Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado

Met dank aan @HalloRuud, @Herres en @Joher voor het idee, meedenken en het schema. Hierbij dé oplossing voor aansturing van de vloerverwarmingpomp met een tweede slimme thermostaat. Naast de tado componenten heb je ook een pompschakelaar nodig met een aparte temperatuursensor die je op de aanvoerbuis van de CV moet klemmen.


Mijn systeem bestaat uit een slimme thermostaat die (bedraad) mijn modulerende ketel aanstuurt. Deze hangt in de woonkamer en bepaalt daar de temperatuur. Een tweede slimme thermostaat is aangesloten als in het schema (getekend door @Joher naar een idee van @HalloRuud ) is aangegeven. Daarvan heb ik ook een foto meegestuurd hoe dat er uit ziet.

Deze tweede thermostaat is door de tado helpdesk ook aan de woonkamer gekoppeld (dat kan je nl helaas niet zelf via de app of website). Na het doorgeven van de twee RUxxxxx nummers, en dan duidelijk aangeven welke de temperatuur bepaalt en de CV aanstuurt (meettoestel en zoneregelaar), was dat de volgende dag geregeld.

Het witte plugje rechtsonder zat voorheen in de zijkant van de pompschakelaar gestoken, niet op deze foto is de lange draad (die rechts uit beeld verdwijnt) naar de klem met de sensor.

Op deze foto heb ik even de klem losgehaald. Tevens zie je dat de temperatuur nog correct door de pompschakelaar wordt gemeten (zolang de thermostaat het relais aanstuurt en de verbinding dus gemaakt is). Als de de verbinding verbroken is (omdat er niet meer verwarmd hoeft te worden) zie je geen temperatuur, maar - - in het display. De pomp is dan uitgeschakeld.

De pompschakelaar schakelt wel 1x per 24 uur de pomp aan tegen vastlopen, ook als er geen verwarming wordt gevraagd.

Dit heb ik nu een kleine week zo draaien en werkt als verwacht (en naar tevredenheid).

De instellingen in de app:

Twee thermostaten in 1 ruimte, de RU12…. is de CV regelaar en temperatuurvoeler, de RU34…. is de pompregelaar.

Twee keer RU12…., als meettoestel (meet de temperatuur in de woonkamer) en zoneregelaar (Stuurt de CV aan)


«134567

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast
    Dit werkt ook bij gebruik van de Tado opstellingen 2 of 3, waarbij de klep niet meer nodig is omdat de pompschakelaar de vloerverwarming aan en uit zet.
    Het zal het beste werken als de bypass bij de vloerverwarming zit omdat de sensor dan het snelst warm wordt.

  • Hierbij plaatje van mijn bypass. Linksboven is aanvoer, je ziet ook de klem van de pompschakelaar sensor, net voor de bypass (vanaf de CV gezien 😀). Je ziet nog net een aftakking naar een radiator en naar de voorgrond gaat aanvoer naar de verdeler. De onderste is de retour. De hele verdeler is haast niet te fotograferen op het moment, sowieso krap, en de trapkast staat vol zooi.

  • @Andreplusplus wat leuk om te zien en lekker uitgebreid. Toevallig zelf vandaag alles geïnstalleerd en wilde even zelf een weekje afwachten voordat ik hier alles zal posten! Blij dat het bij jou al goed werkt!
  • bramvanl
    bramvanl
    december 2021 aangepast
    Hi Andreplusplus,

    Ik ben me al een aantal dagen aan het verdiepen in een Tado systeem (vvw beneden, 3 radiatoren boven). Werd nog niet heel enthousiast van de STK in plaats van een zoneklep, dus ben blij dat ik dit topic tegenkwam.
    Duidelijk uitgelegd, dank daarvoor!

    Ik zal de oude radiatorkranen moeten vervangen voor thermostatische (en een bypass plaatsen), dus zal eerst de ST en de ST bij de vloerverwarmingspomp installeren, alvorens ik me op de radiatoren en bypass ga storten.
    Waarschijnlijk als de lockdown weer eens klaar is, zodat ik makkelijk naar de bouwmarkt kan als ik een onderdeel mis, en dan niet dagen zonder verwarming zit :)

    Moet ik verder nog ergens rekening mee houden alvorens ik hieraan begin? Voor wat betreft de bypass, op welke instelling is deze aan te raden? Of is dit meer trial and error?

    Samenvattend:
    - Mijn CV ketel is compatibel met Tado;
    - Ik heb reeds een pompschakelaar;
    - VVW beneden; 3x radiator boven
    - Zodra onderdelen binnen zijn, 2x ST installeren volgens jouw omschrijving;
    - Later radiatoren + bypass installeren.

    Nogmaals dank!
    Gr, Bram
  • @bramvanl Bypass staat standaard op 0,2 bar. Meestal geen reden om dit hoger te zetten.

    Dit betekent dat bij drukverschil tussen aanvoer en afvoer vanaf 0,2 bar de bypass water doorlaat. Zou alleen het geval moeten zijn als vvw pomp uit staat.

  • Top, bedankt! Genoeg stof om mee aan de slag te gaan. Fijne jaarwisseling!
  • Bedankt voor het delen van dit draadje @Andreplusplus us. Ook al contact gehad met @Herres hierover. Via meerdere wegen kwam de conclusie dat als de pomp uitstaat geen warmte naar deze ruimtes gaat.

     

    Maar eerst even mijn situatie, omdat die net weer anders is:

    ·        vloerverwarming voorzijde huis met de woonkamer en hal met een eigen verdeler (6 groepen) noordzijde woning, mindere isolatie wanden in muur.

    ·        vloerverwarming achterzijde huis met de woonkeuken, bijkeuken en studeerkamer met ook een eigen verdeler (7 groepen) en betere isolatie.

    ·        Verdieping 4 slaapkamers en een badkamer met radiatoren (badkamer door gelust in de vloer).

    ·        Ketel is aangesloten op Tado met de draadloze ontvanger middels opentherm protocol.

    Omdat de zuidzijde makkelijker op temperatuur komt, had ik de oude situatie (voor tado) al waterzijdig ingeregeld. Maar dit moest ik elk seizoen opnieuw doen. Vandaar mat Tado aan de slag.

     

    Situatie op zit moment is dat de beide verdelers een pompschakelaar hebben, waarop de temperatuur draden de Tado thermostaat aangesloten is. Dus 2x de situatie van Andreplusplus. 1x slimme thermostaat in de woonkamer op de betreffende verdeler/pompschakelaar aangesloten en draadloos communiceren met de cv ketel. En 1x slimme thermostaat in de woonkeuken op de betreffende verdeler/pompschakelaar.

    Ik heb dus geen sturing op de verdieping met Tado op dit moment (wel met ‘domme’ thermostaat kranen).


    Mijn ervaring is nu dat dit prima werkt. Dit is nu 2 dagen aangesloten, dus veel ervaring is er nog niet. En het is nog niet erg koud de laatste dagen.

    Wat ik op dit moment al wel heb geconstateerd is dat de bij 1 streepje verwarmen op de Tado, de pompschakeling actief wordt en de cv ketel op start. Maar omdat het nog niet erg koud is, is de temperatuur vanaf de cv ketel vaak maar 25 a 26 graden. En ook schakelt de ketel veel aan en uit, waardoor de temperatuur weer zakt naar 22 a 23 graden. De pompschakelaar staat standaard ingestelt op 28 graden. Dus gaat de pomp niet aan (en heel vaak en snel weer uit, terwijl de ST nog aan is). Ik heb nu de pompschakelaars ingesteld op 22 graden als schakel temperatuur. Dit werkt nu prima. Dat wil zeggen: bij 1 streepje verwarmen gaat de hele trein aan voor die zone. Bij 2 streepjes blijft de ketel draaien op verschillende brander (modulatie) niveaus. Bij 3 streepjes uiteraard ook.

    Wat er verder gebeurd is in overleg met support van Tado is dat de stooklijnen en maximum aanvoer temperatuur zijn aangepast. Mijn maximum aanvoer temperatuur is nu 55 graden. De stooklijn die nu ingesteld is, dat er in het begin rustig gestookt wordt. Na een halfuur gaat dit omhoog, afhankelijk van de vraag. Dus verschil aanvoer en retour temperatuur wordt vergroot (modulatie), waardoor de ketel harder gaat branden. De overshoot wordt nu beperkt door op tijd weer terug te schakelen. In overleg met Tado Support monitoren we nu nog of het juiste nu is ingesteld. Maar ik wil iedereen hier de tip geven om hier met Tado rustig de tijd voor te nemen! Van erg beroerd, ben ik al in 1,5 a 2 weken naar een tevreden setup gekomen door deze ondersteuning.

     

    Wat staat moet er nog gebeuren/monitoren:

    ·        Stooklijnen monitoren en eventueel via Tado support aanpassen.

    ·        Monitoren balans tussen de 2 zones (vanwege verschil isolatie waarde)

    ·        Monitoren voor weersafhankelijk stoken gaat werken, of anders ingesteld moet worden (vanwege de zuidzijde waar de zon een grote rol speelt en de noordzijde waar de zon geen rol van betekenis speelt)

    ·        Maximum aanvoer temperatuur is nu 55 graden. In oude (voor Tado) setup was dit 45 a 50 graden. Ik vermoed dat deze nog wel iets naar beneden kan.

    ·        Optioneel radiatoren boven voorzien van Tado knoppen

    ·        Waterzijdig balans inregelen tussen woonkeuken en studeerkamer op de verdeler middels doorstroom ventielen.

    ·        Uitzoeken of het op deze manier schakelen van de pompen duurzaam is

     

    Heel verhaal, maar ik hoop jullie ook weer verder te helpen. En als er vragen zijn, laat het weten. Ik begin deze materie goed te doorgronden en vind het leuk om ook te leren van andere ervaringen.

     

    Ik heb geen bypass in het systeem, maar de circulatie blijft op gang doordat het water via de verdelers nog rond kan komen, ook als de pompen uit staan.

  • Goedemorgen @Andreplusplus,

    De thermostaat in de woonkamer is geinstalleerd. De helpdesk heeft de tweede thermostaat ingesteld zoals jij aangaf. Echter, zij geven aan dat je geen twee thermostaten in 1 kamer kan plaatsen. Volgens mij is dit jou wel gelukt, kun je uitleggen hoe ik hiermee te werk moet gaan?

    Gr Bram

  • bramvanl
    bramvanl
    januari 2022 aangepast

    Ah, gelukt. Op de PC lukte het wel, in tegenstelling tot op de telefoon.

    De beide ST's zijn geïnstalleerd. Waar ik nu nog tegenaan loop, is dat ik niet weet hoe ik de ST bij de vvw moet instellen. Als ik bij installatie-instructies kijk, zijn hier behoorlijk wat mogelijkheden. Zou je me hierbij kunnen helpen?

    De temperatuur wordt door de pompschakelaar wel gemeten, dus hoe ik de ST nu heb ingesteld (als Chronotherm IV), werkt goed. Echter, de temperatuur blijft op 20 graden staan. Met andere woorden, de ST lijkt niet goed te communiceren met de CV..

    Edit: Ook nadat ik de ST bij de vvw had verwijderd, bleef dit probleem. Alle ST's verwijderd en slechts 1 ST (in de woonkamer) terug geinstalleerd. Zodra ik weet hoe ik de ST bij de vvw moet instellen, ga ik dit wederom proberen.

    Gr Bram

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Ik wilde screen shots toevoegen, maar dat lukt nu even niet (op tel en iPad).
    Dit heeft de helpdesk voor me ingesteld, ik heb contact gehad via mail en web-chat. Was de volgende dag geregeld. Als de persoon met wie je contact had het niet weet, vraag dan om een collega.

    Maar ik zie ondertussen dat het gelukt is. Mooi! De ST voor de vvw kun je instellen op een willekeurige on/off vanuit de wizard, of protocol R1 (‘relais’).
    Nu in de herkansing met de helpdesk, succes!
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Ik ben een "Suggestie, idee" gestart om de support voor 2 thermostaten in 1 kamer te optimaliseren. 😉

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Negeer dit bericht - Screenshots kan ik niet hier kwijt, maar wel in een nieuwe reactie.
  • 09876543211234567890

  • bramvanl
    bramvanl
    januari 2022 aangepast

    Thanks voor jullie reacties @Andreplusplus en @Herres,

    Vooralsnog geen succes bij de helpdesk. Wellicht ligt het aan mij, gezien ik nu twee personen heb gesproken. Dus even de concrete vraag die ik aan hen gesteld heb, om dit uit te sluiten.. ;-)

    'Zouden jullie de RU12... kunnen instellen als meettoestel en als zoneregelaar van de woonkamer? De RU20.... wil ik ook in de woonkamer geplaatst hebben.'

    Antwoord: Kunt u aangeven als RU20... een bedrade thermostaat is of als deze de zone klep aanstuurt?

    'De RU20.. zal geplaatst worden als soort zoneklep bij de vvwpomp. Deze zal worden ingesteld als aan/uit thermostaat om de relayfunctie te kunnen benutten.' (Hierbij tevens aangegeven dat het bij meerdere mensen op het forum wel gelukt is.)

    Antwoord: Als deze aangesloten zal worden als relayfunctie heb ik de mogelijkheid niet om deze in 1 kamer toe te voegen. Dit kan alleen als de tweede thermostaat geen relayfunctie heeft, zodra hij wel een relayfunctie heeft wordt hij automatisch in een ander kamer geplaatst.

    Hierop gereageerd dat ik het nogmaals op het forum zal bespreken, hoe jullie het hebben kunnen regelen. Dus, mochten jullie kunnen bevestigen dat mijn verzoek hierboven juist is, ga ik morgen wederom een poging wagen...

    Blij dat ik vakantie heb ;-) (En nog geen STK's geinstalleerd, dus haast is er ook niet bij)

    Hierboven mijn avontuur van vandaag met de helpdesk...

    Anyway, ik heb het werkend! Zonder hulp van de helpdesk, uiteindelijk..

    In a nutshell, de ST (vv) kon ik toevoegen bij de woonkamer. (Als ik het goed herinner, had ik deze ingesteld als Chronotherm on/off). Deze werd de zoneregelaar, die ik niet kon aanpassen. Hier dus ook het meettoestel van gemaakt, opgehangen in de woonkamer, en de instellingen veranderd naar de Chronotherm IV (die er oorspronkelijk opzat).

    De thermostaat die oorspronkelijk op de muur hing, kunnen veranderen naar de Chronotherm on/off, dus deze zal geplaatst worden tussen de pompschakelaar.

    Ik had met alle liefde het nogmaals willen proberen om te kijken of het me nogmaals lukt en mensen in de toekomst een hoop ellende te kunnen besparen, maar ik ben blij dat ik dit nu werkend heb dus ik ga er niet meer aan zitten ;-)

    Dank voor de tips afgelopen dagen!

  • @Andreplusplus en @Herres

    Ben een tijdje niet in de mogelijkheid geweest om online te komen of dingen uit te proberen, maar leuk om te zien dat jullie het al aan de praat. Ik heb afgelopen dagen wat meer tijd gehad om te spelen en wat spullen bij elkaar te schrapen voor dit systeempje.

    Ik had de eerste de beste pompschakelaar gekocht die ik kon vinden op internet, bleek dat deze iets uitgebreider was dan nodig. Deze heeft een antivorst programma (als de toevoertemperatuur onder 5 graden is gaat hij aan om bevriezing te voorkomen) en hij detecteert als de temperatuur sensor niet is aangesloten en hierdoor springt hij in een soort storing of stand-by modus.

    Ik wil niet dat de schakelaar in storing/stand-by modus springt want twijfel dan of het dan stabiel genoeg is over langere periode in combinatie met het antivorst programma. Daarom heb ik de hele sensor eraf gehaald en deze vervangen voor 2 weerstanden. Heb dit beetje schematisch weergegeven hieronder.

    Heb eerst natuurlijk even gekeken in welke range de weerstanden moesten zitten voordat ik de sensor eraf knipte :).

    Heb dit voor nu nog op de vloerverwarming als test opstelling draaien om te testen en hoop volgende week een klein printje te maken zodat die gewoon in de bedrade thermostaat past en netjes is weggewerkt.

    Maar voor nu lijkt het goed te werken, de fictieve temperatuur die de pompschakelaar aangeeft loopt op tot 26,5 graad zodra de verwarming aangaat en daardoor schakelt hij de pomp in. En zodra de verwarming uitgaat loopt de fictieve temperatuur weer terug naar 16,5 graad. En dan schakelt hij de pomp weer uit.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast

    @bramvanl , een bijzonder en onnavolgbaar procedé 😱. Maar knap dat het je gelukt is!. (mij is het toendertijd niet gelukt)

    Misschien kun je ook even mijn poll over 2 thermostaten in 1 ruimte bekijken?

    https://tado.vanillacommunities.com/nl/discussion/11810/ondersteun-2-thermostaten-in-1-ruimte-beter-zelf-instelbaar-maken-gebruiker#latest

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @HalloRuud prima oplossing zo. Maar de waardes van de weerstanden zijn natuurlijk wel voor het ene specifieke type pompschakelaar. Welke is dat?

  • HalloRuud
    HalloRuud
    januari 2022 aangepast

    @Herres ja klopt, je heb kans dat deze per schakelaar verschillen. Ik heb deze pompschakelaar aangeschaft:

    Moet wel zeggen het clipje met sensor van degene die ik heb gebruikt lijkt van de buitenkant heel erg op degene die @Andreplusplus op de foto's heeft staan. Maar je doet er wel verstandig aan om het even na te meten natuurlijk.

    Bij mij is de 130 kΩ gelijk aan 16,5 graad en de 92 kΩ gelijk aan 26,5 graad. En heb de pomp schakelaar ingesteld op 21 graden. Dan heb ik marge genoeg mochten de weerstanden niet geheel zuiver zijn.

    Ik heb trouwens geen extra thermostaat in mijn systeem. De pompschakelaar is gewoon direct aangesloten op de thermostaat in de woonkamer. Heb het geluk dat mijn thermostaat en pomp dicht bij elkaar zitten.

  • @HalloRuud Bedoel je dat je op 1 ST zowel ketel (modulerend) als de pompschak via relais (on/off) hebt aangesloten? Want mij is verteld dat dat niet mogelijk is (bij mij zit ook de ST vlak bij de verdeler).
    Of is het zo dat het relais vrolijk meeschakelt met een modulerende instelling?
  • HalloRuud
    HalloRuud
    januari 2022 aangepast

    @Andreplusplus nee, ik heb een extension kit die mijn ketel aanstuurt.

    Dus de ST heeft een draadloze verbinding met de extension kit die mijn ketel modulerend aanstuurt en de ST zelf is bedraad aangesloten op de pomp schakelaar.

    zou niet weten of het werkt wat jij zegt. Zou wel heel eenvoudig zijn. Maar denk niet dat het signaal goed aankomt dan bij de ketel.

  • Ik heb nu de opstelling zoals beschreven ook een week draaien, maar toch klopt er nog iets niet. Ik heb de tweede thermostaat aangesloten en ingesteld als 'Potentiaalvrij Relais' R01. Ik zou verwachten dat als er geen warmte vraag naar de ketel gaat (met andere woorden de pomp van de ketel gaat uit) dat dan ook het relais zou schakelen zodat de pomp van de vloerverwarming uit gaat. Dit zie ik echter niet gebeuren.

    Even ter controle, ik hoor jullie ook over Chronotherm on/off. Is dat dezelfde instelling als R01?

    Ik wil eigenlijk dat als er bijvoorbeeld warmwater gepakt wordt en de ketelpomp stopt dat dan ook de vloerverwarming pomp stopt.

    Ik heb namelijk nog steeds het probleem dat de verwarming 'soms' (al veel minder dan eerst) gaat bonken als er iemand gaat douchen. Dat komt doordat de vloerverwarming pomp dan nog draait en eigenlijk overdruk produceert in de afvoerleidingen omdat de ketelpomp uit staat. Eventueel andere oplossing is misschien nog om een extra bypass aan te leggen die precies andersom zit dan de andere bypass.

  • @Joher R01 is inderdaad hetzelfde voor vele keuzes via de wizard. Dat is nl de enige on/off instelling die tado kent.
    Als de ketel warm water moet produceren, vermoed ik dat tado daar geen weet van heeft. Maw als er een warmtevraag is, zal de pomp draaien, ongeacht of ww gevraagd wordt.
    Een omgekeerde bypass klinkt mij gevoelsmatig niet goed, dan zou je retour sturen naar de aanvoer en kunnen de pompen met elkaar gaan concurreren.
    Ik zou er een gerenommeerde CV installateur bij halen (met echt verstand van vvw) om te zien wat er mis is met dat bonken.
  • @Andreplusplus ik had ook al niet zo'n goed gevoel bij een extra bypass. Dus misschien inderdaad tijd om toch een CV installateur eens mee te laten kijken ;-).. Dank voor de tip.. Voor de rest werkt de schakeling wel helemaal prima en staat de vloerverwarming niet constant te pompen meer ;-)

  • HalloRuud
    HalloRuud
    januari 2022 aangepast

    @Joher

    Zit even mee te lezen maar zou het niet kunnen komen omdat jouw ketel een klep heeft die de verwarming afsluit (soort zoneklep) zodra er warm water gevraagd. En inderdaad dat jouw vvw pomp blijft draaien en zo even zijn water niet kwijt kan of ergens druk opbouwt.

    Ik weet niet welk soort ketels zo'n klep hebben en of dit standaard in elke ketel zit. Maar ik heb geen last van bonken in de leiding als de vvw pomp draait en vraag warmwater van de ketel.

    Is maar een idee, heb geen idee of het relevant is.

  • @HalloRuud dank voor je reactie. Ik heb een Nefit Proline, maar zal eens kijken in de specs of daar inderdaad misschien een klep in zit.

  • Is misschien niet per se een klep maar elke ketel stopt met CV water verwarmen als er warm water uit de kraan moet komen. Het hoge (piek)vermogen van de ketel is alleen daarvoor nodig (CW waarde). Ga maar na, koud water (10 gr) meteen verwarmen naar 60 met een debiet van 10-14-20 l/min is heel andere koek dan retourwater een bumpje geven van 20 graden met een veel lagere stroomsnelheid.
  • Ik heb deze week de Tado geïnstalleerd in huis. Om hem goed werkend te krijgen met de vloerverwarming was nogal een dingetje en heb ook voor optie 3 gekozen bij het orienteren.

    Dankzij het bovenste bericht van @Andreplusplus heb ik mijn vloerverwarming werkend op het systeem en het doet wat het moet doen en wat ik er van verwacht had.

    Dankjewel!

    Wel zag ik in een pdf dat je een stappen menu door moet lopen op de bedrade thermostaat, maar dit was eigenlijk helemaal niet nodig.

  • Update van onze setup. Lijstje is inmiddels ingekort.

    Vooral stooklijnen en aansturing ketel dmv opentherm moet elke keer de Tado support er aan te pas komen. Ik hoop echt dat er nog eens een advanced pagina komt voor de openthem instellingen die ook beschikbaar zijn in andere programmeerbare thermostaten. Maar het is gelukt en werkt nu normaal. (invloed van de zon op de regelingen moeten we nog gaan meemaken).

    Iemand nog informatie of de moderne vloerverwarmingspompen tegen het schakelen kunnen?


    Wat staat moet er nog gebeuren/monitoren:

    ·        Stooklijnen monitoren en eventueel via Tado support aanpassen.

    ·        Monitoren balans tussen de 2 zones (vanwege verschil isolatie waarde)

    ·        Monitoren voor weersafhankelijk stoken gaat werken, of anders ingesteld moet worden (vanwege de zuidzijde waar de zon een grote rol speelt en de noordzijde waar de zon geen rol van betekenis speelt)

    ·        Maximum aanvoer temperatuur is nu 55 graden. In oude (voor Tado) setup was dit 45 a 50 graden. Ik vermoed dat deze nog wel iets naar beneden kan. nu op 45 en stookt vaak max 40 graden. alleen onder nul zal die naar de 45 gaan.

    ·        Optioneel radiatoren boven voorzien van Tado knoppen

    ·        Waterzijdig balans inregelen tussen woonkeuken en studeerkamer op de verdeler middels doorstroom ventielen. dit punt is eerst op de lange baan geschoven. verbouwing laat even op zich wachten.

    ·        Uitzoeken of het op deze manier schakelen van de pompen duurzaam is

  • ik was eigelijk van plan om een tado radiator knop op de aanvoer te plaatsen, en ook al kan het werken denk ik dat de methode met gebruik van die pompschakelaar beter is. Daarbij komt dat ik al zo’n slimme pompschakelaar had aangesloten.

    Er is alleen een ding wat ik nog niet begrijp, ik heb nu een bedrade thermostaat en moet ik dan een tweede bedrade thermostaat erbij nemen of moet dat een draadloos model zijn?

  • @AlexHofman Het kan een tweede bedrade thermostaat zijn (zo heb ik het gedaan), maar ik hoor dat het ook kan werken met 1 bedrade thermostaat en een draadloze ontvanger.