Tado stuurt CV zeer traag aan

Opties
Ik heb zojuist mijn Honeywell thermostaat vervangen door Tado v3 thermostaat. Ik heb een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 ketel. Deze werd via Opentherm aangestuurd. Ik heb dus de blauwe en rode draden aangesloten op de - & + van de Tado thermostaat. Heb de installateur handleiding gevolgd en op Opentherm ingesteld.

Het systeem lijkt wel te werken maar reageert enorm traag. Als ik de Thermostaat instel op 25°C (via de app of handmatig, maakt iig niks uit) dan duurt het meer dan 1 minuut (1:10) voordat de CV ketel aanspreekt. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Als ik de Thermostaat lager zet dan gaat de CV redelijk snel uit (rond 15 seconden).

Wat zou dit kunnen zijn? Het is niet echt wenselijk op deze manier.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is normaal, zelfs je Honeywell thermostaat doet dat waarschijnlijk. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat een plotselinge zucht wind of een snelle wijziging van de settings meteen de ketel start (voor niets).

    Je merkt dit wel tijdens experimenten maar in het normale gebruik van het systeem merk je hier niets van.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Klopt wat rob2 zegt.
    Als je het hele spul net geïnstalleerd hebt ben je er mee aan het spelen en duurt het voor je gevoel allemaal best lang.
    Met normaal gebruik en als alles eenmaal ingesteld is, merk je er helemaal niks van.
  • JasperCr
    Opties

    Ik heb dit issue ook en nu we vloerverwarming hebben is dit zeker niet gewenst. De ketel begint pas te branden bij 2 streepjes, maar dan is de tempratuur in de kamer al een tijdje aan het dalen. Hierdoor moet de ketel langer branden om de gewenste tempratuur te bereiken, terwijl een directe start van de ketel zorgt voor constantere tempratuur.

    Nu wisselt de tempratuur 1 à 1,5 graad, dat is verre van ideaal. Heeft iemand van jullie tips? Via de chatsupport kom ik helaas niet verder.


  • mdbraber
    Opties

    Herkenbaar @JasperCr - mogelijk kun je dit verbeteren door niet OpenTherm, maar aan/uit juist te gebruiken, omdat Tado dan beter in staat is om te beinvloeden of de ketel echt wel of niet aan het stoken is. Dan maken ze wel gebruik van pulsbreedte-modulatie (PWM) om dan de ketel af en toe kort aan te zetten, maar wellicht is dat juist wat je hier wel. Ik ga zelf in ieder geval proberen de ketel ipv OpenTherm aan te sluiten als aan/uit.

  • vmb
    Opties
    En @mdbraber is dit gelukt? Moduleert de ketel dan nog? Loop hier tegen hetzelfde aan. Tado en Calenta reageren traag op elkaar. Ben benieuwd!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het hangt van de ketel af wat er dan gaat gebeuren.