Klassieke radiatoren

Goedemorgen,

Wij hebben in 3 kamers klassieke gietijzeren radiatoren. Deze wil ik aanlaten sturen door de slimme radiatorknop, maar die wil ik niet rechtstreeks op de radiator aansluiten. Dit ziet er niet fraai uit.

Het idee:

  • we sluiten de de slimme knoppen aan op een niet zichtbare plek (in ons geval in de (droge) kruipruimte) tussen de leiding.
  • we plaatsen in iedere ruimte een slimme thermostaat die we met de app toewijzen aan de bewuste kamer
  • Op de router zit de internetbridge aangesloten. Op de ketel de extensiekit

Vraag: Het is in de kruipruimte uiteraard veel kouder dan in één van de drie kamers. Overruled de slimme thermostaat de slimme radiatorknop? Dus zodra de slimme thermostaat de juiste temperatuur in de ruimte gemeten heeft sluit hij dan toch de slimme radiatorknop ondanks dat deze voelt dat de bereikte temperatuur nog niet gehaald is?


Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Ja als je een ander meetapparaat (thermostaat of temperatuurvoeler) configureert dan werkt dat zo.

    Wel lijkt het me onhandig dat je iedere keer de kruipruimte in moet om de batterijen te verwisselen...

    In mijn ouderlijk huis hadden we ook zo'n installatie en daarbij was een ander punt nog wel dat de leidingen heel dik waren, en met van die grofstoffelijke koppelstukken met schroefdraad aan elkaar gezet. Dan is het niet zo gemakkelijk er "even" iets tussen te zetten uit een moderne installatie (zoals een thermostaatkraan).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Je hebt die thermostaat maar 1 keer (per zone) nodig om de ketel te bedienen. Voor de rest van de ruimtes is de draadloze temperatuur sensor voldoende. Dat is hetzelfde ding maar dan zonder de ketel aansturing, dat gaat dan draadloos via de slimme thermostaat.

Antwoorden

  • dankje @Rob2,

    Dank voor je reactie.

    We hebben een vrij hoge kruipruimte die ook helemaal droog is. 1x per jaar de batterijen vervangen is dan ook geen probleem. We hebben alle leidingen vervangen voor nieuwe Alupex flexibele leidingen dus aansluiten is geen probleem met de juiste koppelstukken.

  • Toch nog een vraag. Ik heb 1 x de slimme thermostaat. Volstaat per ruimte ook een slimme draadloze temperatuur sensor of per ruimte een slimme thermostaat?

  • Heb alles besteld. Dankje @Rob2!