Ongelijke opwarming woonkamer

Opties
Hallo,

Graag zou ik jullie advies willen hebben voor een verwarmingskwestie. Ik heb een 3tal tado radiator thermostaten en centrale thermostaat in de ruimte hangen die de temperatuur in de ruimte regelt. Ik heb trouwens stadsverwarming maar tado stuurt alleen de radiatorkranen aan.

Probleem waar ik tegenaan loop is dat de warmte met name door een van de verwarmingen (convector put) gerealiseerd wordt en dat de andere radiatoren al snel weer koud worden/blijven. Het gevolg is dat er over de ruimte een temperatuur gradiënt valt waardoor het kouder aanvoelt dan dat het werkelijk is.

Hoe kan ik dit het beste regelen?
Idee wat ik zelf had de convector put in een andere "fictieve" ruimte plaatsen en de thermostaat de andere radiatoren laten regelen?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dus je hebt een ongelijke warmteafgifte over de ruimte.
    Het kan zijn dat de installatie niet waterzijdig is ingeregeld en de afgifte ongelijk is. Je zou kunnen kijken of je de convector kunt knijpen.
    Als dat niet mogelijk is dan kun je jouw voorstel proberen. Maar het probleem wat dan optreedt is dat de Tado knop in de put op een slechte plaats zit en niet de goede temperatuur meet.
  • Helaas heeft mijn convector verwarming geen eigen instelbare kraan, het knijpen zal dan ook lastig worden. Die locatie van de thermostaat is ook niet echt geweldig, vooral niet omdat de put vlak voor de schuifdeuren zit er met een beetje vorst een serieuze kou naar beneden zakt. Hij blijft dan loeien en de rest van de ruimte wordt het te warm.

    Iemand nog andere ideeën? Niet de convector in een fictieve ruimte maar juist de andere radiatoren?
  • Andreplusplus
    Opties
    De tado knop in de convectorput doet niets met temperatuur. (wel als je die in de fictieve ruimte plastst) Want "centrale thermostaat ... die de temp ...regelt". De knoppen op radiatoren en convector worden dus aangestuurd door die ST. Dat loeien als de schuifdeur open was zou geen invloed moeten hebben.

    Ik denk ook aan onbalans in warmte afgifte, of niet de beste plaats voor de thermostaat.
    Kan ook zijn dat de knoppen niet goed op de ventielen zitten en dus niet goed gecalibreerd zijn.
    @Nuropreak stuur je ook een klep a aan van de stadsverwarming?