Nefit Trendline II HRC30 CW5 enorme overshoot bij aanzetten brander

Opties

Beste,

Ik kheb de Tado bedrade thermostaat aangesloten op een Nefit Trendline HRC30 CW5 direct via de EMS bus (D31).

De Nefit Trendline HRC30 CW5 heeft een enorme overshoot bij het ontsteken van de brander. Zelfs als je de max brander power terugschroeft naar 23% (minimum), start the brander op met ongeveer 40%, wat tot een hoge temperatuur (50gr) van het aanvoerwater leidt. Daarna schaalt de ketel weer terug binnen ongeveer 20 seconden naar een lagere waarde, die ergens rond de 23-25% zit. Dit kan ik helaas er niet uit krijgen en geeft problemen, nl:

Als een kamer op temperatuur is, vraagt de tado vaak om lagere aanvoer temperatuur (moduleert netjes) van 37 graden (bij mij dan). Echter als de ketel dan opstart, schiet de aanvoer temperatuur richting de 47-50 graden om vervolgens met een 0Y-204 service error (aanvoer hoger dan gevraagd) te komen en vervolgens in de anti-pendel programma te gaan (0A-202). De ketel blijft voor 10min in deze mode, om vervolgens hetzelfde patroon te herhalen.

Pas als de temperatuur in de kamer zo laag is dat de gevraagde aanvoertemperatuur (van de thermostaat) iets van 50 graden vraagt (ik zie em met stapjes omhoog schalen), gaat hij dit niet meer doen, omdat de gevraagde aanvoertemperatuur overeenkomt met die uitschieter van het opstarten van de brander.

Oftewel de kachel moduleert wel netjes boven de 50 graden (set temperatuur), maar alles onder de 50 graden, gaat de ketel een raar gedrag vertonen met als gevolg een erg schommelende temperatuur in de kamer.

Iemand hier een oplossing voor?

 

Ik heb het maximale vermogen teruggeschroefd naar het minimum (~6.8kW)

Ik heb de maximale pomp snelheid teruggeschroefd naar 30%

Maximale temperatuur van de aanvoer naar 70 graden gezet.

«1

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik herken je probleem van mijn Remeha Calenta. De fabrikant heeft me toen aangegeven om vermogen te verlagen, stooktemperatuur, en de Tau factor. Ik heb de betekenis van die laatste functie niet terug kunnen vinden, maar het heeft iets met de steilheid van de reactie te maken. Het gaat nu allemaal goed. Misschien zit er op de Nefit ook zo’n functie?

    Als je het vermogen terugzet op het minimum, kan de ketel dan nog wel moduleren vraag ik me af?

    Pompsnelheid 30% lijkt me laag, het effect kan zijn dat de warmte niet snel genoeg wordt afgevoerd, en dus tot een hogere temperatuur bij de ketel leidt. Bij mij 50%.

    Waaromstaat de stooktemperatuur op 70 graden als je zo laag wilt stoken? Ik ben in stapjes naar beneden gegaan en stook nu op 60.

  • Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik geen tau waarde die ik kan aanpassen bij de nefit. Heb het maximaal vermogen weer iets opgeschroefd en ook de pomp wat meer 'speel ruimte' gegeven. Eens kijken wat het doet morgen.

    Ben bang dat wanneer de tado weer om 32 graden aanvoer vraagt, de ketel gelijk weer in dezelfde mode schiet (0Y-204, 0A-202)
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Je zegt "wanneer de tado weer om 32 graden aanvoer vraagt". Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat Tado dat doet. Volgens mij vraagt Tado alleen om een bepaalde hoeveelheid modulatie. Waarom denk je dat het anders is? Ik heb wel op het forum gelezen dat de thermostaat uitgaat van een bepaalde maximum temperatuur, en dat je aan de helpdesk kunt vragen om dit aan te passen aan je situatie. Waarom heb je 70 graden ingesteld als stooktemperatuur, en is dat niet te hoog?

  • berndh1979
    november 2021 aangepast
    Opties

    Hoi,

    De bovenste (selected flow temperature) is de setting die meegaat met de 'heating temperature', bij maximale warmtevraag. Wat ik zie is dat wanneer TADO maar lichtjes hoeft bij te verwarmen dan gaat de 'selected flow temperature' naar de 32-40 graden gaat. Dus dit wordt opgedragen door de TADO. De 'heating temperature' blijft dan gewoon op 65 graden staan.

    En dan krijg ik het probleem dat bij het opstarten de 'current flow temperature' ver boven de 32-40 graden komt en dan gaat het 0Y-204/0A-202 gebeuren.

    Ik heb ook gezien dat de 'selected flow temperature' langzaam wordt afgebouwd naar 32-40 graden als de temperatuur in alle vertrekken langzaam gehaald wordt. De gele makeringen hieronder geven aan wanener het 0Y/0A probleem zich voordoet:


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Mooi overzicht! Hoe krijg je al die gegevens uit de cv?

    Een andere weg is om het voor te leggen aan de installateur, of via de installateur aan Nefit. Zij zijn de deskundigen voor wat betreft de ketel bij uitstek. Op die manier heb ik mijn cv probleem ook kunnen oplossen.

  • Ik heb een 'EMS-ESP' device aan de boiler/ketel gemonteerd. Deze heb ik aangesloten op een Home Assistant. Je kan deze vinden door op 'EMS ESP' te zoeken in google. Erg handig, daarom kwam ik er ook achter dat mijn ketel heel vaak aan/uit ging voor een klein beetje warmte.

    Nu nog de oplossing vinden. Ik kan naar 'mijn' installateur gaan, maar waarschijnlijk gaat die mij niet verder helpen. Die is meer van installeren die ketel en verder. Er waren een aantal banale zaken dan ook niet goed ingesteld op de ketel. Zal op zoek moeten gaan naar een andere, maar in deze tijd ben ik bang dat die er niet te vinden zijn.

  • Hallo,

    Even nieuwsgierig maar heb je hier ondertussen nog een oplossing voor gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn Nefit Trendline II. Hoe lager de stooktemperatuur hoe vaker deze 0Y 204 e.d. optreedt bij een beetje bijverwarmen. Grotere temperatuurverschillen geven geen problemen. Ook hier max vermogen op de minimale 7kW en max pompsnelheid op 30 procent (bron: John Visser, Youtube). Hou ik de stooktemperatuur op 70 dan gaat het goed (lees minder vaak 0Y 204) Max vermogen en pomptoerental hoger instellen geven dan geen verschil, dat verbruikt alleen meer. Ik dacht een proef te kunnen draaien op lagere temperaturen om te zien of ik het warm kan houden in huis komende winter zodat ik mijn keuze kan maken voor een evt. (hybride) warmtepomp. Tado ook hier rechtstreeks op de Nefit aangesloten met D31 EMS protocol.

  • Helaas, geen oplossing. Ik had ook met John Visser contact gehad. Hij vertelde mij dat de ketel de warmte niet snel genoeg weg kan krijgen en dus de temperatuur omhoog gaat in de ketel. Advies was om de pomp juist meer omhoog te zetten en de min vermogen omhoog. Dat was dus counter-intuitief met hetgeen ik voor ogen had.

    Blijkbaar teveel weerstand in de leidingen. Maar als ik meerdere radiatoren open zet, blijft de ketel dit gedrag ook vertonen ongeacht het pomp toerental. Dus ik vermoed dat het echt in de ketel zelf zit. Toch een te grote ketel voor het huis (CW5).

  • Andreplusplus
    Opties

    Te groot zou nooit aan de orde moeten zijn. Meeste (piek)vermogen is nodig voor warm water, niet voor CV.

    Ik zou contact opnemen met tado support en probleem voorleggen, dan kunnen ze wat magie toepassen met de regelparameters (ter controle - heb je dit probleem ook gezien met een conventionele thermostaat?)

    En heb je geen ‘tau’ in je regelparameter van de ketel, zoek dan op iets wat in verband wordt gebracht met ‘stooklijn’.

  • berndh1979
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    @Andreplusplus , zie de grafieken hierboven. Ik heb dit bij Tado neergelegd en concluderen dat de thermostaat gewoon zijn ding doet.

    het vraagt immers om een minimale warmte (modulerend), maar de ketel gaat dan bij inschakelen ver voorbij deze gevraagde temperatuur en schakelt gelijk in de Y-204 mode.

    Een gevraagde temperatuur (of percentage) van ongeveer 43 graden, blijkt het omslagpunt te zijn. Dan blijft bij mij de kachel doorgaan en kan hij die temperatuur ook vast houden. Alsnog zie je dat de gemeten temperatuur in de ketel (flow temp) even over de 48 graden gaat om dan vervolgens netjes te regelen naar die 43 graden. Bij lagere gevraagde temperaturen, is de delta tussen gevraagd en echte flow temperatuur te groot en gaat de ketel naar de Y-204.

    DIt alles is hierboven netjes in de grafiekjes uitgelegd. Maar met Tado kom ik er niet uit en met Nefit krijg ik al helemaal geen antwoord.....

  • Andreplusplus
    Opties

    En een andere thermostaat - heb je dan ook storingen?

  • Ik zal dat maar eens gaan proberen idd. Ik heb idd hier nog een orginele Nefit thermostaat liggen.
  • Vanochtend toch even een test gedaan door de Tado niet via de EMS bus de ketel aan te laten sturen maar via aan / uit. In eerste instantie kreeg ik dezelfde melding en vervolgens zet ik het minimale pomptoerental omhoog van 30 naar 40 procent en na een uurtje warmtevraag geen 0Y gezien. Ben nu ook van mening dat inderdaad leidingweerstand en niet snel genoeg weg kunnen pompen van het warme water de oorzaak is.

    Nu Tado weer terug op EMS en ketel weer terug op fabrieksinstelling AVT max. 75gr. vermogen max. 18,8kW en pomp min. 30 en max 70..nog geen 0Y gezien en zie bij verwarmen de aanvoertemp eigenlijk niet eens echt ver oplopen, hoogste was 52,5 graden. Dus hij heeft nu de mogelijkheid meer vermogen te nemen maar de Tado vraagt kennelijk niet meer. Kan nu alleen niet goed testen dat als ik de AVT niet hoger wil hebben dan 45graden of ik daarmee de winter doorkom..

    Zit ik me nu te bedenken dat ik nog niet geprobeerd heb min. toerental op 40 en aansturing EMS..vanavond maar even testen.

    Bedankt voor je reactie!

  • @AndrevdH73 , ALs je de max temperatuur naar een hogere temperatuur brengt is het regelbereik van de tado ook groter en zal het langer duren voordat Tado temperaturen van rond de 40 graden gaat vragen. Dat heb ik ook gezien.

    Als ik de max aanvoer temperatuur op 75 graden zet, zie ik de 0Y/0A-204 ook minder. Maar dat lost op de lange termijn niks op.

    De temperatuur in de woonkamer is nu vrij laag en moet er veel verwarmd worden, dus gaat de tado veel warmte vragen (iets van 60graden ofzo), maar naar gelang de temperatuur in de woonkamer warmer wordt, zal Tado steeds vaker kleine beetjes warmte vragen, en dan gaat het weer mis. Pas als de temperatuur in de woonkamer ver genoeg gedaald is, komt de gevraagde temperatuur weer boven de 50 graden, dan werkt het weer even.

    Dit is bijna gelijk aan een aan/uit schakeling en heeft niks meer met moduleren te maken. En het is ook nog eens onaangenaam die temperatuur schommelingen in de woonkamer. Zeker 's avonds.

  • Inderdaad en helemaal met je eens. Ik wil ook dat hij blijft moduleren maar hij moet daar dan natuurlijk wel de ruimte voor krijgen in de ketelparameters. Vervolgens om op te starten meer koud water om de warmtewisselaar kouder te houden om de zgn. overshoot af te voeren, dus mijn theorie min. pomptoerental wat omhoog en dan vervolgens de AVT maar met stapjes te verlagen en zien hoelang het goed blijft gaan..

  • Helaas, verkeerde theorie..al duurde het wel langer voordat 0Y en 0A zich aandienden toen het min. pomptoerental op 50% stond bij een kleine warmtevraag van 19,5 naar 20 graden. Maar in een keer doorverwarmen zit er niet in.

  • @AndrevdH73 , idd. Ik heb die ervaring ook. Ik heb zelfs de pomp naar 80-100% gezet en blijf het probleem houden. Zelfs met meerdere radiatoren open (=> weinig leiding weerstand) blijft de overshoot aanwezig met de 0Y/0A als gevolg.

    Dus ik heb weinig hoop voor je. Misschien toch eens kijken wat het regel gedrag van een originele Nefit thermostaat is.

  • Ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Ik speel weer met de gedachte om Tado weer op aan / uit te zetten, dan de ketel begrenzen volgens de JV methode en dan een langere periode mee testen. Afgelopen zomer geïnvesteerd in radiatorknoppen van hetzelfde merk en speedcomforts waar het kon, hopelijk vereffend dat het extra gasverbruik een beetje. Continu aan - 0Y - 0A en weer aan, lijkt me ook niet echt goed.

  • Ik heb idd de ComfortLine 400 thermostaat aangesloten op de Nefit Trendline II CW5. Deze geeft idd een ander gedrag tov Tado.

    Wat ik zie is dat deze Nefit thermostaat niet de aanvoer temperatuur regelt, maar het vermogen. Bij de Nefit blijft de gevraagde aanvoertempartuur gelijk aan de max temperatuur, en moduleert dus het brander vermogen. Soms levert de ketel even teveel vermogen en gaat die in de 0E-265 modus (laag last). Maar dat doet ie dus alleen als hij al teveel vermogen heeft geleverd en dus niet bij het aangaan van de brander (zoals het wel gevel was bij Tado).

    Ik kan op dit moment niet anders concluderen dat de Tado niet geschikt is voor de Nefit Trendline. De implementatie van de 'Buderus' thermostaat simulatie in Tado is gewoon te simpel geïmplementeerd.

    Ik ben van plan om deze winter dan maar de Nefit Comfortline 400 te laten hangen, maar baal wel flink van aangezien ik groot geinvesteerd heb in Tado. Hele huis zit vol met allerlei Tado modules, maar de belangrijkste werkt dus niet :(

  • @berndh1979 Sinds het laatste bericht heb ik de Tadothermostaat en de ketel weer zo aangesloten dat het via een aan/uit regeling werkt en ook dat werkt probleemloos. Op deze manier kan ik alle aangeschafte radiatorthermostaten gewoon gebruiken. Betreft gasverbruik vergeleken met vorig jaar en vergeleken met een aantal collega`s die ook een homewizard P1 meter hebben en hun ketel wel modulerend hebben aangesloten, wijk ik niet af (en dat is niet positief maar ook niet negatief). Toevallig afgelopen weekend nogmaals getest, EMS-bus, binnen 5 minuten weer de beruchte melding, via een OT-EMS converter (die had ik nog) ook geen storing maar het beeld wat dit opleverde, was hetzelfde als een eenvoudige aan/uit regeling maar dan gestuurd via de bus ..wat heeft dat voor nut.. dus dan maar weer terug naar aan/uit. Ketelparameters ingesteld op max. P=8.5kW (voor nu nog toereikend) Pompvermogen max. 45% (zo gaan mijn comfortspeed ventilatoren sneller aan) en min. 35%+energiebesparing en 3 min. nadraaien en als laatste max. AV-temp op 55graden. Wordt de 55 (+10%) graden gehaald omdat het retourwater steeds warmer terugkomt dan gaat de ketel in een wachtmodus maar blijft hij bij stoken wel een HR-ketel. Door deze zo in te stellen kan ik alsnog testen hoe het stoken op lagere temperaturen me in ons huis bevalt..tot nu toe gaat het prima, die 55 graden wordt sporadisch gehaald omdat de aan/uit regeling ook behoorlijk rustig opstookt. Hierdoor weinig overshoot. Misschien iets voor jou om te proberen..kost je behalve tijd verder niets..en kun je de overige apparatuur weer inzetten. Maar ik ben het wel met je eens, zo hoort het niet en zo wordt het ook niet verkocht door Tado..overigens heb ik geen contact gezocht met de helpdesk. Reden hiervoor is dat ik niet afhankelijk wil zijn van een helpdesk om parameters aan te passen waar ik zelf niet bij kan, dan weet ik nog niet wat ze doen.

  • @AndrevdH73, idd een aan/uit regeling behoort ook tot de mogelijkheden. Ik heb dat ook een tijdje gedaan. Echter heeft dan Tado ook weer een raar regel gedrag. Bij de Tado heb je 3 van die golfjes waarbij aangegeven wordt hoeveel warmte vraag er is. BIj een aan/uit schakeling schakelt die bij 1 golf in een soort van PWM regeling (20min aan, 10m uit of iets dergelijks). Bij twee of meer gaat ie gewoon in de aan stand. Ik dacht dat ik dit goed kon gebruiken om bijv de vloerverwarmingspomp hier mee te kunnen schakelen. Ik heb namelijk ook zo'n draadloze extensie kit bij de ketel zelf en een slimme thermostaat in de kamer, dicht bij de vloerverwarmingspomp. Helaas werkt dit ook niet helemaal lekker (nog).

    Ik heb momenteel ook mijn max Aanvoer temperatuur naar 55 graden gezet en het vermogen op ongeveer 50% van het maximum icm de Moduline400 thermostaat. Pomp op 40-70% gezet. Dit lijkt idd te werken. Pomp komt bijna nooit boven de 50%.

    Als het retour water erg koud is (na lange dagen uit) dan gaat de Trendline aanvoertemperatuur naar 'retour + ~22-25 gr' om een zo goed mogelijk HR gedrag te hebben. Bij 30 graden retour komt die dan al gauw bij de 55gr (clipt) die ik als max ingesteld heb en dan wordt het verschil van aanvoer/retour verder steeds kleiner en gaat het HR efficiëntie omlaag. Hogere aanvoer temperatuur is ook niet handig omdat dan het water bij de vloerverwarmingsverdeler veel te heet aankomt en de thermostaatknop bij de vloerverwarming dicht gaat ivm te hoge temperatuur de vloer in, terwijl er wel nog warmte vraag is. dan krijgt de pomp weer veel weerstand.

    Misschien toch ook maar eens terug naar die aan/uit, zodat ik de Tado wel kan blijven gebruiken. De vrouw vindt namelijk dat de huidige Moduline400 lelijk (2e hands en goed vergeeld). :)

    Ik had idd ook nog het idee om met zo'n OT-EMS converter te werken. Helaas zijn die momenteel niet te krijgen. Ik heb namelijk wat meer vertrouwen in Nefit OT -> EMS conversie dan de Tado EMS implementatie. Maar ik begrijp van jouw dat het dan ook een soort van aan/uit regeling wordt. Echter doet die Moduline dat ook eigenlijk. De aanvoer wordt op 55 graden gezet en de lengte van verwarmen (vermogen) varieert hij naar gelang er veel of weinig warmte vraag is. Als het max berekende vermogen bereikt is gaat de ketel in een 0E-265 modus (wacht stand).

    Dat zou bij een normale aan/uit ook ongeveer moeten gebeuren alleen meet hij dan de werkelijke tempeartuur in de kamer. Bij een vloerverwarming is die traag, tot heel traag. Op een gegeven moment heeft een modulerende/zelflerende thermostaat dan wel 'geleerd' hoe hij het vermogen moet regelen. Bij een aan/uit is dat idd wat meer 'blokkerig' denk ik. Dus hier heeft de Moduleline400 dan weer een voordeel tov de aan/uit Tado.

    Het blijft allemaal een suboptimale oplossing. Wat ik wel geleerd heb is dat je eigenlijk niet zo'n EMS gateway moet aanschaffen, dan kom je er ineens achter dat je een 'probleem' hebt, terwijl je dat al die jaren daarvoor nooit last van hebt gehad........ :) Teveel data om te bekijken kost je alleen maar geld :)
  • @AndrevdH73 @berndh1979 hoe hebben jullie de tado omgezet naar aan uit? linker blokje gebruikt om aan te sluiten in de ketel en dan op d31 laten staan of op een andere manier?

    Heeft iemand van jullie in dat geval ook wel eens gekeken of de knoppen dan simpelweg helemaal open schakelen of hoe werkt dat? (ik zit nl met een paar knoppen die niet helemaal lekker open schakelen. als ik ze allemaal op dezelfde kraan kalibreer en los liggend laat schakelen dat zie je dat de pinnentjes en niet even lange werking hebben terwijl je dat wel verwacht als ze op een kraan zijn gekalibreerd.

    Als hij aan uit gaat regelen dan lijkt het een beetje op de low load regeling van nefit EMS. En aangezien ik draai met de John visser methode Minimaal vermogen en pompsnelheid en max temp op 75 graden is er feitelijk niets te moduleren in mijn geval....

    Mis ik iets in mijn stelling hierboven?

  • Andreplusplus
    Opties
    Als je naar aan/uit wil overstappen (wat ik niet zou aanraden) moet je de juiste aansluitingen maken en de thermostaat instellen op R01/HC01/HWx.
    Knoppen schakelen in (4?) stapjes, misschien zelfs traploos. Maar dus niet simpel open/dicht. Dat er verschillen zijn als ze los liggen kan best, knoppen hebben geen feedback/weerstand van de pin die ze zouden moeten indrukken, of ze staan idd niet in dezelfde stand.
  • In alles eens met @Andreplusplus. Zelf heb ikner weer een Nefit Easy opgehangen. Dus ik gebruik maar een beperkt deel van de Tado functionaliteit. :(

    Ben dus ook niet tevreden met wat Tado voor Nefit EMS compatibilteit doet. Ze hebben alleen een OpenTherm op een EMS bus gezet, wat dus niet goed werkt in vergelijking met de NeditEasy of Comfortline modules.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp niet goed wat je bedoeld. Ik merk dat de temperatuur veel constanter is met Tado in vergelijking met de Nefit Easy. Wel nog geen Tado knoppen op het moment
  • wigledejong
    Opties

    @berndh1979 @AndrevdH73 Ik ben benieuwd of jullie nu een jaar verder al iets wijzer zijn geworden rond de problemen met de Tado en de Trendline. Ik heb sinds gister ook zo'n EMS ESP aan de ketel hangen en zag vanmorgen de OY 204's langskomen dus kwam met google hier terecht. Aangezien ik nog niet direct een oplossing gezien heb dacht ik vraag eens of jullie al wat verder zijn.

    Wat ik nog wel gedaan heb vandaag is de radiatoren die veel gebruikt worden waterzijdig ingeregeld mogelijk dat dit nog wat effect heeft op de retour tempratuur.

  • berndh1979
    Opties

    Ik heb nog steeds last van de 0Y204 etc. Met name wanneer er heet tapwater is gevraagd, dan blijft er blijkbaar veel warmte in de wisselaar, die dan bij CV vraag niet snel genoeg 'weg' gaat en dus de ketel in de 0Y204 schiet. Ik heb dit deels overwonnen door via Home Assistant de badkamer thermostaat even voor langere tijd op standje crematorium te zetten, dan kan het CV water sneller circuleren en dus sneller de warmte uit de wisselaar kwijt.

    Verder zie ik de 0Y204 af en toe als de vloer op temperatuur is en dat er maar weinig bij verwarmd moet worden (aka retour water meer dan 33 graden), dan loopt de aanvoer ook verder op en boven het maximale temperatuur. Die staat nog steeds op 60 graden bij mij, gelukkig is het niet vaak.

    Vermogen van de Trendline staat nu op 29%.

  • wigledejong
    Opties

    @berndh1979 dank voor je reactie. Ik heb geen vloer verwarming. Wel contact met de tado helpdesk gehad. Die hebben iets aan de knoppen aangepast dat ze iets sneller openen. Dus ik ga eens even kijken of hoe het de komende tijd gaat en het vermogen nog iets lager zetten...

    De helpdesk gaf ook aan dat ze weten dat het EMS BUS protocol van ketel te goed moduleert.

  • Andreplusplus
    Opties
    Helpdesk bedoelt te zeggen dat ze een zeer eenvoudige emulatie doen om via EMSbus te sturen.
  • brentnl
    Opties

    Weet niet zeker of het de bedoeling is, maar wil dit draadje gebruiken om advies van jullie te vragen of jullie iemand die nog niets van Tado heeft adviseren om te starten met een V3+ thermostaat icm de Nefit Trendline HRC30 CW5 II ketel.

    Ik sta namelijk op het punt om die te bestellen, maar googelde even of de compatibiliteit en kwam op meerdere topics uit met dit overshoot probleem. Nu weet ik niet of iedereen dit probleem ervaart en of dat bij mij ook het geval gaat zijn, maar mijn uiteindelijke doel was wel om ruimtes onafhankelijk van elkaar te kunnen sturen op temperatuur.

    Ik woon echter pas een paar weken in deze woning (+- 200m2 woonoppervlak, vrijstaand, bj 1995) dus weet nog niet precies hoe/wat en heb ook niet veel ervaring met cv-optimalisatie. Heb het idee dat de woning er best lang over doet om warm te worden (aantal uur), maar als het eenmaal 20 graden is, en de thermostaat gaat om +- 23.00u uit, dan is het de volgende ochtend maximaal gedaald tot 18/18.5 graden bij een buitentemperatuur van 0 graden of lager.) De beneden verdieping heeft vloerverwarming maar ook radiatoren, omdat de vloerverwarming alleen niet sterk genoeg zou zijn..

    In ons vorige huis had ik een koppeling met de Homewizard Heatlink en wilde in dit huis wat slimmers inzetten door uiteindelijk de radiatoren en vloerverwarming ook te kunnen sturen.