?

    De eerste verdieping is een uitdaging denk ik omdat het hier draadloos gaat of is dit op te lossen met de extension kit?

  • gaha
    gaha ✭✭✭

    Voor wie ook een alternatief zoekt, kun je ook hier kijken:

    https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1

    Hier is ook een oplossing middels een extra thermostaat kraan ventiel voor de temperatuur regelaar van een vloerverwarming geplaatst, het uitzetten van de vloerverwarmingspomp houd namelijk ook niet tegen at de ketel wel gewoon warm water gaat rondpompen.