Twee zones, 1 bedraad en 1 draadloos

Hi,

Ik ben voornemens om tado aan te schaffen. Ik heb contact gehad met iemand van de helpdesk, maar ik twijfel of datgene wat aangeraden is ook gaat werken :)

Huidige situatie

Begane grond

  • Verdeler met Honeywell tweewegklep (VC8615)
  • Vloerverwarming
  • Geregeld door bedrade Honeywell thermostaat (draaiknop)

Eerste verdieping

  • Verdeler met Honeywell tweewegklep (VC8615) en Honeywell BDR91 Draadloos Schakelrelais
  • 3 slaapkamers met radiatoren met thermostaatknoppen
  • Badkamer met radiator met thermostaatknop en vloerverwarming als bijverwarming (thermostaatknop aanwezig bij verdeler)
  • Geregeld door draadloze Honeywell thermostaat (draaiknop)

Aangeraden door tado

  • Draadloze Slimme Thermostaat - Starterskit V3+
  • Accessoire - Slimme Thermostaat (bedraad)
  • Slimme thermostaatknoppen voor de radiatoren

De bedraadde slimme thermostaat vervangt de huidige bedraadde thermostaat op de begane grond en de slimme thermostaatknoppen vervangen de knoppen op de radiatoren.

Eerste vraag

Kan ik de thermostaatknop van de vloerverwarming in de badkamer ook gewoon vervangen door een slimme thermostaatknop en de virtuele badkamer plaatsen zodat deze ook aangestuurd wordt als daar warmte wordt gevraagd?

Tweede vraag

De huidige draadloze thermostaat hangt op de overloop, dit is heel onhandig omdat er nu op geen enkele manier fatsoenlijk warmte per kamer of de badkamer kan worden gevraagd. Dat is ook de reden dat ik om wil.

Uit het advies van tado maak ik op dat met het gebruik van de draadloze ontvanger de tweewegklep van de verdeler op de eerste verdieping aan kan sturen. Ik betwijfel dit dus mijn vraag is of dit überhaupt mogelijk is?

De situatie met de draadloze thermostaat is dat deze communiceert met de schakelrelais welke met tweewegklep is verboden en met de ketel. Het lijkt erop dat wanneer de klep open gaat (doordat de thermostaat warmte vraagt) er een signaal naar de ketel wordt gestuurd dat deze warmte moet geven.

Reacties

  • Na wat meer berichten op het forum te hebben gelezen en nogmaals contact te hebben gehad met de helpdesk weet ik het volgende.

    Het antwoord op de vraag of de draadloze ontvanger een tweewegklep/zoneklep kan aansturen is dat dit niet kan.

    Er zijn twee manieren waarop ik mijn uitdaging met de draadloos geschakelde tweewegklep/zoneklep kan oplossen:

    1. De tweewegklep/zoneklep vervangen door een slimme thermostaatknop zoals meerdere mensen hebben gedaan (https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1)
    2. De tweewegklep/zoneklep van stroom voorzien (dan gaat hij open) via een slim stopcontact welke met Home Assistant (al in gebruik) wordt gestuurd.

    Kan iemand dit bevestigen? Of zijn er nog andere ideeën/oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht?

  • Wat ik er nu van snap, komt overeen met opstelling 3 in de uitleg van Tado over combi vloerverwarming/radiatoren.

    Ik zou de badkamer negeren, en lekker laten zoals het nu is. Die hobbelt wel mee als er elders in huis warmte wordt gevraagd (tenzij je natuurlijk altijd badkamerraam wagenwijd open hebt staan].

    Dan kun je de kleppen sturen met voor elk een bedrade tado thermostaat (aan/uit via relais). De ketel stuur je aan met een draadloze thermostaat (die kan de modulerende sturing aan). Een thermostaat kan nl. niet aan/uit en modulerend tegelijkertijd.

    Verder (en ik heb daar nog geen ervaring mee) is het een kwestie van de slimme knoppen koppelen aan de juiste ruimte/groep en de ruimten weer aan de juiste thermostaten. Desnoods met hulp van de Tado helpdesk, want die kan in sommige gevallen iets meer instellen dan via de app kan.

    Ik hoor het graag als iemand vindt dat ik onzin aan het verkondigen ben.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Wusser

    Het lijkt erop dat het advies van Tado gebaseerd is op opstelling 3, maar gaat voorbij aan de klep voor de verdieping. Die zou je in die opstelling weg moeten halen of handmatig permanent open zetten. Je geeft aan dat er een opvolgschakeling op je klep zit die de ketel aanstuurt. Dus thermostaat zet klep open, klep geeft signaal aan ketel via aan-uit. Dat moet vervallen en anders geregeld worden.

    Het kan zijn dat er in de badkamer een RTL regelaar zit voor de vloerverwarming. Die ziet er uit als een thermostaatknop, maar werkt anders want hij bewaakt de watertemperatuur. Als dat zo is dan zou ik die zeker laten zitten ter bescherming van de vloer.

    Of je kiest voor de geadviseerde opstelling 3 of een Tado knop als vvw regelaar is de vraag. Voor de eerste spreekt dat je al een gemonteerde vv klept hebt zitten, en waarschijnlijk toch draadloos de cv moet gaan aansturen ( of ligt er wel nog een thermostaatbedrading.? ) Dan maakt het qua kosten niet veel meer uit. En aansturen van de vvw door een snelle klep is beter dan met een Tadoknop.

  • @Herres

    Wat je zegt klopt exact. Het lijkt het meeste op opstelling 3 met de klep die voor de verdeler zit.

    Hierbij een foto van de situatie:

    Het is volgens mij een opvolgschakeling als ik de draadjes volg en zoals jij het ook uitlegt. Ook zie je rechtsonder in de foto de RTL regelaar voor de vloerverwarming.

    Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb de producten aangeschaft en er is een instructie die mij helpt om de draadloze relais te vervangen voor de draadloze ontvanger, echter kan de zone klep hier niet in worden meegenomen.

    De oplossingen die je aandraagt snap ik niet helemaal. Als ik ervoor kies om de zoneklep permanent open te zetten dan wordt de vloer in de badkamer altijd warm wanneer er ergens in huis warmte wordt gevraagd. De radiatoren blijven natuurlijk uit door de knoppen, maar die vloer niet en dat wil ik eigenlijk voorkomen.

    Het pijpje in de muur naast de draadloze relais gaat naar de ketel (4 draadjes, maar nu maar 2 in gebruik aan/uit denk ik dus).

    Wat bedoel je precies met de aansturing van de vvw door een snelle klep?


    Ik hoor graag van je want ik heb er duidelijk te weinig verstand van.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Eerst nog even 2 vragen,
    Welk merk en type ketel heeft u?
    Kunt u een foto maken waar de hele opstelling op te zien is? Ik zie op deze maar de helft.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    In grote lijnen stel ik het als volgt voor:

    Begane grond

    Als aansturing van de bestaande Honeywell klep een Tado bedrade ST, aansluiten op de No en Com, configureren als aan/uit.

    Een draadloze ST of temperatuursensor als ruimtethermostaat ophangen.

    Verdieping

    De bestaande klep weghalen of handmatig permanent open zetten. (Handel naar boven). Draden loskoppelen.

    In voeding van de vloerverwarming van de badkamer extra toevoegen een thermostatische radiatorkraan met een Tado knop. De RTL knop in de andere leiding laten zitten.

    Draadloze Tado ontvanger aansluiten op de ketel, keuze voor open therm of aan/uit afhankelijk van de ketel. Bij voorkeur open therm. Gebruik de Tado wizzard voor de installatie. Omdat de ketel eerst aan/uit geschakeld was moet de aansluiting van de draden misschien veranderd worden.

    Verder

    Controleren of er een bypass in het systeem zit, zoniet dan deze laten aanbrengen.


    is het zo begrijpelijk?




    B

    B

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    De bestaande klep weghalen of handmatig permanent open zetten. (Handel naar beneden)

  • Wusser
    Wusser
    november 2021 aangepast

    @Herres

    Eerst je twee vragen beantwoorden. De ketel die ik heb is een Intergas Xtreme 36 en hierbij een foto van de verdeler op de eerste verdieping:







    Begane grond

    Hier heb ik de Honeywell thermostaat al vervangen voor een bedraadde tado thermostaat. Dit werkt op dit moment. Dit lijkt mij voldoende toch?

    Verdieping

    Wat je voorstelt is duidelijk en dat moet te doen zijn volgens mij. Ik heb hier al eens met een installateur naar gekeken.

    Als ik de ketel om zet naar Open Therm hoe werkt dat dan met de bedraadde thermostaat op de begane grond? Moet ik dan het signaal van de klep naar de ketel loshalen en dat de thermostaat alleen de klep open zet en draadloos communiceert met de ontvanger bij de ketel voor warmte?

    Verder

    Hoe kan ik controleren of er een bypass in het systeem zit? En zo niet waarom moet ik dat toevoegen?


    Bedankt voor je reactie!

  • Ik heb nog eens nagedacht en bedacht me het volgende.

    Is het niet ook mogelijk om een extra bedraadde thermostaat bij de verdeler en zoneklep op de verdieping te plaatsen? Ik weet niet hoe het precies in zijn werk gaat maar wat ik hier en daar zie is dat het mogelijk is om dan alsnog met de thermostaatknoppen en de draadloze thermostaat warmte te vragen en dat de bedraadde thermostaat dan de klep opent.

    De draadloze ontvanger zal ik dan nog steeds aan moeten sluiten om de ketel modulerend te laten werken. Het is denk ik dan ook een antwoord op mijn vraag over de verbinding van de bedraadde thermostaat op de begane grond.

    Is dat niet een idee? Ik moet dan nog wel een extra bedraadde thermostaat aanschaffen. Ik ben er dan nog niet helemaal omdat de vloerverwarming in de badkamer nog altijd mee gaat, maar dat kan ik later nog aanpassen door alsnog een thermostaatknop bij de toevoer te laten plaatsen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @Wusser Om met de laatste vraag te beginnen, die oplossing met 2 gestuurde kleppen is een stap achteruit. Beter is het om alle radiatoren in verblijfsruimtes uit te rusten met Tado knoppen, en alleen de vloerverwarming te schakelen met een klep.

    "Hier heb ik de Honeywell thermostaat al vervangen voor een bedraadde tado thermostaat. Dit werkt op dit moment. Dit lijkt mij voldoende toch?". Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Als je naar Tado opstelling 3 wilt gaan moet er doorgepakt worden naar de hele opstelling.

    "Als ik de ketel om zet naar Open Therm hoe werkt dat dan met de bedraadde thermostaat op de begane grond? Moet ik dan het signaal van de klep naar de ketel loshalen en dat de thermostaat alleen de klep open zet en draadloos communiceert met de ontvanger bij de ketel voor warmte?". Zie het schema van opstelling 3. De bedrade thermostaat komt bij de klep te zitten en stuurt de klep aan-uit. De draadloze thermostaat (of temperatuursensor) stuurt modulerend de ketel aan via de draadloze ontvanger.

    "Hoe kan ik controleren of er een bypass in het systeem zit? En zo niet waarom moet ik dat toevoegen?". Meestal zit de bypass zo ver mogelijk van de ketel vandaan geplaatst. Misschien wel bij de vloerverwarming op de begane grond? Een bypass is nodig omdat de pomp van de ketel een nalooptijd heeft. Dit om de restwarmte van de ketel in het systeem te pompen. Als alle kranen van radiatoren dicht staan dan moet het rondgepompte water ergens heen kunnen, of anders volgt een ketelstoring. Het staat overigens ook in de handleiding van de ketel.

    En dan nu nog een mooi toetje: de Intergas xtreme heeft de mogelijkheid om hoog laag te stoken en daarbij tevens een externe klep aan te sturen. Hij stookt dan op lage temperatuur het water voor de vloerverwarming, en op hogere temperatuur de radiatoren. Dit spaart meer energie. U zou aan uw cv installateur kunnen vragen of uw opstelling daarvoor geschikt is. In dat geval vervalt de Tado thermostaat die de klep gaat aansturen. Die is dan bijvoorbeeld weer mooi te gebruiken als temperatuuropnemer in de badkamer om de vloerverwarming nog beter te kunnen regelen.

  • @Herres haha het wordt steeds ingewikkelder.

    Het doel van tado voor mij is dat ik op afstand mijn verwarming kan schakelen als we bijvoorbeeld op vakantie zijn. Daarnaast wil ik graag de badkamer aangenaam hebben in de ochtend en wil ik mijn kantoor en de kamer van mijn zoontje op temperatuur houden. Onze eigen slaapkamer mag buiten beschouwing worden gelaten want daar gaat de verwarming nooit aan.

    Het gaat mij er niet zozeer om dat ik opstelling 3 wil hebben, ik wil de nu onmogelijke opstelling aanpassen zodat ik ruimtes afzonderlijk kan verwarmen.

    Om even terug te komen op je antwoorden en mijn vragen.

    "Hier heb ik de Honeywell thermostaat al vervangen voor een bedraadde tado thermostaat. Dit werkt op dit moment. Dit lijkt mij voldoende toch?". Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Als je naar Tado opstelling 3 wilt gaan moet er doorgepakt worden naar de hele opstelling.

    Zoals ik aangaf is het mij niet direct te doen om een bepaalde opstelling.

    "Als ik de ketel om zet naar Open Therm hoe werkt dat dan met de bedraadde thermostaat op de begane grond? Moet ik dan het signaal van de klep naar de ketel loshalen en dat de thermostaat alleen de klep open zet en draadloos communiceert met de ontvanger bij de ketel voor warmte?". Zie het schema van opstelling 3. De bedrade thermostaat komt bij de klep te zitten en stuurt de klep aan-uit. De draadloze thermostaat (of temperatuursensor) stuurt modulerend de ketel aan via de draadloze ontvanger.

    Ik weet niet goed welke opstelling je bedoelt ik zie dit (https://support.tado.com/nl/articles/3481994-hoe-stuurt-tado-verwarmingssystemen-met-radiatoren-en-een-centrale-thermostaat-aan) en als ik daar naar nummer 3 kijken zie ik geen twee thermostaten waarbij 1 op een klep zit. Maar als ik het goed begrijp is het dan niet mogelijk of niet wenselijk om een bedraadde thermostaat als sensor en aansturing (van de klep) te gebruiken in combinatie met een draadloze ontvanger voor de ketel?

    "Hoe kan ik controleren of er een bypass in het systeem zit? En zo niet waarom moet ik dat toevoegen?". Meestal zit de bypass zo ver mogelijk van de ketel vandaan geplaatst. Misschien wel bij de vloerverwarming op de begane grond? Een bypass is nodig omdat de pomp van de ketel een nalooptijd heeft. Dit om de restwarmte van de ketel in het systeem te pompen. Als alle kranen van radiatoren dicht staan dan moet het rondgepompte water ergens heen kunnen, of anders volgt een ketelstoring. Het staat overigens ook in de handleiding van de ketel.

    Ik durf niet te zeggen of er een bypass op mijn systeem zit, moet ik even uitzoeken. Je zou haast zeggen van wel want als er op beide verdelers geen warmte vraag is dan moet het water toch ergens rond worden gepompt als ik je uitleg zo lees.

    En dan nu nog een mooi toetje: de Intergas xtreme heeft de mogelijkheid om hoog laag te stoken en daarbij tevens een externe klep aan te sturen. Hij stookt dan op lage temperatuur het water voor de vloerverwarming, en op hogere temperatuur de radiatoren. Dit spaart meer energie. U zou aan uw cv installateur kunnen vragen of uw opstelling daarvoor geschikt is. In dat geval vervalt de Tado thermostaat die de klep gaat aansturen. Die is dan bijvoorbeeld weer mooi te gebruiken als temperatuuropnemer in de badkamer om de vloerverwarming nog beter te kunnen regelen.

    Dit zal ik ook na moeten vragen inderdaad. Ik heb het vermoeden dat er dan verschillende buizen moeten zijn. In theorie zou dit kunnen voor de vloerverwarming beneden, maar die op de badkamer is als bij-verwarming en zoals je ziet is deze rechtstreeks op de verdeler aangesloten. Wel mooi dat de ketel dit heeft.


    Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Ik wil namelijk niet nog extreem veel kosten hebben met het aanpassen van mijn systeem. En ik heb het idee dat ik het redelijk makkelijk op zou kunnen lossen met twee bedraadde thermostaten die puur als relais fungeren dan of zie ik dat verkeerd?

    De opstelling die ik dan zou moeten hebben is dit:

    Begane grond

    • Woonkamer: draadloze thermostaat (communiceert met ontvanger bij ketel)
    • Verdeler begane grond: bedraadde thermostaat die klep open zet bij warmte vraag woonkamer

    Verdieping

    • Kantoor: slimme thermostaatknop
    • Verdeler op kantoor: bedraadde thermostaat die klep open zet bij warmte vraag verdieping
    • Slaapkamer 1: slimme thermostaatknop
    • Badkamer: draadloze thermostaat + slimme thermostaatknop op radiator

    Als ik dit doe is het enige minpunt vooralsnog dat de vloerverwarming automatisch warm wordt bij welke vraag van warmte op verdieping. Dit kan ik nog oplossen door een slimme knop toe te voegen aan de toevoer.


    Wat is hier jou mening over?

  • Ik dacht net nog even hardop na en kwam tot de conclusie dat jouw voorstel om de zoneklep op de verdieping permanent open te zetten/verwijderen en een slimme thermostaatknop op de toevoer van de vloerverwarming van de badkamer te zetten misschien toch een goed idee is ander ben ik alsnog kosten aan het maken voor de bedraadde thermostaat.

    Dan zou ik toch naar een opstelling 3 gaan zoals ik die zag op de link die ik plaatste. De vraag die ik dan nog heb is of het echt nodig is om in de woonkamer een draadloze thermostaat te plaatsen en de bedraadde bij de verdeler te zetten ipv de bedraadde in de woonkamer te laten en de bedrading maar de ketel los te halen? Dezelfde vraag die ik hierboven ook al stelde :)
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Dit is het Tado helpdesk artikel waarin de verschillende vloerverwarmings oplossingen worden aangegeven. Ik denk dat we het daarbij over oplossing 3 hebben. 2 zou wellicht ook kunnen mits er een draad loopt tussen de klep op de begane grond en de positie van de bedrade Tado thermostaat.

    Tado maakt in principe al van iedere kamer een eigen zone. Het wordt nodeloos ingewikkeld als de klep op de verdieping in gebruik blijft. Ik zie niet goed voor me hoe de apparaten in de app dan geconfigureerd moeten worden, en of dat zo mogelijk is. Want er ontstaan 2 circuits die via 1 draadloze ontvanger 1 ketel moeten aansturen. Misschien kan het wel, ik weet alleen niet hoe.

    Groet en succes verder.

  • @Herres

    Ik begrijp nu meer hoe het zit en wat je bedoelt en hoe het werkt. Ik ga mijn installateur vragen om een thermostaatknop op de toevoer van de vloerverwarming badkamer te plaatsen en te kijken naar een bypass en of deze nodig is. Zo kan ik oplossing 2 krijgen want de bedraadde thermostaat in de woonkamer gaat eerste naar de verdeler en van daar naar de ketel en dat laatste komt dan te vervallen.

    Bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in je reacties en de hulp!

    Ik zal een update plaatsen als alles klaar is :)