Vorstbeveiliging 5 graden, is dat niet te koud?

Ik las dat als je de verwarming in het schema op uit zet de temp niet onder 5 graden komt ivm Vorstbeveiliging.

Verder lees ik op veel andere sites dat de temp niet onder de 14 graden moet komen ivm bevriezen van de leidingen en het mogelijk kunnen barsten van de leidingen.

Kan ik de functie verwarming uit veilig gebruiken? Ook tijdens de wintermaanden?

Daarnaast nog een vraag;

Als ik door het hele huis de temp op 21,5 instel dan zijn sommige kamers in eens 23 graden of hoger en sommige juist lager, hoe komt dit?


Kleine onderbouwing:
Ik heb 7 radiatorknoppen en 1 tado v3+ wandthermostaat.

De wandthermostaat staat gelinkt aan 1 kraan (beide in de woonkamer)
De keuken is open en zit aan de woonkamer vast, deze heb ik niet aan de wandthermostaat gekoppeld omdat ik die eerder uit wil kunnen zetten.

De overige 5 knoppen zitten allemaal ik een aparte kamer. Alle radiatoren zijn voorzien van een tado knop.

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Je kunt de "afwezigheids temperatuur" en de temperatuur die je instelt in de nacht e.d. zelf bepalen, ik heb die op 15 graden staan.

    5 graden zou wel OK zijn als watertemperatuur en misschien als temperatuur van een slimme radiatorknop, maar als ruimtetemperatuur zoals gemeten door een thermostaat of temperatuurvoeler is dat natuurlijk veel te laag! Als het tegen een binnenmuur van de kamer 5 graden is dan zullen de leidingen die bij de ramen lopen best kunnen bevriezen.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    5 graden vorstbeveiliging van de cv installatie is gangbaar zie ik op andere sites.
    “Als ik door het hele huis de temp op 21,5 instel dan zijn sommige kamers in eens 23 graden of hoger en sommige juist lager, hoe komt dit?”
    Ik vermoed dat uw radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld? Overigens is het gebruikelijk dat de temperatuur een beetje doorschiet. Hoe lager de temperatuur van het cv water hoe minder dit wordt heb ik gemerkt.
  • Bedankt voor uw reactie!

    Wat bedoelde u met waterzijdig ingeregeld?

    De cv watertemperatuur staat op 50grade, lager is volgens mij niet goed.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Waterzijdig inregelen is het afstellen van de radiatoren afzonderlijk met de juiste hoeveelheid water. Best even op internet zoeken naar complete uitleg.
    Maar als u zo laag stookt dan kan het ook zijn dat sommige radiators niet voldoende vermogen hebben om de ruimte warm te krijgen.
  • Oké bedankt, ga ik even uitzoeken!