Oververhitting

Ik heb een thermostaat met 4 radiator knoppen. Alles is goed aangesloten maar de ketel gaat vaak in oververhitting waardoor ik hem moet openvijzen om te resetten.

Ik ben er wel al achter waarom: de thermostaat vraagt om warmte. De brander begint maar de radiator knoppen vinden dat er voldoende hitte is en blijven dus toe. Het reservoir raakt daardoor te warm en gaat in oververhitting.

Mijn vraag: wat is een goede workflow om dit te voorkomen? Wat de thermostaat staat ook in dezelfde ruimte als enkele van de radiator knoppen. Als de thermostaat te laag staat, dan slaat de brander niet op. Als hij te hoog staat, dan raakt hij oververhit. Ze zouden allemaal op elkaar moeten kunnen inwerken...

Antwoorden

  • Ik heb een thermostaat met 4 radiator knoppen. Alles is goed aangesloten maar de ketel gaat vaak in oververhitting waardoor ik hem moet openvijzen om te resetten.

    Ik ben er wel al achter waarom: de thermostaat vraagt om warmte. De brander begint maar de radiator knoppen vinden dat er voldoende hitte is en blijven dus toe. Het reservoir raakt daardoor te warm en gaat in oververhitting.

    Mijn vraag: wat is een goede workflow om dit te voorkomen? Wat de thermostaat staat ook in dezelfde ruimte als enkele van de radiator knoppen. Als de thermostaat te laag staat, dan slaat de brander niet op. Als hij te hoog staat, dan raakt hij oververhit. Ze zouden allemaal op elkaar moeten kunnen inwerken...
  • Michael
    Michael ✭✭✭

    Hallo Nick,

    Als tado° geen warmte aanvraag meer heeft, dan kan het zijn dat de ketel de pomp alsnog aanstuurt om de restwarmte te kunnen lozen. Mocht dit voorkomen dan zijn er 2 opties om overdruk bij de ketel te voorkomen:

    • één kraan open laten staan (niet ideaal)
    • een bypass laten installeren door een installateur.

    Groet,

    Michael

  • Dat maakt deze ‘slimme’ verwarming een dommer systeem dan de traditionele CV van 20 jaar geleden.

    Is er geen software oplossing waarbij er hierop geanticipeerd wordt? Of waarbij de toestellen echt met elkaar communiceren? Want hoe u het hier beschrijft zijn de radiator knoppen maar individuele op zich werkende stukken...
  • Michael
    Michael ✭✭✭

    Als de Slimme Thermostaat daadwerkelijk in dezelfde ruimte is geconfigureerd als de Slimme Radiatorknoppen dan gaan de ventielen van de radiator alleen maar open/dicht als de Slimme Thermostaat dat zegt. Het zou dan niet zo kunnen zijn dat de Slimme Thermostaat een warmte aanvraag heeft en de Slimme Radiatorknoppen gaan niet open. Wellicht contact opnemen met support of de configuratie daadwerkelijk goed staat ingesteld.

  • Hey NickL,

    Als je thermostaat in dezelfde ruimte hangt met tado-radiatorknoppen (bij mij idem), dan zet je de slimme thermostaat op 5°C. Zodoende schakelt de verwarming enkel nog in op het signaal van de radiatorknoppen en niet meer op het signaal van de thermostaat.

    Thermostaat is dan enkel nog de schakelaar die je verwarming aanzet indien een radiatorknop hier om vraagt en regelt zelf de temperatuur niet meer.

    Je moet dan natuurlijk wel in je ganse woning iedere radiator voorzien van een slimme radiatorknop of er zijn delen die niet meer afzonderlijk verwarmd worden, of net altijd ...