Draadloze thermostaat voor zoneklep vloerverwarming icm stadsverwarming.

Opties

Hallo,

Recent heb ik voor mijn nieuwe woning (bestaande bouw) een Draadloze starter set v3+ gekocht met een aantal radiator knoppen. De woning heeft nu helemaal geen thermostaat of enige regeling.


Nu is mijn vraag of alles wel gaat werken met de volgende opstelling:

-Stadsverwarming zonder centrale klep, altijd warm water beschikbaar op alle radiatoren.

-Vloerverwarming draadloos aansturen met een zoneklep. (vloerverwarming moet nog gelegd worden). Betreft de begane grond waar ook de thermostaat komt te hangen.

-De rest van de kamers regelen met Tado radiatorknoppen.


Kon op de community niet echt een duidelijk antwoord vinden. Veel oudere berichten waar het niet mogelijk was om draadloos een zoneklep aan te sturen en een aantal nieuwe berichten waar dit wel mogelijk was met een aanpassing van de helpdesk.

Hoor graag jullie mening.😃

-Jaimy

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dag Jaimy,

    Die radiatoren zal wel werken, maar de vloerverwarming is een ander verhaal. Waarom denk je aan een draadloze regeling en een klep? Waarom zou het niet bedraad met een klep kunnen zijn, of onbedraad met een Tado knop?

    Hoe groot is de ruimte waar de vloerverwarming komt?

  • jaimygo
    Opties

    Ha Herres,

    Bedankt voor je reactie.

    Het gaat om zo'n 50M2 vloerverwarming op de begane grond. Het idee om de zoneklep draadloos aan te sturen was ontstaan omdat er nu helemaal geen thermostaat hangt en dus geen kabels die kant op lopen.

    Ik las in een ander topic dat het niet verstandig was om de vloerverwarming aan te sturen met een Tado knop, dit omdat de Tado knop moduleert en dat zou niet ten goede gaan van het rendement van de vloerverwarming. Een zoneklep zou tevens sneller open en dicht lopen en een grotere doorvoer hebben.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp het. Eigenlijk is die draadloze ontvanger bestemd voor het schakelen van een cv of bij stadsverwarming een hoofdklep. Maar ik verwacht dat je het zo ook wel voor elkaar krijgt. Let er (in jouw geval) op dat je bij de configuratie in de app er voor zorgt dat de slimme knoppen op de radiatoren niet de draadloze ontvanger gaan aansturen als zoneregelaar.
  • jaimygo
    Opties

    Goed om te horen, was al bang dat ik alles retour moest gaan sturen. Wist namelijk niet dat het mogelijk is om er voor te zorgen dat de slimme knoppen niet de thermostaat gaan aansturen. 😀

    Even opgezocht hoe dit in te stellen is op de community:

    Kan zowel in de app als via my.tado.com door naar Instellingen te gaan, Kamers & Apparaten te kiezen en op de kamer naam te klikken. Daar zie je onder Verwarmingszone de zoneregelaar. Als je deze selecteert, kun je deze aanpassen naar 'Geen zoneregelaar' wat moet voorkomen dat hij om warmte vraagt via de Slimme thermostaat.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja dat bedoelde ik, zo moet het lukken
  • jaimygo
    Opties

    Heb het net getest en het werkt naar behoren! Bedankt voor de hulp 😄

    De radiatorknop stuurt nu niet de draadloze ontvanger aan en de thermostaat stuurt nu alleen de draadloze ontvanger aan waar dan de zoneklep op aangesloten wordt.

  • Niels_S97
    Opties

    @jaimygo Een oude post, maar het lijkt de enige post te zijn die exact overeenkomt met mijn situatie.

    heb je voor mij wat meer details? Ik zou graag dezelfde constructie willen realiseren.

    • Hoe heb je de extensiekit exact aangesloten op de zoneklep?
    • Welke zoneklep heb je überhaupt?
    • Komt die optie in de Tado app pas zichtbaar zodra ik de extensiekit heb aangeschaft en in het netwerk heb hangen? Ik kan deze nu nog niet zien in de app (nog geen extensiekit aangeschaft).

    Ik probeer te voorkomen dat ik de zoneklep ga plaatsen en de boel aanschaf om tot de conclusie te komen dat het niet werkt.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Officieel mag je een zone klep alleen aansluiten op een bedrade thermostaat
  • Niels_S97
    Opties

    @Douwe Dank voor je reactie, maar alleen met deze zin kan ik natuurlijk niet zoveel. Heb je een redenering erachter waarom? En impliceer je daarmee ook dat de beoogde oplossing niet (meer) zou werken nu?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat Douwe schrijft klopt alleen voor een zoneklep tbv een ruimte (vloerverwarming meestal).

    Als je maar 1 klep hebt die voor heel je huis het water al of niet doorlaat dan kun je die aansturen "alsof het de ketel is". Dat kan ook met de draadloze ontvanger.

  • Niels_S97
    Opties

    @Rob2 ook jij bedankt voor je reactie. Als ik net zoals @jaimygo aangeef die extensionkit nu in dezelfde groep/ ruimte hang (softwarematig) als de draadloze thermostaat dan werkt de klep in feite toch alleen op de vloerverwarming gestuurd door de draadloze thermostaat?

    Ik probeer het verschil tussen een centrale klep en een zoneklep te bepalen in mijn situatie. De technische werking blijft volgens mij altijd hetzelfde, klep open of klep dicht waarbij het niet uit zou mogen maken waar die klep hangt.


    Ik heb nu op de vloerverwarming de retour thermostaatkraan vervangen voor een tado knop en die gekoppeld aan mijn draadloze thermostaat. Die tado knop gaat enkel open en dicht aan de hand van wat de draadloze thermostaat zegt. Dus het koppelen van die stukken hardware, softwarematig aan elkaar is mogelijk. Dit is verre van ideaal en vandaar de stap met een draadloze aansluiting maken op de zoneklep die ik ga plaatsen.


    Wellicht ten overvloede maar dit is dus de situatie:

    • De verdeler van mijn vloerverwarming hangt in de gang. Er hangt een draadloze thermostaat in de woonkamer om daar als "voeler" te dienen voor de behoefte aan warmte op de beneden verdieping.
    • Stadsverwarming zonder centrale klep.
    • Boven radiatorknoppen (welke vervangen gaan worden voor Tado knoppen).
    • Beneden wil ik een zoneklep plaatsen op de toevoerleiding voor de stadsverwarming. Daar gaat dan ook de extensionkit op. Hierdoor kan ik mijn beneden verdieping (vloerverwarming) straks separaat stoken van de boven verdieping zoals ook logisch is in een stadsverwarming situatie.
    • Momenteel hangt er een tado knop op de retour van de stadsverwarming, wat niet ideaal is. Vandaar de verandering die ik wil maken.
    • Bedraad aansluiten op een thermostaat kan niet i.v.m. destijds de bouw van de woning.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zie antwoord rob2, dit is dus NIET mogelijk, alleen met een bedrade thermostaat.

    Anders contact opnemen met Tado hierover, zij zouden het moeten weten, alleen zijn de meningen daar ook over verdeeld helaas...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok ik had niet gezien "zonder centrale klep". Ik dacht dat je een centrale klep wilde aansturen.

    Wat wel kan is ipv een draadloze ontvanger een extra bedrade thermostaat kopen en daar een klep mee aansturen. Deze mag gewoon in een berghok liggen, vlak bij de klep. Deze gebruik je dan alleen als aansturing en niet als temperatuurmeter. Daarvoor moet je dus een tweede thermostaat of draadloze temperatuurvoeler hebben die in de betreffende ruimte hangt.

  • Andreplusplus
    Opties
    "Beneden wil ik een zoneklep plaatsen op de toevoerleiding voor de stadsverwarming."
    Bedoel je dan de aanvoer naar de vvw verdeler? Want als je de aanvoer naar de woning als geheel bedoelt gaat het niet werken.
    En ook ik zou een klep bij de vvw aansturen met bedrade thermostaat, met hulp van tado support plaats je die logisch in dezelfde kamer als je bestaande (en fysiek vlak bij de verdelerklep)