220v Pomp aansturen, relais ertussen?

Hallo,

Ik heb een V3+ een een zonneboiler/buffervat. Het enige dat ik hoef te doen is de pomp van mijn CV circulatiepomp aan/uit te zetten. Echter, het is mij onduidelijk hoe ik dit kan doen met de Tado. In de beschrijving staat wel iets over een 230v relais maar het lijkt erop dat dit relais dan moet worden aangestuurd met de Tado.

Is er een aansluitschema beschikbaar hoe ik een pomp kan schakelen? En, klopt het dat de Tado V3+ zelf geen relais heeft maar deze alleen aanstuurt/schakelt?

Het aansluitschema in de PDF heeft het namelijk alleen over een L (fase/bruin) en een SL. Hoe schakel ik dan een pomp met zowel een bruine als bruine draad aan? Aangezien de Tado geen 220 voeding heeft maar alleen een L/SL heeft.


Alvast dank

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja dat kan en is vrij eenvoudig.
    De bedrade thermostaat moet daarvoor worden geconfigureerd als aan/uit. Gebruik de aansluitingen NO en Com. De opstelling is dan een serieschakeling, dus één draad van de pomp naar 230, de andere naar Tado. De 2e draad van Tado naar 230.
    Als je hier niet vertrouwd mee bent dan kun je het beter laten doen.
  • Ok dank voor je antwoord. Feitelijk is de Tado daarmee de schakelaar/relais, ik las zojuist van 12 tot 230v (max amp), daar kan ik wel een pomp mee schakelen ja en geen probleem om dat aan te sluiten. In de handleiding wordt gesproken om een relais aan te sturen maar dat gaat dus over ketels die een 230v relais hebben.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik zou er altijd een relais tussen doen want als je een pomp direct gaat schakelen met dat kleine relais wat in de Tado zit dan gaat dat vast niet erg lang goed.

  • Ik heb het ook direct over de Tado gedaan. Volgens de specs kan en mag het.

    is het netjes? Nee! (in de toekomst zou ik toch liever laagspanning doen en een relais vlak naast de pomp hangen. Maarja, ik zou ook veel liever zien dat Tado die remote module geschikt maakt om naast de pomp te hangen. Dan zou het in 1x op een fatsoenlijke manier opgelost worden en is er niet meer 40m draad door heel je huis nodig omdat de enige module die een pomp kan schakelen de thermostaat is die normaal centraal in je belangrijkste ruimte hangt.

  • Toegegeven, het is misschien volgens de instructies niet de bedoeling, maar, Tado kan 220v tot 6a schakelen, dus ik heb er nu zelfs drie apparaten direct op: de CV pompgroep (circa 60w), een Honeywell klep, en de pomp van mijn vloerverwarming. Bij elkaar kom ik nog niet eens aan 0,6A, dat is nog geen 10% van wat de Tado kan schakelen. Ik heb ook een forumreactie gezien van een Tado medewerker/moderator dat dit gewoon kan, van 23 tot 220v tot 6A.

    Evengoed ga ik het alsnog met een relais doen uiteindelijk maar voor nu werkt het prima en doe ook niets wat volgens de Tado specs niet zou kunnen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Je geeft aan dat de Max stroom 6A is. Volgens mij is dat de waarde die is aangegeven in de handleiding voor de draadloze ontvanger. Voor een bedrade thermostaat is de opgave minder, 3A.
    Overigens hebben motoren een startstroom die hoger is dan de continue waarde.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Maarja, ik zou ook veel liever zien dat Tado die remote module geschikt maakt om naast de pomp te hangen.

    Volgens mij hebben ze dat zonder veel tamtam inmiddels wel mogelijk gemaakt. "vroeger" moest je verplicht de ketel aansturen met een remote module en de vloerverwarming met de thermostaat, maar ik begreep dat sinds ze die "draadloze ontvanger" verkopen ipv de "extensie kit" het ook wel mogelijk is om met zo'n ding de vloerverwarming aan te sturen. Maar dan moet je de servicedesk benaderen om het te configureren.

  • Ik vraag me af waarom je de Cv circulatiepomp wilt laten schakelen? In mijn geval doet de ketel dat en zonder in de ketel te gaan knutselen kan ik er niets aan veranderen. Maar nogmaals, waarom? Daarmee stop je toch de gehele circulatie van CV water? Of betreft het een oude installatie waarvan de pomp altijd draait en je wil dat niet om stroom te besparen? Dan zou ik een eenvoudige pompschakelaar monteren, dat ding is er voor gemaakt. Ca. €40,-


  • Bedankt herres

    ik heb ook een hygiëne -zonneboiler van 1000 liter met circulatiepomp die uiteindelijk ook de vloerverwarming (met eigen vloerverwarmingspomp) aanstuurt bij warmtevraag in de kamer. Ik heb nu inderdaad de brede draadloze ontvanger Tado bestelt en hoop die op jouw manier te kunnen aansturen. Bij mij wekt dit dan feitelijk als een hybride systeem. Eerst wordt de warmte uit het boilervat gehaald (garage) en daarna springt de oude cv ketel (dmv cv pomp,op zolder) een keer aan (en zo geconfigureerd dat de zonnehygiene boiler niet wordt opgewarmd door cv maar alleen het huis verder). Bedankt voor de bevestiging in mijn zoektocht. Ook een goed advies om er een relais tussen te doen (aangezien ik toch al een magazijn aliexpress spullen heb liggen) dat heb ik al vaker toegepast en werkt erg goed en veilig!