Stelmotoren

Ik heb begrepen dat er stelmotoren gemonteerd moeten worden op de vloerverwarmingsverdeler? Hoe communiceren deze met de ketel?

Antwoorden

  • Michael
    Michael | Moderator
    oktober 2019 aangepast

    Hallo,

    Dit ondersteunen wij niet.

    **Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren**

    Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 


    Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 


    De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.


    In Nederland kunt u voor het installeren van de zoneklep en eventuele prijsopgave van benodigde tado° producten contact opnemen met onze partner www.Wifithermostaten.nl 

    In België kunnen wij voor u op dit moment geen installateur aanraden, graag contact opnemen met uw eigen installateur voor de installatie van de zoneklep.


    **Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.


    U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.

  • Beste Michael,


    In 2017 heb ik telefonisch contact met een medewerker van Tado gehad. Deze adviseerde juist stelmotoren te plaatsen op de vloerverwarmingsverdeler, vandaar dat ik deze toen heb aangeschaft. Door omstandigheden helaas niet verder gekomen met installeren.

    In mijn vraag heb ik overigens niet gesproken over radiatoren (?). Deze zijn echter wel aanwezig; op de bovenverdieping in twee kamers en een badkamer. Worden echter weinig gebruikt ivm uitwonende kinderen. Prima wanneer ik deze handmatig zal moeten blijven bedienen.

    Het gaat nu om de begane grond; deze wordt alleen verwarmd met de vloerverwarming, verdeeld over 5 zones. Van de verdeler stuur ik bijgaand een foto.

    Momenteel zou ik alleen de woonkamer en keuken van een slimme thermostaat willen voorzien.

    Buiten de vier stelmotoren (waarschijnlijk dus nutteloos?) heb ik een Extensiekit en twee slimme thermostaten in bezit. De extra bridge waarschijnlijk ook overbodig (?). Zie tweede bijgevoegde foto.

    In de ruimte waar de CV-ketel van Remeha hangt is geen verwarming/radiator aanwezig.

    Er loopt bedrading van de verdeler naar de ketel en naar de vijf verschillende zones, dus alles kan bedraad geïnstalleerd worden. Tenzij draadloos te adviseren is?

    Begrijp ik het dan goed dat:

    • de extensiekit bij de CV-ketel geplaatst dient te worden?
    • de bridge aan de router
    • in de woonkamer en in de keuken beide een slimme meter die bedraad verbonden worden met de verdeler?

    Dit laatste punt dus mbv een zoneklep ipv stelmotoren?

    Graag had ik telefonisch contact gehad, maar blijkt dus onmogelijk. Hoop dat ik zo de situatie duidelijk heb weer gegeven.


    Met vriendelijke groet, Charlotte van Etten

    elmotoren?

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    De Extensiekit kan op de ketel worden aangesloten.

    Eén bridge voldoet inderdaad.

    In principe kan de Slimme Thermostaat een eenvoudig aan/uit signaal sturen via het relais in de Slimme Thermostaat. Naar mijn weten zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om de Slimme Thermostaat aan te sluiten op deze stelmotoren (en voor de woonkamer 3 stelmotoren door te lussen). Dit eventueel bespreken met een lokale installateur, of neem contact op met onze partner (www.wifithermostaten.nl).

    Wij kunnen de installateur op locatie helpen, via de telefoon (via de lijn voor installateurs), met de configuratie.

    Groet,

    Michael